آرمیتا؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی

آرمیتا؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی

پرونده آرمیتا گراوند؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی شد

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله‌ای که طبق گزارش‌های شهروندی در پی «برخورد خشن ماموران آمر حجاب اجباری» در متروی تهران دچار آسیب‌دیدگی مغزی شده است، هم اکنون در بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران در کما به‌سر می‌برد. مأموران سرکوب، خبرنگار روزنامه شرق را که برای تهیه گزارش در این باره به بیمارستان اعزام شده بود، بازداشت کردند تا مانع خبررسانی در مورد وضعیت او شوند. در حال حاضر خبررسانی تنها از طریق رسانه‌های امنیتی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و والدین آرمیتا در برابر دوربین‌ تلویزیون وادار به مصاحبه اجباری در مورد وضعیت دخترشان شدند.

سازمان حقوق بشر ایران خواستار تحقیق مستقل بین‌المللی درخصوص اتفاقاتی است که به آسیب‌دیدگی آرمیتا گراوند منجر شده است. از آن‌جا که جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در تکذیب وقایع و پنهانکاری جنایت مأمورانش دارد، آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی برای بررسی جزئیات این رویداد، ضروری است. جامعه جهانی باید از چنین تحقیقاتی حمایت کند و جمهوری اسلامی را برای پذیرش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد تحت فشار بیشتری قرار دهد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «با وجود گذشت بیش از یک سال از قتل ژینا مهسا امینی و آغاز جنبش زن زندگی آزادی، جمهوری‌اسلامی همچنان به سرکوب و آزار زنان تحت عنوان مبارزه با بی‌حجابی ادامه می‌دهد. جامعه جهانی نباید سیستم آپارتاید جنسیتی جمهوری‌اسلامی را برتابد.»

او افزود: «جامعه جهانی و تمام دولت‌های پای‌بند به قوانین بین‌المللی حقوق بشر، باید علت به کما رفتن آرمیتا گراوند را با جدیت پی‌گیری کنند. مقامات جمهوری‌اسلامی باید تمامی اسناد و مدارک مربوط به آرمیتا گراوند را در اختیار کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل قرار دهند.»

آرمیتا گراوند، دختر ١۶ ساله، صبح یکشنبه ٩ مهر ماه سال جاری، در ایستگاه شهدای متروی تهران از هوش رفت و پس از انتقال به بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران اعلام شد که به کما رفته است.

روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه ماموران امنیتی مریم لطفی، خبرنگار رسمی روزنامه شرق را که قصد تهیه گزارش از وضعیت آرمیتا در بیمارستان فجر را داشت، بازداشت و پس از ساعاتی آزاد کردند.

روز سه‌شنبه ۱۱ مهر خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) ویدیویی از صحبت‌های مادر و پدر این دانش‌آموز منتشر کرد که در آن مادر آرمیتا با بغض و لکنت زبان گفت: «فکر کنم گفتند فشارش افتاده، خورده زمین، سرش به لبه مترو خورده…»

این خبرگزاری ویدیویی کوتاه نیز منتشر کرد که در آن دختری بی‌هوش از داخل واگن بیرون کشیده می‌شود. با این حال، تصاویر مربوط به ورود او به مترو، وارد شدنش به داخل واگن و لحظه بی‌هوش شدنش منتشر نشده است. این درحالی است که داخل سالن‌ها و واگن‌های مترو مجهز به دوربین مداربسته است. خودداری از انتشار ویدیوهای داخل واگن و لحظات ورود آرمیتا گراوند به داخل ایستگاه، بر شبهات می‌افزاید.

در دو روایت متفاوت که در شبکه‌های اجتماعی از قول شاهدان ماجرا اعلام شده، آرمیتا گراوند پیش از وارد شدن به واگن مترو یا در داخل واگن مترو، برای رعایت نکردن حجاب اجباری، مورد ضرب و جرح مأموران قرار گرفته است.

به کما رفتن آرمیتا گراوند، یک سال پس از اتفاقی است که برای مهسا (ژینا) امینی، دختر کرد در تهران افتاد. مهسا امینی دختر ۲۱ ساله اهل سقز بود که ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت و روز ۲۵ شهریور در بازداشتگاه وزرا درگذشت. سازمان حقوق بشر ایران این واقعه را قتل حکومتی ژینا مهسا امینی نامید و از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا با واکنشی قاطع، حکومت ایران را وادار به پذیرش یک هیئت حقیقت‌یاب تحت نظارت سازمان ملل کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۲۴ نوامبر/ سوم آذرماه، به منظور تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر و خشونت نیروهای امنیتی ایران علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات، طی یک نشست ویژه در ژنو، با اکثریت آراء، قطعنامه‌ای را برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به تصویب رساند.

سازمان حقوق بشر ایران اکنون خواستار آن است که جامعه بین‌الملل برای ورود یک هیئت تحقیق به ایران و بررسی مستقل حادثه‌ به کما رفتن آرمیتا، بر جمهوری اسلامی فشار بیاورد؛ در غیر این صورت، لاپوشانی یک جنایت دیگر و گریز مرتکبان آن از مسئولیت بار دیگر تکرار خواهد شد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *