آمریکا فروش سامانه موشکی پیکان-۳ اسرائیل به آلمان را تأیید کرد

وزارت دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد اعلام کرد که در پی موافقت آمریکا، قرارداد فروش سامانه پیشرفته دفاع موشکی «پیکان-۳» ساخت صنایع نظامی اسرائیل به ارتش آلمان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار نهایی شده است.

این بزرگ‌ترین رقم یک معامله نظامی بین اسرائیل و یک کشور متحد غربی تا کنون است.

موافقت آمریکا با این معامله از این نظر که در سامانه «آرو-۳» (پیکان-۳) تجهیزات آمریکایی نیز به کار رفته و برخی صنایع آمریکایی در طراحی و ساخت آن سهیم بوده‌اند، الزامی بوده است.

موافقت آمریکا با این معامله در آستانه سفر خداحافظی ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به اسرائیل اعلام شده است. ژنرال میلی قرار است هفته آینده به اسرائیل سفر کند.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، از موافقت آمریکا با این توافق استقبال کرد. او این معامله را نشانه «روابط ویژه آلمان و اسرائیل» خواند.

مقامات امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه گفتند سامانه دفاعی «آرو-۳» توان دفاعی آلمان را افزایش داده و هم‌زمان، روابط بین اسرائیل و آمریکا را تقویت می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل معامله کشورش با آلمان را «تاریخی» و یک «افتخار بزرگ» نامید.

بنیامین نتانیاهو گفت «۷۵ سال پیش مردم یهود در خاک آلمان نازی قتل‌عام شدند اما ۷۵ سال بعد، دولت یهود به آلمان، یک آلمان متفاوت، تجهیزات دفاعی می‌دهد».

ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای گفت: «برای هر یهودی به‌ویژه معنادار است که آلمان مایل به دستیابی به توانمندی دفاعی اسرائیل است».

اوافزود که این معامله به اقتصاد و توان اسرائیل کمک خواهد کرد.

سرهنگ ایال ضمیر، مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل، گفته است که این معامله «بزرگ‌ترین توافق صادرات تجهیزات دفاعی در تاریخ اسرائیل»، بعد از «دستاورد سال گذشته در صادرات ۱۲.۵ میلیارد دلاری (تسلیحاتی) است».

موشه پاتل، مدیر سازمان پدافند موشکی اسرائیل، گفت: «کنست» (مجلس اسرائیل) و «بوندستاگ» (پارلمان آلمان) باید این توافق را تأیید کنند.

به گفته آقای پاتل، قطعات این سامانه موشکی تا دو سال دیگر «کامل» در اختیار آلمان قرار خواهد گرفت.

سامانه‌های «پیکان-۳» قادر است موشک‌های بالستیک را در خارج از جو زمین رهگیری و منهدم کند.

آلمان از زمان جنگ روسیه در اوکراین خریدهای تسلیحاتی خود را افزایش داده است.

اسرائیل اوایل بهار امسال با فروش سامانه دفاعی دیگری از نوع «فلاخن داوود» به ارتش فنلاند نیز موافقت کرد. معامله اسرائیل- فنلاند تنها یک روز پس از نهایی شدن عضویت آن کشور اروپایی در ناتو اعلام شد.

هرچند اسرائیل در گذشته معاملات و تبادلات نظامی با کشورهای اروپای غربی داشته است، ولی با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین و نیاز با تسلیحات، معامله اسرائیل- آلمان می‌تواند نظر کرملین را به خود جلب کند.

اسرائیل از آغاز جنگ روسیه در اوکراین درخواست‌های متعدد رئیس‌جمهور و مقامات ارشد اوکراین برای ارسال تسلیحات، به‌ویژه سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین»، را رد کرده است تا روابط خود را با روسیه، برای حفظ منافع اسرائیل در سوریه، حفظ کند.

با استفاده از: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیوی ارتش اسرائیل، شبکه آی۲۴/ف.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *