آتش خاموش، نگاهی به اعتراضات آبان ۹۸

ملی مذهبی _ متن پی‌دی‌اف کتاب «آتش‌ خاموش، نگاهی به اعتراضات آبان ۹۸ » به مدیریت سعید مدنی از سوی موسسه رحمان منتشر شده است.

سعید مدنی کیست؟
سعید مدنی، آذر ۱۳۳۹ در اصفهان به‌دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین‌ شهر گذراند. مدنی در کودکی پدرش را از دست داد و سرپرستی او و ۴ خواهرش به عهدۀ مادر افتاد. او از ۱۷ سالگی و پیش از ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی خود را علیه رژیم پهلوی در اصفهان آغاز کرد. سعید مدنی در سال ۱۳۵۷ ابتدا در رشتۀ ریاضیات وارد دانشگاه اصفهان شد و بعد از انقلاب فرهنگی تغییر رشته داده و تحصیلاتش را ابتدا در رشتۀ روانشناسی و سپس در رشتۀ علوم تربیتی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه داد.
از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ سعید مدنی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی (نام قبلی: علوم بهزیستی و توانبخشی) در گروه پژوهشی رفاه اجتماعی کار حرفه‌ای خود را از سرگرفت و در این مدّت سرپرستی پروژه‌های متعددی پژوهشی در زمینه‌های گوناگون آسیب‌های اجتماعی ایران و نیز برنامه‌ریزی اجتماعی را به عهده داشت؛ از جمله: فقر و نابرابری، اعتیاد، روسپیگری، و برنامه‌ریزی جامعه ‌محور، … . همین پژوهش‌ها زمینۀ تألیف کتاب‌هایی شد که او بعدها تألیف یا گردآوری و منتشر کرد. در همین مدّت از دانشگاه ساوترن پاسیفیک، مستقر در ایالات متحده، در رشتۀ جرم‌شناسی، در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد؛ با این حال، آقای مدنی به‌سبب آراء منتقدانه‌اش و سابقۀ فعالیت‌های سیاسی، هیچ‌گاه امکان عضویت در هیئت علمی دانشگاه و استخدام را پیدا نکرد و سرانجام از اوایل سال ۱۳۹۰ حتّی از ورود او به دانشگاه علوم بهزیستی جلوگیری شد. با این حال، مدت‌ها سردبیری نشریۀ علمی‌-‌پژوهشی رفاه اجتماعی، از انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی، به عهدۀ او بود.

در سال ۱۳۸۸ با برآمدن جنبش سبز، سعید مدنی با نگارش و انتشار سلسله‌ یادداشت‌هایی در روزنامۀ اعتماد، تلاش کرد دانش عمومی در زمینۀ چیستی جنبش‌های اجتماعی نوین را ارتقا ببخشد. همین یادداشت‌ها زمینۀ تألیف کتاب‌های بعدی او در این زمینه شد. در این دوره، سعید مدنی نخست شاهد بازداشت دوستان همراهش از جمله آقایان علیرضا رجایی و مسعود پدرام و نیز بازداشت و شهادت هدی صابر، دوست و همراه دیرینه‌اش، بود و سرانجام در دی ۱۳۹۰ خود او نیز بازداشت شد.

بازداشت موقّت سعید مدنی تا اواخر سال ۱۳۹۱ ادامه یافت و تمام این مدّت را در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر برد. با تشکیل دادگاه به ریاست قاضی پیرعباسی حکم بدوی ۶ سال زندان و ۱۰ سال تبعید برای او صادر شد و با صدور حکم به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. در دادگاه تجدید نظر حکم او به ۵ سال زندان و ۲ سال تبعید کاهش پیدا کرد. در بهمن ۱۳۹۲ آقای مدنی را برای گذراندن ادامۀ حکم به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل کردند و تا پایان سال ۱۳۹۴ در زندان باقی ماند. پس از آن نیز برای گذران دوران تبعید تحت‌الحفظ به بندرعبّاس رفت. در نهایت در پاییز ۱۳۹۶ او به تهران بازگشت. چه در دوران زندان و چه در دوران تبعید، سعید مدنی پژوهشهای گذشته‌اش را متوقف نکرد و نتایج آنها را در قالب چندین کتاب منتشر کرد؛ از جمله: ضرورت مبارزه با فقر و نابرابری، انتشارات آگاه؛ جامعه‌شناسی روسپیگری، نشر پارسه؛ جنبش‌های اجتماعی و دموکراتیزاسیون، انتشارات روزنه؛ اطلس زنان در جهان و ایران (به‌همراه مهدی خدایی)، انتشارات روزنه. همچنین، سپری کردن دوران بازداشت و زندان در کنار محکومان به اعدام انگیزه‌ انجام پژوهش و تألیف کتابی شد که به‌رغم دریافت مجوز و انتشار آن در قالب کتاب در نشر پارسه، به‌طور غیرقانونی از توزیع آن جلوگیری شد و نسخه‌های چاپ‌شدۀ کتاب به‌دستور وزارت ارشاد خمیر شد. خلاصه‌‌ای از این کتاب در وب‌سایت زیتون و اصل آن بعدها در سوئد به اهتمام نشر باران با عنوان «علیه اعدام» منتشر شد.

سعید مدنی در این سالها راه حل بحران‌های موجود در جامعۀ ایران را در تقویت جامعۀ مدنی ایران توصیف کرده است و به همین سبب همکاری‌های گسترده‌ای با سازمانهای مردم‌نهاد داخل کشور، عمدتاً در قالب کارگاه‌های آموزشی داشت؛ از جمله همکاری با مؤسسۀ رحمان که زمینۀ تدوین و انتشار دو گزارش دربارۀ اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در ایران (با عنوان «آتش خاموش») و نیز اعتراضات تابستان ۱۴۰۰ در خوزستان (با عنوان «مظاهرات سلمیه») را فراهم کرد.
دی‌ماه سال ۱۴۰۰، بنا بود سعید مدنی به‌مدّت یک سال برای گذراندن فرصت مطالعاتی در دانشگاه ییل به ایالات متّحده سفر کند که به‌رغم احضار چندساعتۀ او از طرف وزارت اطلاعات دربارۀ همین سفر، در نهایت در فرودگاه از خروج او از کشور جلوگیری شد و امکان تمرکز یک‌ساله بر فعالیت‌های پژوهشی‌اش را از دست داد.

مدّت کوتاهی بعد از آن بود که در اردیبهشت ۱۴۰۱ مجدداً سعید مدنی را بازداشت کردند و بعد از ۲ ماه بازجویی فشردۀ روزانه در بند ۲۰۹، به بند ۴ زندان اوین انتقال پیدا کرد. حدود بیش از یک ماه پیش او برای بررسی اتهاماتِ تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، و تشکیل و ادارۀ گروه غیرقانونی به ریاست قاضی مظلوم محاکمه شد. وکیل مدنی اطلاع داد که
۸ سال حبس بابت اتهام تشکیل و ادارۀ گروه و ۱ سال زندان بابت تبلیغ علیه نظام، برای او صادر شده است.
این حکم در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده و او هم‌اکنون در حال گذراندن آن در زندان اوین است.
از سال گذشته به تدریج از انتشار آثار تازۀ سعید مدنی جلوگیری شده و پس از شکایت او از وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات انتشار آن دسته از کتاب‌ها که از پیش مجوزشان صادر شده بود ممکن شد. کتاب «علیه خشونت» نوشتۀ سعید مدنی در دورۀ بازداشت اخیر او به اهتمام نشر پارسه منتشر شد. سعید مدنی اکنون در زندان هم همچنان به نوشتن ادامه می‌دهد. آخرین اثراو مقاله‌ای بلند با «صد سال و صد روز: درباره خیزش مهسا» است که به مطالعه و معرفی و آسیب‌شناسی اعتراضات سراسری پس از مرگ مهسا امینی پرداخت.

ناشران از خوانندگان کتاب درخواست کرده‌اند که مبلغ ۲۰۰۰۰ تومان به شماره کارت موسسه رحمان واریز کنند.

متن کتاب را به شکل پی‌دی‌اف از اینجا می‌توانید دریافت کنید.   

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *