احضار ۹ شهروند بهایی به دادسرای مشهد؛ رویا ملکوتی به زندان منتقل شد

کاخ سفید روز جمعه، ششم مرداد، اعلام کرد که آمریکا در زمینه نگرانی از تحرکات نظامی چین در اطراف تایوان، یک بسته کمک نظامی به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار در اختیار تایوان قرار می‌دهد.

دولت‌ها در آمریکا همواره فروش تسلیحات به تایوان را تأیید کرده‌اند، اما این نخستین بار است که این نوع از بسته کمک نظامی آمریکایی در اختیار تایوان قرار می‌گیرد. ارائه آموزش نظامی نیز بخشی از این بسته است.

انتقال تسلیحات از ذخایر ارتش آمریکا به تایوان با تأیید کنگره و امضای جو بایدن، در مقام فرمانده کل قوا، بر اساس همان اختیاراتی است که آمریکا ارتش اوکراین را نیز در برابر جنگ روسیه مورد حمایت نظامی قرار داده است.

تحویل تسلیحات از انبارهای ارتش روشی سریع برای تهیه تجهیزات نظامی مورد نیاز یک متحد آمریکا است.

ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که همراه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، روز ششم مرداد به استرالیا سفر کرده بود، در کانبرا گفت واشینگتن در برابر «رفتار قلدرانه» چین، از متحدان خود حمایت می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد که مقامات ارشد آمریکایی از جمله وزیر دفاع گفته‌اند که در انتظار حمله قریب‌الوقوع چین به تایوان نیستند یا آن را اجتناب‌ناپذیر نمی‌دانند، اما باید توان بازدارندگی تایوان را افزایش داد.

یک مقام آمریکایی گفت با انتقال این بسته توانایی تایوان در دفاع هوایی گسترش خواهد یافت اما کاخ سفید از ورود به جزئیات بسته خودداری کرد و نگفت که آیا شامل پهپادهای ام‌کیو ۹ نیز خواهد شد یا نه.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز به تازگی نوشته بود که آمریکا در توافق با تایوان و ژاپن قرار است، تولیدات پهپادی ام‌کیو ۹ را در اختیار تایوان قرار دهد.

دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایوان در آمریکا از «تعهد قوی» واشینگتن در تأمین امنیت تایوان قدردانی کرد.

در مقابل، سفارت چین در واشینگتن، در حالی که کشورش تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، در واکنش اعلام کرد که دولت پکن «به‌شدت با ارائه تسلیحات آمریکایی به تایوان و روابط نظامی آن‌دو مخالف است».

سخنگوی سفارت چین قصد پکن برای ادغام تایوان را با «سرزمین مادری چین»، بر اساس اظهارات شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، تکرار کرد.

از سفر تابستان سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، که با سفرهای مقامات دیگر آمریکایی و غربی به این جزیره دنبال شد، ناخشنودی چین از افزایش حمایت غرب از تایوان تشدید شده است.

ارتش چین در یک سال گذشته با برگزاری رزمایش‌های متعدد دریایی و هوایی، صدها هواپیما، کشتی جنگی و شناورهای سریع‌السیر خود را تا نزدیکی خط میانه‌ای که حریم آبی و آسمان تایوان محسوب می‌شود، به کار برده تا محاصره جزیره را شبیه‌سازی و تمرین کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *