ابراهیم رئیسی می‌گوید دولت در انتخابات مجلس نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت

رئیس‌جمهور اسلامی ایران مدعی شد دولت در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی «هیچ نامزد و لیستی نخواهد داشت» و از نامزد و لیستی هم «حمایت نخواهد کرد».

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه ۱۱ دی‌ با ادعای این‌که دولت او در این انتخابات «صرفاً برای خود نقش مجری و برگزارکننده» قائل است، در جلسه مشترک هیئت دولت با استانداران گفت تلاش خواهد کرد که با کمک ناظران و هیئت‌های اجرایی و با استفاده از تجربه و پیشینه برگزاری انتخابات در دوره‌های متعدد، «انتخاباتی بی‌نقص برگزار کند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقد به حکومت جمهوری اسلامی، در زمینه رد صلاحیت‌ها انتقادات زیادی را نسبت به دولت ابراهیم رئیسی و هیئت‌های اجرایی زیر نظر وزارت کشور مطرح کرده‌اند.

در همین زمینه سمیه محمودی، نماینده شهررضا و دهاقان که توسط هیئت اجرایی انتخابات مجلس رد صلاحیت شده، اواخر آبان امسال گفت: مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی از طریق واسطه به او گفته‌اند که اگر می‌خواهد تأیید صلاحیت شود، باید سوال از وزیر کشور را پس بگیرد.

پیش از آن نیز احمد علیرضابیگی، دیگر نماینده رد صلاحیت‌شده مجلس، گفت: شخص وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی «گرداننده تصمیمات» برای «رد صلاحیت» او و چند نماینده دیگر در انتخابات دوره آینده مجلس است.

صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ایران ابتدا باید از سوی هیئت‌های اجرایی و سپس هیئت‌های نظارت شورای نگهبان بررسی شود.

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز اخیراً «رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات مجلس» را «شاهکار یک‌دست بودن حاکمیت» خواند و گفت که «چنین روشی را فقط می‌توان در جايی مثل کره شمالی سراغ گرفت که استبدادی‌ترین حاکمیت را دارد».

مسیح مهاجری چند روز پس از این انتقاد، در نامه‌ای به کارکنان این رسانه اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آگهی‌های دولتی به این روزنامه را به دلیل انتقادات آن قطع کرده است.

بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، تاکنون بیش از پنج هزار داوطلب ردصلاحیت‌شده به فرایند بررسی صلاحیت‌ها اعتراض کرده‌اند.

این در حالی است که علی خامنه‌ای در سخنرانی دوم دی‌ماه خود از مردم ایران و مقامات جمهوری اسلامی خواست برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که اسفندماه برگزار می‌شود، به «بهترین شکل» آماده باشند.

او در دیدار با شماری از اهالی خوزستان و کرمان، بدون اشاره به رد صلاحیت‌های مربوط به این انتخابات از سوی شورای نگهبان، چنین درخواستی را مطرح کرد.

حکومت ایران سال‌ها است که نامزدهای مستقل یا منتقد را رد صلاحیت می‌کند و در شرایط فعلی نیز عرصه را برای مشارکت گروه‌های درون نظام جمهوری اسلامی در انتخابات تنگ‌تر کرده است.

با این حال نگرانی‌ مقامات حکومتی از احتمال مشارکت اندک مردم در دو انتخابات پیش رو به ویژه انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای ۱۴ خرداد امسال نیز در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خوانده بود.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/پ.م/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *