آمریکا و انگلیس چین را به کمپین جاسوسی سایبری متهم کردند

ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه تحریم هایی را علیه واحدهای هک نخبگان چین اعمال کردند و سازمان جاسوسی ارشد پکن را به تلاش چندین ساله برای قرار دادن بدافزار در شبکه های الکتریکی، سیستم های دفاعی و دیگر زیرساخت های حیاتی آمریکا و سرقت فهرست های رای 40 میلیون شهروند بریتانیایی متهم کردند. .

روی هم رفته، اقدامات در هر دو سوی اقیانوس اطلس بر تشدید درگیری سایبری بین متحدان غربی و پکن در حوزه‌های بسیار متفاوت تاکید کرد.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده اند که بدافزار یافت شده در زیرساخت های ایالات متحده به نظر می رسد برای استفاده در صورتی که ایالات متحده به کمک تایوان آمده باشد. تئوری این است که آمریکایی‌ها برای کمک به جزیره‌ای دور که پکن ادعا می‌کند متعلق به خود است، نگران منابع برق، غذا و آب خود هستند.

به طور جداگانه، وزارت دادگستری هکرهای چینی را به دلیل آنچه، دادستان کل مریک بی. گارلند، تلاش 14 ساله “برای هدف قرار دادن و ارعاب” منتقدان پکن در سراسر جهان خواند، متهم کرد.

انگیزه نفوذ بریتانیا مرموزتر بود. این حمله شامل سرقت اطلاعات ثبت نام رای دهندگان – عمدتاً نام و آدرس – ده ها میلیون نفر و همچنین تلاش برای هک کردن حساب های اعضای پارلمان بود. بریتانیا مدت ها پیش هک رای دهندگان را فاش کرده بود اما هرگز نگفته بود که چه کسی مسئول این حمله است.

روز دوشنبه، تحریم‌هایی را علیه همان گروه دولتی درگیر در هک آمریکایی‌ها اعلام کرد، توبیخ شدیدی که بر سخت‌تر شدن موضع بریتانیا در قبال چین از زمانی که رهبران بریتانیا خبر دادند «دوران طلاییدر روابط دو کشور نزدیک به یک دهه پیش.

الیور داودن، معاون نخست‌وزیر بریتانیا، تحریم‌هایی را علیه دو فرد و یک شرکت اعلام کرد که به گفته او سازمان نظارت بر انتخابات و قانونگذاران بریتانیا را هدف قرار داده است. وزارت خارجه چین سفیر چین را برای پوشش دیپلماتیک احضار کرد. اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه هکرها تلاشی برای دستکاری آرا یا تغییر داده‌های ثبت‌نام کرده‌اند وجود نداشت – این احتمال را افزایش می‌دهد که آنها به سادگی توانایی خود را برای سرقت پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده آزمایش می‌کنند.

آقای داودن در پارلمان گفت: «این آخرین مورد از یک الگوی واضح فعالیت خصمانه است که منشا آن چین است. بخشی از دفاع ما این رفتار را فریاد می‌زند.»

این به تنهایی یک تغییر است: در طول دولت اوباما، ایالات متحده تمایلی به شناسایی چین به عنوان منبع هک در دفتر مدیریت پرسنل نداشت، زیرا بیش از 22 میلیون پرونده امنیتی از مقامات آمریکایی و پیمانکارانی که همه چیز را مدیریت می کردند از دست داد. عملیات هسته ای تا مذاکرات تجاری و بریتانیا که به دنبال افزایش تجارت با چین پس از برگزیت بود، به همین ترتیب تمایلی نداشت.

اما اکنون ایالات متحده به طور فزاینده ای در مورد خطرات علنی می شود. دبیران کابینه و روسای اطلاعاتی شروع به شهادت در انظار عمومی در برابر کنگره در مورد عملیاتی به نام ولت تایفون کرده اند. تهدیدی که پرزیدنت بایدن و کارکنانش را به خود مشغول کرده است برای بیش از یک سال، زیرا آنها به دنبال پاک کردن کد چینی از سیستم های حیاتی بودند.

و به طور فزاینده ای، ایالات متحده در حال هماهنگی با بریتانیا، کانادا، استرالیا و سایر متحدان خود برای مقابله با هک چین است، زیرا از ترس اینکه سرعت فزاینده فعالیت توجه نسبتا کمی به خود جلب کرده باشد، در حالی که رهبران از جنگ در اوکراین و در 6 سال گذشته تحت تأثیر قرار گرفته اند. ماه ها، درگیری اسرائیل و حماس.

مقامات نظامی و اطلاعاتی گفته‌اند که بی‌میلی جمهوری‌خواهان برای تأمین بودجه جدید به اوکراین برای دفع روسیه، ممکن است رهبران چین را تشویق کند که فکر کنند دامن زدن به انزواگرایی در ایالات متحده به کار کمی نیاز دارد.

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گزارش‌های بریتانیا مبنی بر هک چینی‌ها را «اخبار جعلی» رد کرد.

آقای لین گفت: «هنگام بررسی و تعیین ماهیت حوادث سایبری، باید شواهد عینی کافی وجود داشته باشد.

در اعلام این تحریم ها، وزارت خزانه داری، عوامل سایبری مخرب تحت حمایت دولت را به عنوان “یکی از بزرگترین و پایدارترین تهدیدها برای امنیت ملی ایالات متحده” توصیف کرد.

اما عجیب است که آقای بایدن هرگز در انظار عمومی درباره این موضوع صحبت نکرده است – شاید نگران ایجاد وحشت یا متهم شدن به سوء استفاده از تهدید در یک سال انتخاباتی. در عوض، وزارت امنیت داخلی، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی هشدارهای خاصی را به شرکت‌ها در مورد آنچه باید در سیستم‌هایشان جستجو کنند، داده‌اند.

این تحریم‌ها در حالی افشا شد که وزارت دادگستری اتهاماتی را علیه هفت شهروند چینی متهم به توطئه برای ارتکاب نفوذ رایانه‌ای و کلاهبرداری سیمی اعلام کرد.

هکرها بخشی از گروهی به نام Advanced Persistent Threat 31 یا APT31 بودند که در 14 سال گذشته شرکت‌های آمریکایی، مقامات دولتی و سیاسی، نامزدها و پرسنل کمپین را هدف قرار داده‌اند.

آقای گارلند در ادامه گفت: «این پرونده به عنوان یادآوری اهدافی است که دولت چین برای هدف قرار دادن و ارعاب منتقدان خود، از جمله راه‌اندازی عملیات‌های سایبری مخرب با هدف تهدید امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ما، آماده است.» بیانیه.

به گفته وزارت دادگستری، هکرها بیش از 10000 ایمیل با پیوندهای ردیابی پنهان را مستقر کرده اند که در صورت باز شدن، می توانند دستگاه الکترونیکی گیرنده را به خطر بیندازند. عملیات آنها یک مقام وزارت دادگستری، مقامات بلندپایه کاخ سفید و چندین سناتور آمریکایی را هدف قرار داد.

وزارت خزانه‌داری شرکت علم و فناوری ووهان شیائورویژی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد و آن را یک شرکت پیشرو برای وزارت امنیت دولتی چین توصیف کرد که عملیات جاسوسی سایبری را انجام می‌داد. به گفته آژانس های اطلاعاتی آمریکا، این وزارتخانه پس از سرمایه گذاری بزرگ دولت چین، به عنوان بزرگترین عملیات هک پکن ظاهر شده است.

این وزارتخانه – تحت کنترل مستقیم رهبری چین – است به دست گرفتن ارتش آزادیبخش خلقکه اکثر حملات جاسوسی را به شرکت های آمریکایی هدایت می کرد و قصد داشت اسرار شرکت ها یا طرح های دفاعی را سرقت کند.

تحریم‌های چین در حالی اعمال می‌شود که دولت بایدن تلاش می‌کند تا روابط با پکن را تثبیت کند و به دنبال زمینه‌های همکاری برای مبارزه با جریان فنتانیل و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. این تلاش با دیدار آقای بایدن با رئیس جمهور شی جین پینگ در کالیفرنیا در اواخر سال گذشته آغاز شد که در آن او در مورد نفوذ به زیرساخت های آمریکا به آقای شی هشدار داد. مقامات چینی دخالت آنها را رد کرده اند.

اینکه چرا چین نام و آدرس رای دهندگان بریتانیایی را جستجو می کند کمی گیج کننده است، به خصوص که چنین اطلاعاتی به راحتی از واسطه های داده در دسترس است. کمیسیون انتخابات گفت که نام و نشانی افرادی که از سال 2014 تا 2022 برای رای دادن در بریتانیا و ایرلند شمالی ثبت نام کرده بودند و همچنین رای دهندگان خارج از کشور بازیابی شده است.

کمیسیون قبلاً گفته بود که داده های موجود در فهرست های انتخاباتی محدود است و خاطرنشان کرد که بسیاری از آن ها قبلاً در اختیار عموم قرار دارد. با این حال، این موسسه اضافه کرد که ممکن است این داده ها با سایر اطلاعات در دسترس عموم ترکیب شوند، “مانند اطلاعاتی که افراد برای به اشتراک گذاشتن خود، استنتاج الگوهای رفتاری یا شناسایی و مشخصات افراد انتخاب می کنند.”

جان پولینگر، رئیس کمیسیون انتخابات، گفت که حادثه هک تأثیری بر نحوه ثبت نام، رأی دادن یا مشارکت مردم در فرآیندهای دموکراتیک نخواهد داشت. اما او در بیانیه‌ای اضافه کرد که این اطلاعیه «تهدیدهای بین‌المللی را نشان می‌دهد که روند دموکراتیک بریتانیا و نهادهای آن با آن مواجه است» و کمیسیون همچنان «هوش‌دار خطرات» است.

علاوه بر نفوذ به کمیسیون انتخابات، آقای داودن تأیید کرد که چینی ها تلاش کرده اند تا اکانت های ایمیل چند تن از اعضای پارلمان را هک کنند.

اگرچه او نام قانونگذاران را ذکر نکرد، گمان می‌رود که ایین دانکن اسمیت، رهبر سابق حزب محافظه‌کار نیز شامل آنها شود. تیم لافتون، وزیر سابق آموزش محافظه کار؛ و استوارت مک‌دونالد، یکی از اعضای حزب ملی اسکاتلند – که همگی سابقه اظهارات جنگ طلبانه در مورد چین را دارند.

آقای داودن گفت که مقامات انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که «تقریباً مطمئن» است که APT31 در سال 2021 اقدام به شناسایی علیه قانون‌گذاران کرده است.

وی افزود: «اکثریت کسانی که هدف قرار گرفتند در فراخوانی فعالیت بدخواهانه چین برجسته بودند. هیچ حساب پارلمانی با موفقیت به خطر نیفتاد.»

آقای دانکن اسمیت گفت که چین باید «فوراً به عنوان یک تهدید برچسب‌گذاری شود»، چیزی که فراتر از زبان مورد استفاده است. در بررسی سیاست خارجی بریتانیا، که سال گذشته گفت که پکن “یک چالش تعریف‌کننده و سیستماتیک است.”

گزارش توسط کریستوفر باکلی از تایپه، تایوان، آلن راپپورت از واشنگتن، کارن زرایک از نیویورک و قلعه استیون از لندن.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *