ابراز ناامیدی مولوی عبدالحمید از گی پرونده «جمعه خونین» دلیل «فشارها»

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خط‌های نماز جمعه پیش از سالروز «جمعه خونین» در روز هفتم مهرماه، بار دیگر بر «مجازات» مرتکبان «جنایت» تأکید و آن را خوه مردم طی یک سال گذشته عنوان .

او افزود با آن «قاضی‌های» پرونده جمعه خونین زاهدان آدم‌های «خوبی» هستند، اما «قلالی باید ه باشند را ندارند» و او اطلاع «از مراکز مختلف بر آن‌ها فشار وجود ».

آقای عبدالحمید صراحت گفت همین دلیل امیدی وجود ن آنها رأیی را صادر کنند خوه مردم .

او اضافه خانواده‌های نزدیک یکصد جان‌باخته در ان و افراد دیگری در جریان جمعه خونین زاهدان ت زخمی ه‌اند، از جمله دست یا پای خود را از دست داده، فلج و قطع نخاع ه‌اند، تنها دنبال اجرای قانون اسلام درباره عاملان کشتار هستند.

او تأکید شاکیان پرونده با آن ت از نظر مالی در مضیقه هستند، اما دیه و مصالحه قبول نمی‌کنند و با دریافت پول رضایت نمی‌دهند.

او شرط رضایت خانواده‌ها از اجرای احکام قصاص را «جلب رضایت کل مردم ایران، آزادی زندانیان سیاسی و محصوران» دانست و افزود آن‌موقع ما از مردم خواهیم خو از «خون‌ها گذر کنند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود مردم منطقه، ممکن «سواد» زیادی نه باشند، اما «عقل» و «قدرت تحلیل» دارند و تنها با تحقق شروطی وی آنها اشاره ، آشتی ملی و وحدت واقعی در کشور ایجاد می‌شود.

آقای عبدالحمید اظهارات را یک روز پیش از سالروز «جمعه خونین زاهدان» بیان ه دست‌کم صد معترض بلوچ پس از نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی شهر، قصد برپایی تجمعی در حمایت از اعتراضات سراسری و نیز اعتراض «تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چاار یک دختر نوجوان بلوچ» را ند، با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل یک کلانتری، کشته ند.

مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها طی مدت، عاملان و آمران کشتار و زخمی‌ن دست‌کم ۳۰۰ معترض را معرفی و محاکمه نند، بل انواع مختلف بر مردم منطقه و علمای آن فشار وارد ه‌اند.

خرداد سال جاری، حسینعلی میرصبح، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت پرونده گفته : «هنوز احکام برخی از نیروهای نظامی پرونده قطعی نه» و « علت نواقصی، دادگاه نتوانسته رأی نهایی را صادر کند.»

فداحسین مالکی، یکی از دو نمده زاهدان، نیز روز پنجم مهرماه طی یک مصاح ویدئویی فاش برخی مقام‌های حکومتی از تهران مانع تشکیل «هیئت تحقیق» درباره کشتار جمعه خونین زاهدان ه‌اند.

فداحسین مالکی در مصاح ویدئویی گفت ابعاد اعتراضات در سیستان و بلوچستان پس از کشتار جمعه خونین زاهدان نباید تا اندازه «کار» می‌ و همین منظور خود وی و برخی دیگر از مقام‌های محلی خوار تشکیل کمیته تحقیق برای «جمع ن» کشتار زاهدان ند.

مولوی عبدالحمید در خط‌های نماز جمعه روز هفتم مهر بار دیگر از مشکلات اقتصادی همه مردم ایران، تبعیض و نابرابری، فساد فراگیر و تید همه ها در مناطق قومی و مذهبی سخن گفت و حاکمان توصیه حرف مردم را گوش کنند و با آنها گفت‌و‌گو بنشینند.

او از حاکمیت خو حقوق و آزادی‌های سیاسی شهروندان را محترم شمرده، از تبعیض حتی میان شیعیان نیز وجود دست بر و عدالت و برابری را بین همه شهروندان ایران برقرار کند.

در روزهای اخیر و پیش از فرا ن «جمعه خونین» تصاویر و ویدئوهایی از حضور گسترده نیروهای امنیتی در زاهدان و دیگر شهرهای ان سیستان‌و‌بلوچستان منتشر ه .

در روز نماز جمعه نیز رسانه‌هایی اخبار منطقه را پوشش می‌دهند، از محاصره مسجد مکی و مصلی زاهدان، حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در شهرهای مختلف ان ویژه مرکز ان و کنترل ید نمازگزاران و اختلال در ترنت و خطوط تلفن خبر دادند.

با فاده از گزارش‌های شب‌های اجتماعی، رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *