ابراز نگرانی ایالات متحده نسبت به اقدامات ضد جاسوسی چین

ایالات متحده نسبت به درخواست دولت چین برای تشویق شهروندانش در پیوستن به کارهای ضد جاسوسی، ابراز نگرانی کرده و گفت: «به دقت اجرای قانون ضد جاسوسی پکن را زیر نظر دارد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت امنیت دولتی چین، روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد ماه، اعلام کرد، این کشور باید با ایجاد کانال‌هایی برای گزارش فعالیت مشکوک و پاداش دادن به افراد، شهروندان خود را برای پیوستن به کارهای ضد جاسوسی تشویق کند.

این وزارتخانه گفت باید سیستمی ایجاد شود که مشارکت مردم عادی در فعالیت‌های ضدجاسوسی را «عادی» سازد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری روزانه گفت: «ما در این زمینه نگران هستیم، قطعا تشویق شهروندان به جاسوسی از یکدیگر مایه نگرانی است.»

او افزود: «ما چون گذشته، اجرای قانون جدید ضد جاسوسی چین را با دقت زیر نظر داریم، چرا که این قانون، به طور کلی، دامنه فعالیت‌هایی که با عنوان جاسوسی تلقی می‌شوند را بسیار گسترده‌تر می‌کند.»

این اقدامات پس از گسترش قانون ضد جاسوسی چین که در ماه ژوئیه اجرایی شد و انتقال اطلاعات مرتبط با امنیت ملی را ممنوع کرد، صورت گرفته است.

چین در سال‌های اخیر، ده‌ها شهروند چینی و خارجی از جمله یک مدیر اجرایی در شرکت دارویی ژاپنی «آستلاس فارما» را به ظن جاسوسی دستگیر و بازداشت کرده است.

چنگ لی، روزنامه‌نگار استرالیایی، که توسط چین متهم به ارائه اسرار دولتی به کشور دیگر شده است، از سپتامبر ۲۰۲۰ در بازداشت است.

اعلام چین مبنی بر اینکه در معرض تهدید جاسوسان قرار دارد، در حالی است که کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، این کشور را به جاسوسی و حملات سایبری متهم می‌کنند، اتهامی که پکن آن را رد کرده است.

از سویی دیگر پکن اعلام کرد، در سفر احتمالی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به واشنگتن، «مایل به حفظ ارتباطات» با ایالات متحده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در اوایل هفته جاری گفت، رسما از وانگ یی برای سفر به ایالات متحده دعوت کرده است، دو طرف اما تاریخ نهایی این سفر را معین نکرده‌اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *