آمریکا می‌گوید کره شمالی بهای تامین تسلیحاتی روسیه را خواهد پرداخت

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات تسلیحاتی میان روسیه و کره‌شمالی به سرعت پیش می‌رود و به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هشدار داد که کشورش بهای تامین تسلیحاتی روسیه برای جنگ در اوکراین را خواهد پرداخت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در نشستی خبری اظهار داشت که تامین تسلیحاتی روسیه «نتایج مثبتی برای کره شمالی به همراه نخواهد داشت و آنها در جامعه بین‌المللی بهایش را خواهند پرداخت».

ساعاتی قبل از آن کرملین در واکنش به اظهارات یک مقام کاخ سفید مبنی بر سفر قریب‌الوقوع کیم جونگ اون به روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، و مذاکره تسلیحاتی با او گفته بود که حرفی دراین‌باره ندارد.

آقای سالیوان خاطرنشان ساخت که کیم جونگ اون انتظار دارد مذاکرات تسلیحاتی ادامه پیدا کند، از جمله در سطح رهبران و به شکل حضوری.

وی افزود: «ما به فشارهای خود علیه صنایع دفاعی روسیه ادامه داده‌ایم» و از این رو مسکو برای تامین تسلیحات خود «به دنبال هر منبعی است که بتواند پیدا کند».

این مقام دولت جو بایدن سپس ادامه داد: «ما همچنان از کره شمالی می‌خواهیم که به تعهدات آشکار خود عمل کند و تسلیحات نظامی در اختیار روسیه نگذارد که به کشتار اوکراینی‌ها منجر بشود.»

روز دوشنبه آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفته بود که کیم و پوتین برای یک دیدار دوجانبه برنامه‌ریزی می‌کنند. نیویورک‌تایمز نیز در همان روز به نقل از مقامات آمریکایی و متحدان واشینگتن نوشته بود که کیم هفته آینده برای دیدار با پوتین راهی روسیه می‌شود.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به این سئوال که آیا می‌تواند گزارش‌ها درباره چنین دیداری را تایید کند، گفت: «نه، نمی‌توانم. چیزی برای گفتن نداریم.»

تحلیل‌گران معتقدند که با تشدید انزوای روسیه به خاطر حمله نظامی آن به اوکراین، اتحاد با کره شمالی برای مسکو ارزشمندتر شده است. روابط کره شمالی با روسیه هیچ‌گاه به اندازه دوران اتحاد جماهیر شوروی گرم نبوده است، اما اکنون پیونگ‌یانگ می‌تواند از نیاز مسکو به تقویت اتحادهای خود بهره ببرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *