اتحادیه اروپا مذاکرات عضویت ترکیه را به تقویت دموکراسی مشروط کرد

کمیسیونر توسعه مرزهای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۵ شهریور به دولت ترکیه گفت که برای تقویت روند پیوستن به این اتحادیه باید وضعیت دموکراسی و حاکمیت قانون را در ترکیه بهبود بخشد.

اتحادیه اروپا به دولت ترکیه وعده داده است که در ازای موافقت آن کشور با عضویت سوئد در ناتو مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در این اتحادیه را احیا کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از پیروزی دشوار در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه مه امسال برگزار شد، ترمیم مناسبات سرد ترکیه با متحدان غربی این کشور را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

الیور وارهلیی، کمیسیونر توسعه مرزهای اتحادیه اروپا، برای بررسی و سنجش موضوعات مورد تفاهم دو طرف به آنکارا سفر کرده است.

او در آنکارا به خبرنگاران گفت امیدوار است این سفر «دستاوردهای ملموس و مثبتی» داشته باشد و افزود که رهبران کشورهای عضو اتحادیه، نتایج این مذاکرات را در اجلاس بعدی شورای اروپا که ماه دسامبر برگزار می‌شود، بررسی خواهند کرد.

آقای وارهلیی درعین حال تصریح کرد که مذاکرات در حال حاضر در حالت «سکون» است و پیشرفت، مستلزم اقدامات مشخص ترکیه در زمینه حقوق بشر است.

کمیسیونر توسعه مرزهای اتحادیه اروپا افزود: «شورای اروپا برای به حرکت درآوردن مذاکرات الزامات مشخصی تعیین کرده است که ترکیه باید با آنها پاسخ دهد و این پیش‌شرط‌ها مربوط به دموکراسی و حاکمیت قانون است و به عنوان نمونه تنظیم یک نقشه راه معتبر و قابل اعتماد برای پیشرفت در اجرای این اصلاحات است.»

امید به گسترش مناسبات تجاری

ترکیه در سال ۱۹۸۷ تقاضای عضویت در «اتحادیه اقتصادی اروپا»، سلف اتحادیه اروپا، را مطرح کرد.

در سال ۱۹۹۹ این کشور به جمع نامزدان عضویت در اتحادیه اروپا پیوست و مذاکرات مربوط به عضویت این کشور در این اتحادیه از سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

در سال ۲۰۱۶ و پس از سرکوب گسترده و شدید مخالفان در پی کودتای نافرجام تابستان همان سال در ترکیه، به دلیل نگرانی‌های اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر، این مذاکرات متوقف شد.

آنکارا مدعی است که اتحادیه اروپا هیچگاه عضویت این کشور را به دلیل جمعیت مسلمان ترکیه جدی نگرفته است.

آقای اردوغان بارها به مشکلات شهروندان ترکیه برای دریافت روادید گردشگری برای سفر به اتحادیه اروپا اعتراض کرده است و بروکسل را متهم کرده است که تلاش می‌کند ترکیه را به «انبار بزرگ مهاجران» بدل کند.

در سال ۲۰۱۶ دولت ترکیه با پذیرش اسکان موقت میلیون‌ها مهاجر سوری و مهاجرانی که از کشورهای جنگ‌زده و بحرانی دیگر می‌گریختند، در ازای دریافت میلیاردها یورو کمک مالی، به مهار بحران بزرگ مهاجرتی در اتحادیه اروپا کمک مؤثری کرد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را متهم کرد که برای مذاکرات مربوط به پیوستن این کشور «موانع سیاسی» ایجاد می‌کند.

او افزود: «ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم که اراده لازم برای بهبود مناسبات را نشان داده و جسورانه‌تر عمل کند.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، ماه گذشته گفت اتحادیه اروپا برای پذیرش اعضای جدید از اروپای شرقی و ناحیه بالکان تا سال ۲۰۳۰ باید آماده شود.» موج بعدی توسعه مرزهای اتحادیه اروپا در حال حاضر ترکیه را شامل نمی‌شود.

اما به نظر می‌رسد که دو طرف در مورد ضرورت روزآمد کردن اتحادیه گمرکی که در سال ۱۹۹۶ به امضا رسیده، توافق دارند.

در این توافق، فرآورده‌های کشاورزی ترکیه از امتیاز ترجیحی برخوردارند و ذغال سنگ و فولاد را نیز شامل می‌شود.

آنکارا با هدف توسعه پیوندهای بازرگانی و افزایش صادرات به اتحادیه اروپا خواستار حذف تعرفه گمرکی از طیف گسترده‌تری از محصولات ترکیه است.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه در یک سخنرانی مهم در مورد سیاست اقتصادی ترکیه گفت: «ما تلاش خود برای روزآمد کردن اتحادیه گمرکی را افزایش خواهیم داد تا به مناسبات تجاری با اتحادیه اروپا بُعد جدیدی بدهیم.»

الیور وارهلیی نیز گفت نسبت به پیشرفت در راستای مناسبات تجاری تنگاتنگ‌تر، «خوشبین» است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا؛ ش.ر / پ.پ

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *