آماری از خسارت‌های سیل در سیستان‌و‌بلوچستان؛ دولت «رها‌کردن سیل‌زدگان» را تکذیب کرد

استرالیا و کشورهای جنوب شرقی آسیا روز چهارشنبه ۱۶ اسفند به اجلاس سه روزه خود پایان دادند و خواستار خویشتنداری در دریای چین جنوبی و آتش‌بس پایدار در نوار غزه شدند.

استرالیا میزبان نشستی با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به «آسه‌آن» در ملبورن، به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیوندهای خود با این اتحادیه بود.

این نشست در شرایطی برگزار شد که اختلافات بین ۱۰ کشور عضو بر سر برنامه‌های چین برای گسترش حضور دیپلماتیک و نظامی خود در منطقه همچنان به قوت خود باقی است.

استرالیا و آسه‌آن در بیانیه مشترکی خواستار ایجاد نظمی «مبتنی بر قوانین» در اقیانوس آرام- هند شدند زیرا به گفته آن‌ها، پکن به‌دنبال افزایش حضور خود در دریای چین جنوبی است.

در این بیانیه آمده است: «ما مزایای داشتن دریای چین جنوبی به عنوان دریای صلح، ثبات و رفاه را به رسمیت می‌شناسیم».

این بیانیه می‌افزاید: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم که از هرگونه اقدام یک‌جانبه که صلح، امنیت و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد، اجتناب کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که فیلیپین روز سه‌شنبه معاون رئیس هیئت نمایندگی چین در مانیل را احضار کرد تا نسبت به آنچه که «اقدامات تهاجمی» نیروی دریایی چین علیه مأموریت تدارکاتی برای نیروهای فیلیپینی مستقر در مناطق ماهیگیری دریای چین جنوبی خواند، اعتراض کند.

پکن بر تقریباً کل دریای چین جنوبی، گذرگاه بیش از سه تریلیون دلار تجارت سالانه دریایی، ادعای حاکمیت دارد و این منبع اصلی تنش با فیلیپین است.

به‌رغم حکم دیوان دائمی داوری در سال ۲۰۱۶ که اعلام کرد ادعاهای چین مبنای قانونی ندارد، دو کشور درگیر اختلافات سرزمینی هستند. پکن این حکم را رد کرده است.

واکنش چین به اتهامات فیلیپین

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین روز چهارشنبه ایالات متحده را متهم کرد که از فیلیپین در دریای چین جنوبی به عنوان «مهره» استفاده می‌کند، زیرا خصومت‌ها بین دو این کشور آسیایی به‌دلیل اختلافات ارضی آن‌ها در منطقه تشدید شده است.

چین در واکنش به احضار نماینده خود در مانیل، اعلام کرد که «اقدامات کنترلی» را در برابر «تجاوز غیرقانونی» کشتی‌های فیلیپینی به آب‌هایی مورد ادعای خود اتخاذ کرده است، و همچنین یک کشتی فیلیپینی را به کوبیدن «عمدی» به یک کشتی چینی متهم کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران گفت: «چین از ایالات متحده می‌خواهد که از فیلیپین به عنوان مهره‌ای برای ایجاد مشکل در دریای چین جنوبی استفاده نکند».

او افزود: «فیلیپین نباید به خود اجازه دهد تحت‌الحمایه آمریکا قرار گیرد».

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی، روز ۱۴ اسفند در جریان سفر خود به آلبانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که «چین هراسی» در غرب رو به افزایش است.

آقای انور در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه در روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» منتشر شد، مدعی شد که در مورد خطر درگیری در دریای چین جنوبی اغراق شده است.

نگرانی از وضعیت «وخیم» انسانی در غزه

در بیانیه مشترک استرالیا و آسه‌آن همچنین از وضعیت «وخیم» انسانی در غزه ابراز نگرانی شده است و اعضا در عین حال خواستار آزادی گروگان‌هایی شدند که در حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر امسال به گروگان گرفته شدند.

حماس از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و چند کشور غربی سازمانی تروریستی قلمداد می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «ما حملات علیه همه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم می‌کنیم که منجر به وخامت بیشتر بحران انسانی در نوار غزه از جمله دسترسی محدود به غذا، آب و سایر نیازهای اساسی می‌شود».

استرالیا و آسه‌آن گفته‌اند که «ما خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه فوری و پایدار هستیم».

آسه‌آن کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان شامل مالزی، اندونزی و برونئی را نیز دربرمی‌گیرد. استرالیا حامی قوی اسرائیل است، اگرچه قبلاً خواستار آتش‌بس شده و از میزان تلفات در نوار غزه انتقاد کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه؛ ک.ر./ب.ب.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *