آیا واکسن کووایران برکت، یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیاست؟بهرام عین‌اللهی، وزیر…

آیا واکسن کووایران برکت، یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیاست؟

🔹بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در مراسمی در بنیاد برکت گفت: «امروز همه مشتاق تزریق واکسن برکت هستند و این واکسن از واکسن‌های موفق نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا است. اگر گوشی موبایل بنده را ببینید، همه از من واکسن برکت می‌خواهند.» این درحالیست که تاکنون هیچ کشور و یا نهادی در دنیا به واکسن کووایران برکت مجوز نداده‌است. در عین حال تعدادی از واکسن‌های مشهور از بیش از ۱۰۰ کشور مجوز گرفته‌اند و تا امروز صدها میلیون دوز از آنها تزریق شده‌است.

🔹در ایران ۷۵ درصد دوزهای تزریقی از واکسن سینوفارم بوده و تنها ۵ میلیون دوز واکسن برکت (تا پایان شهریورماه) در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته که در صورت تحقق واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن تا پایان مهرماه سهم واکسن برکت به حدود ۱۰درصد از کل مقدار تزریق‌شده در ایران خواهد رسید. در مجموع از ۶.۴۱ میلیارد دوز واکسن که در دنیا تزریق شده، حدود ۵ میلیون دوز یعنی ۷صدم درصد آن کووایران برکت بوده‌است.

🔹واکسن کووایران برکت، ساخت شرکت شفافارمد برکت است. این شرکت مصادره‌ای، بخشی از گروه توسعه اقتصادی تدبیر از زیرمجموعه‌های ستاد اجرائی فرمان امام است. این ستاد از اموال تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و ریاست آن بر عهده محمد مخبر است که هم‌زمان معاون رئیس جمهوری اسلامی است که مقام بالای دست وزیر بهداشت محسوب می‌شود.

🔹کشورهای مختلف متولیان دولتی و حاکمیتی برای تایید و صدور مجوز به واکسن‌های مختلف دارند و مراجعه به موبایل وزیر بهداشت کشوری که در آن یک شرکت، واکسنی تولید می‌کند روش استانداردی برای سفارش یک واکسن نیست و بعید است که کشورهای مختلف از این طریق اقدام به خرید یا سفارش واکسن کنند. هرچند از محتوای موبایل آقای عین‌اللهی، غیر از ادعای خودش، اطلاع دیگری در دست نیست.

🔹وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است و باید نگاهی مستقل و سخت‌گیرانه به محصولات کلیه شرکت‌های تولیدکننده واکسن داشته‌باشد. اما وزارت بهداشت (در هر دولتی که در ایران بر سر کار باشد) نگاهی خاص به محصولات شرکت تحت کنترل علی خامنه‌ای دارد ؛ از توییت‌های کیانوش جهانپور درباره ساختمان‌سازی شفافارمد تا تمجیدهای عین‌اللهی از واکسن برکت، هیچ‌کدام برنمی‌آید که چنین نگاه بی‌طرفانه‌ای درباره همه واکسن‌ها در نظام سلامت ایران دیده شود.

با این اوصاف، فکت‌نامه به صحبت‌های بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی که «واکسن برکت از واکسن‌های موفق نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا است» نشان «نادرست» می‌دهد.

👈 توضیحات بیشتر همراه با منابع را در سایت فکت‌نامه بخوانید
👈 در تلگرام بخوانید
@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *