احضار و باز چندین روزنامه‌نگار دیگر در ایران

گروهی از دانشمندان علوم اقلیمی روز چهارشن ۱۷ آبان گفتند تغییرات آب و هوائی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی عامل اصلی «خشکسالی ید» در ایران، عراق و سوریه و هار دادند همزمان با گرمایش کره زمین فصل‌های خشکسالی تید و متناوب تر خواهد .

گروه «پیامدهای آب و هوای جهانی» متشکل از پژوهشگران بین‌المللی تاثیر پیامدهای جوی ید را بررسی ، گفت گرمایش زمین محصول اقدامات بشر موارد وقوع خشکسالی را افزایش داده .

گفته آنها احتمال فراوان وقوع خشکسالی در سوریه و عراق ۲۵ برابر و در ایران ۱۶ برابر قبل .

گروه علمی در بخشی از بیانیه خود افزود:«تغییرات اقلیمی محصول اقدامات بشر ت خشکسالی‌ها را در حدی افزایش داده اگر همین موارد در دمای ۱.۲ درجه سانتی گراد خنک تر روی می‌داد خشکسالی محسوب نمی‌.»

بیانیه خاطر نشان می‌کند آسیب پذیری‌های ناشی از سال‌ها جنگ و بحران در کشورها توانائی مردم برای مقابله با خشکسالی را کاهش داده و در نتیجه خشکسالی می تواند جرقه «یک بحران بشری» با.

گروه پژوهش خود را در فاصله ژوئیه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۳ (از تابستان ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۲) در دو منطقه پیامدهای خشکسالی یدتر ه انجام داده . یک منطقه ایران و منطقه دیگر حوضه رودخانه‌های دجله و فرات از سوریه و عراق عبور می‌کنند.

گروه «پیامدهای آب و هوای جهانی» در بخش دیگری از بیانیه خود افزود براساس شاخص‌های مرکز نظارت بر خشکسالی آمریکا هر دو منطقه در حال حاضر «خشکسالی ید» رده بندی ه‌اند.

فردری اوتو، یکی از تنظیم کنندگان پژوهش و اد امپریال کالج در لندن گفت:«پس از بارش کافی باران و بر خوب محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۹ در سه سال اخیر میزان کم بارندگی و دمای بالای منطقه روی کشت محصولات کشاورزی و دسترسی آب آشامیدنی تاثیر یدی جا گذاشته .»

محمد رحیمی، اد دانشگاه سمنان و یکی دیگر از تنظیم کنندگان پژوهش نيز در یک نشست مجازی خوار مدیریت منابع . او گفت:«میزان بارندگی در مناطق هميشه کم ه و وضعیت برای منطقه تقریبا عادی . ولی افزایش دما یک عامل جدید .»

گفته آقای رحیمی افزایش دما باعث خواهد بخش بیشتری از آب‌های سطحی منطقه تبخیر شود . او افزود:«پیش بینی می‌کنیم تبخیر آب‌های سطحی و تعرق بافت گیاهی منطقه افزایش خواهد یافت. بنابر آینده خوشبین نیستم.»

در عراق یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان و در کشور جنگ زده سوریه نیز پیامدهای زیانبار تغییرات اقلیمی و خشکسالی بر آسیب پذیرترین بخش‌های دو جامعه مشهودتر از گذشته .

در سال‌های اخیر حجم تولید محصولات کشاورزی خصوص گندم در عراق و سوریه در حد محسوسی کاهش یافته . کاهش آب رودخانه‌ها و آلودگی آب آنها نیز میزان صید ماهی را کاهش داده .

براساس پژوهش گروه «پیامدهای آب و هوای جهانی» تا تابستان سال گذشته حدود دو میلیون نفر از ساکنان مناطق روستایی در سوریه دلیل خشکسالی مجبور مهاجرت ه اند. در ایران نیز کم منابع آب افزایش قیمت محصولات غذایی و در مواردی تنش با کشورهای همسایه منجر ه .

تنش بر سر منابع آب در عراق نیز کاملا مشهود و سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود اعلام ۲۰ درصد از جمعیت۴۳ میلیونی کشور با عدم امنیت آب روبرو .

عوامل دیگری نظیر شیوه‌های ناکارآمد آبیاری، فرسودگی و نگی تاسیسات تصفیه آب و ر سریع جمعیت نیز در تید بحران آب موثرند. علاوه بر ، در دوره‌های جنگ و درگیری‌های مسلحانه تاسیسات آبرسانی نیز نظیر سایر زیرساخت‌های غیرنظامی مورد حمله قرار می‌گیرند.

گروه «پیامدهای آب و هوای جهانی» در بیانیه خود می‌افزاید:«خشکسالی‌های طولانی نظیر سال‌های اخیر دیگر پدیده‌های نادری نیستند و پیش بینی می‌شود از پس در سوریه و عراق یک بار در هر دهه و در ایران دو بار در هر دهه روی دهد.»

محمد رحیمی نیز هار داد:«با هر درجه از گرم ن هوا، سوریه، عراق و ایران نقاط دشوارتری برای زندگی بدل خواهند .»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *