ابراز نگرانی از زمینه سازی «ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه» برای کنترل و رصد زندگی شهروندان

 
برخی نمایندگان مجلس، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از تصویب ماده ۷۵ قانون برنامه هفتم توسعه که به گفته آن‌ها حریم شخصی مردم ایران را مخدوش می‌کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، گفته است که عده‌ای قصد دارند «همه شئون زندگی خصوصی مردم را رصد کنند» و غلامرضا نوری قزلجه، دیگر نماینده مجلس، اعلام کرده که «افرادی با نوع نگاه خاص خود عطش شدیدی برای ورود به حریم شخصی افراد و نقض حریم خصوصی آن‌ها دارند».

در بند ب ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه، وزارت ارشاد با هماهنگی مرکز آمار ایران مکلف شده است تا «نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم اقدام نماید. دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند».

در مقدمه این ماده آمده که اقدامات ذکر شده برای «تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه» انجام خواهد شد.

وب‌سایت «تجارت‌نیوز» اعلام کرده که اطلاعات و داده‌های مورد نیاز این سامانه باید از داده‌های مرکز آمار ایران و اطلاعات کاربران در سکوهای داخلی تامین شود و همه پلتفرم‌های داخلی مورد استفاده مردم موظف می‌شوند جزئی‌ترین مسائل شخصی تک‌تک کاربران خود را،‌ اعم از رفت‌وآمدهای درون و برون شهری، هر وسیله‌ای که خرید یا فروش‌ می‌کنند و حتی غذا و محصولاتی را که از سوپرمارکت‌ سفارش می‌دهند، به صورت مستمر به این سامانه گزارش کنند.


فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *