آیا انتخابات در جمهوری اسلامی ایران همیشه صحیح و سالم برگزار شده؟ علی خامنه‌ای،…

🗳 آیا انتخابات در جمهوری اسلامی ایران همیشه صحیح و سالم برگزار شده؟

📣 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید انتخابات در ایران «همیشه صحیح، سالم و متین برگزار شده» است.

🔹 این ادعا خلاف واقعیت است.

🔹 قانون انتخابات و قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در جمهوری اسلامی، در تناقض آشکار با ویژگی‌های انتخابات سالم، مصوب سازمان بین‌المللی بین‌المجالس است.

🔹 «دستکاری هدفمند انتخابات» از طریق محدود کردن حق انتخاب شدن، حق دسترسی به رسانه‌ها، محدود کردن رسانه‌ها، محدود کردن فعالیت سیاسی و آزار و اذیت منتقدان از ویژگی‌های انتخابات در جمهوری اسلامی است.

🔹 مجری و ناظر انتخابات در ایران، نه کمیسیون مستقل، بلکه حکومت و نهادهای ذی‌نفع در قدرت است. وقتی ناظران مستقل داخلی و خارجی اجازه نظارت بر انتخابات ندارند، ادعای حکومت درباره سلامت انتخابات، بی‌اعتبار است.

🔹 علاوه بر این گزارش‌های زیادی از مواردی از تخلفات آشکار و سازمان‌یافته در انتخابات وجود دارد که که در نتیجه انتخابات تاثیر داشته‌اند.

🔹 به عنوان نمونه می‌توان به ابطال هدفمند برخی صندوق‌های انتخابات مجلس ششم، برای تغییر فرد منتخب اشاره کرد.

🔹 به عنوان نمونه دیگر می‌توان به انتخابات ۱۳۸۸ اشاره کرد که گزارش‌های مستند زیادی از تخلفات گسترده و سازمان‌یافته برای دستکاری نتیجه انتخابات وجود دارد.

🔹 اعتراض به سلامت انتخابات محدود به مخالفان و منتقدان رهبر جمهوری اسلامی نیست. خود خامنه‌ای نیز یک بار در سال ۱۳۸۱ به دلیل شائبه تخلف گسترده در انتخابات شورای شهر دوم از حضور در انتخابات خودداری کرد و انتخابات را بی‌اعتبار خواند.

🔹 فکت‌نامه نیز به دلیل مجموعه این موارد، به ادعای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر سالم بودن انتخابات در ایران نشان «شاخ‌دار» می‌دهد.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید
🌐 @Factnameh


منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *