آمریکا اظهارات مقام ارشد اسرائیلی درباره فلسطینیان را «نژاد‌پرستانه» و «تحریک‌آمیز» خواند

وزارت خارجه آمریکا اظهارات وزیر امنیت داخلی اسرائیل مبنی بر اینکه حق رفت‌وآمد یهودیان در کرانه باختری مقدم بر حق فلسطینیان است را «نژادپرستانه» و «تحریک‌آمیز» خواند.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و رهبر جنبش «اقتدار یهودی» که عضو مهم ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو است، چهارشنبه‌شب اول شهریور به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت در شرایطی که «ترور فلسطینی» علیه شهروندان اسرائیلی در کرانه باختری افزایش یافته، او خواهان تشدید محدودیت‌ها در مورد فلسطینیان است.

او در توضیح افزود: «حق من، همسر و فرزندانم برای تردد در جاده‌های یهودا و شومرون مقدم بر حق فلسطینیان است».

اشاره او به «حق» خود و خانواده‌اش به عنوان نمونه‌ای از اسرائیلی‌های ساکن شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری بود.

وزیر اسرائیلی سپس به محمد مجدله، گزارشگر عرب اسرائیلی شبکه ۱۲ که در استودیو حضور داشت، رو کرد و گفت «محمد متأسفم. اما این واقعیت است. این حقیقت است. حق زندگی من بر حق حرکت آن‌ها مقدم است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر اسرائیلی به سایت تایمز اسرائیل گفت اظهارات ایتامار بن‌گویر «نژادپرستانه» و محکوم است.

این سخنگو افزود: «چنین اظهاراتی به‌ویژه از سوی کسانی که در پست‌های رهبری هستند، زیان‌بار است و با پیشبرد احترام به حقوق بشر برای همگان، ناسازگاری دارد».

به گزارش تایمز اسرائیل، هرچند دولت آمریکا در ماه‌های اخیر اشاراتی در محکومیت اظهارات مقامات راستگرای دولت اسرائیل داشته اما این نخستین بار است که نام ایتامار بن‌گویر را به صراحت ذکر کرد.

وزارت خارجه در تشکیلات خودگردان فلسطینی روز دوم شهریوردر بیانیه‌ای نوشت که اظهارات این وزیر «ذهینت تاریک استعماری دولت اشغالگر و چراغ سبز به باندهای شهرک‌نشین‌ها برای ادامه ترور علیه فلسطینیان» است و «سکوت جامعه بین‌المللی نسبت به آن تنها تشویق بیشتر به ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان است».

چند گروه آمریکایی یهودی نیز بیانیه‌هایی در محکومیت اظهارات «نژادپرستانه» و «غیرقابل قبول» ایتامار بن‌گویر صادر کرده و آن را سبب آسیب رسیدن به اسرائیل در جامعه جهانی دانستند.

بلا حدید، سوپر مدل آمریکایی لبنانی‌تبار، برای ۶۰ میلیون طرفدارش در اینستاگرام نوشت سخنان وزیر اسرائیل «اثباتی بر سیاست آپارتاید اسرائیل است».

خانم حدید که فعال حامی حقوق فلسطینیان نیز هست، نوشت «در هیچ مکان و هیچ زمانی، به‌ویژه در سال ۲۰۲۳، نباید زندگی یک فرد ارزشمندتر از دیگری باشد، به‌خصوص به دلایل قومی یا فرهنگی یا صرفاً از روی نفرت».

آقای بن‌گویر در پی جنجال برسر اظهاراتش، روز دوم شهریور در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که حق زندگی یهودیان و کشته نشدن در حملات تروریستی بر حق ترددِ بدون محدودیت امنیتیِ اعراب در جاده‌های یهودا و شومرون «تقدم» دارد.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل افزود: «به همین دلیل در جاده‌هایی که ترور در آن جریان دارد و پیاپی تیراندازی‌هایی علیه اسرائیلی‌ها انجام شده، باید پست‌های بازرسی بیشتری برقرار شود.»

او گفته است که باید کشتن هدفمند فعالان مسلح فلسطینی و محاصره کرانه باختری دوباره در دستور کار ارتش و نهادهای امنیتی کشورش قرار گیرد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، آقای بن‌گویر به دلیل پیشینه اظهارات علیه اعراب و فلسطینیان و حمایت از روحانی افراطی مئیر کاهانا که خواهان «ترانسفر» اعراب و فلسطینیان بود، از سه دهه پیش با اتهام نژادپرستی روبه‌رو بوده و به دلیل جرایم مرتبط با ترور محکوم شده بود اما او می‌گوید که در سال‌های اخیر «تعدیل» شده و اکنون تنها دیگر از اخراج اعرابی که به اسرائیل وفاداری نشان ندهند، حمایت می‌کند.

آقای بن‌گویر در مقام وزیر امنیت داخلی اسرائیل بر پلیس و فرماندهان آن نظارت دارد اما فرمانده کل پلیس، یعکوو شبتای، گفته است که او تنها به قانون کشور وفادار است.

شماری از سیاستمداران احزاب راست افراطی در ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو، در دوره اخیر از سران ارتش، فرماندهان پلیس و سایر مقامات امنیتی ونظامی کشورشان در ارتباط با کشته شدن اسرائیلی‌ها در حملات مسلحانه در کرانه باختری انتقاد شدید کرده و آن‌ها را به برتری دادن حق تردد فلسطینیان بر زندگی اسرائیلی‌های ساکن شهرک‌نشین‌ها متهم کرده‌اند.

روز ۲۸ مرداد یک پدر و پسر اسرائیلی در یک کارواش در شهرک فلسطینی «حواره» کشته شده و روز ۳۰ مرداد در تیراندازی دو مرد فلسطینی به یک خودروی اسرائیلی‌ها در نزدیکی شهر الخلیل یک زن اسرائیلی کشته و راننده به‌شدت زخمی شد.

به گزارش فرمانده ارشد اسرائیلی در کرانه باختری، از آغاز سال جاری میلادی ۳۵ اسرائیلی در حملاتی که اکثرا در جاده‌های این منطقه صورت گرفته، کشته شده‌اند. این رقم بالاتر از ۱۵ سال گذشته است.

فلسطینیان نیز از کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن در کمتر از هفت ماه اول سال خبر داده‌اند. اسرائیل قریب به اتفاق کشته‌های فلسطینی را «فعالان ترور» معرفی می‌کند.

با استفاده از شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، تایمز اسرائیل و یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر./ ب.ب./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *