آیا تعطیلی ۲۷ اردیبهشت به‌خاطر ترس از اعتراضات در تهران بود؟مراکز آموزشی و اداری…

آیا تعطیلی ۲۷ اردیبهشت به‌خاطر ترس از اعتراضات در تهران بود؟

🔹مراکز آموزشی و اداری شهر تهران، روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، به علت «آلودگی هوا» تعطیل شدند. برخی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی این تصمیم را با احتمال گسترش اعتراضات مردمی به پایتخت مرتبط دانسته‌اند. از روز قبل، اختلالات در حمل و نقل شهری با اعتصاب رانندگان BRT آغاز شده‌بود.

🔹وضعیت آلودگی هوا در ۲۷ اردیبهشت، مطابق شاخص کیفیت هوای تهران که توسط دستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سنجیده می‌شود، در وضعیت ناسالم برای همه اقشار قرار گرفت. بنابراین تعطیلی در این روز غیرمنطقی نیست.

🔹روزهای دیگری در ۱۴ماه گذشته هستند که مانند این روز، شاخص از ۱۵۰ بالاتر رفته و مدارس و ادارات تعطیل نشده‌اند و روزهای دیگری است که شاخص پایین‌تر است و مدارس تعطیل شده‌اند.

🔹قاعدتا استانداری تهران، با توجه به شواهد هواشناسی، از روز قبل تصمیم می‌گیرد که فردا را تعطیل کند یا نه. بیشتر این تعطیلی‌ها در بازه زمانی از اواخر آبان تا اواخر بهمن قرار دارد. ویژگی مهم این بازه زمانی افزایش غلظت مونوکسید کربن و ذرات معلق ۲/۵ تا ۱۰ میکرون است. با این حال استانداری تهران بعد از اینکه در اواخر فروردین همراه با موج اول ریزگردها (و ذرات معلق بزرگ‌تر از ۱۰ میکرون) شاخص کیفیت هوای تهران به ۳۳۲ رسید، مدارس و ادارات را تعطیل نکرد.

🔹در مجموع این ادعا که «تعطیلی تهران (در روز ۲۷ اردیبهشت و پس از اعتصاب رانندگان BRT) به بهانه آلودگی هوا اما به علت ترس از اعتراضات سراسری است» گزاره‌ای است که نمی‌توان آن را با فکت‌های قابل دسترس، تایید یا رد کرد.

🔹نمی‌دانیم در جلسه «کمیته اضطرار آلودگی هوا» که در ساعات پایانی ۲۶ اردیبهشت برگزار شد، چه گذشته‌است. بنابراین این ادعا «غیرقابل اثبات» است.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *