احمدپور: برنامه «سینما جوان» پنجره متفاوتی به سوی آثار کوتاه سینمایی است

اصغر احمدپور کارگردان برنامه «سینما جوان» در گفت‌وگو با میزان درباره این برنامه «سینما جوان» گفت: برنامه «سینما جوان» یک برنامه ترکیبی است که از شبکه مستند سیما با محوریت بررسی آثار کوتاه سینمای ایران روی آنتن می‌رود.

وی ادامه داد: تعامل و همکاری شبکه مستند با انجمن سینمایی جوانان ایران سبب شکل گیری این برنامه شد. محوریت‌های این برنامه تحلیل و بررسی آثار و وضعیت فیلم‌های کوتاه در سینمای ایران بوده و با نگاهی آموزش محور به مدیوم تلویزیون آمده است. «سینما جوان» سعی دارد به اخبار حواشی و اطلاعاتی که برای اهالی سینما جذابیت دارد و با رویکردی متفاوت از نگاه جشنواره‌ها به معرفی آثار کوتاه سینمایی بپردازد و در کنار آن به صورت مستمر در اخبار و اتفاقات حوزه فیلم کوتاه اطلاع‌رسانی کند.

احمدپور افزود: برنامه «سینما جوان» در ۲۶ قسمت برنامه‌ریزی شده و هدف آن ارتقا و نشان دادن اهمیت آثار کوتاه سینمایی و ایجاد زمینه‌ای برای دیده شدن استعدادهای جوان سینما روی آنتن است. برنامه ترکیبی «سینما جوان» تلاش دارد تا در یک بسته یک‌ساعته شامل گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه و ارائه بخش‌های متنوع دیگری مانند تحلیل فیلم‌های کوتاه، مرور آثار کوتاه کارگردان‌های سرشناس بین‌المللی و بررسی ژانرهای سینمایی که مهم‌ترین عنصر در این عرصه محسوب می‌شود، برنامه‌ای جدید و مفید را ارائه کند.

این کارگردان به شیوه انتخاب فیلم‌های کوتاه اشاره و تصریح کرد: فیلم‌های کوتاهی بر اساس یک سری از شاخص‌ها انتخاب می‌شود. این فیلم‌ها از سوی انجمن سینمای جوانان پیشنهاد شده و یک تیم آن را مورد بررسی قرار داده و در نهایت به مرحله انتخاب می‌رسد. تاکنون نیز فیلم‌هایی که انتخاب و روی آنها کار شده، از بعد تنوع ژانر، کیفیت، تفاوت ساختاری و اینکه در دنیا نیز موفق بوده و به کسب جایزه دست یافته‌اند، رصد می‌شود. در این برنامه فیلم‌هایی مانند دو الپا، حیوان، آفتاب سوخته و نجان روی آنتن رفته است.

وی برنامه «سینما جوان» را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: برنامه «سینما جوان» با توجه به هدف‌گذاری انجمن سینمای جوانان ایران و محور قرار دادن فیلم‌های کوتاه حرکت کرده و برنامه‌ریزی شده است اما نظر و تصمیم در مورد موفقیت در این برنامه بر عهده مخاطبان است. ما تلاش کردیم با یک نگاه حرفه‌ای به آثار مطرح بپردازیم و برنامه در سطحی اجرا شود که مخاطب عام نیز از آن بهره ببرد.

احمدپور ویژگی برنامه «سینما جوان» را بیان کرد و افزود: تمام دست‌اندرکاران و افراد پشت دوربین که در ساخت برنامه «سینما جوان» ما را یاری می‌کردند، خود تولید کننده اثر بودند و این امر سبب می‌شد تا یک فضای جذاب و تخصصی داشته باشیم، فضایی که به ساخت برنامه شکلی متفاوت و اثرگذار می‌داد. در عین حال تلویزیون با این برنامه می‌تواند تجربه‌ای خوب و تعاملی دو سویه را تجربه کرده و به علاقه‌مندان ارائه کند. این فرآیند جریان ساز، جلب اعتماد فیلمسازان جوان را در بر خواهد داشت. این برنامه نسبت به سایر برنامه‌ها متمایز است.

این کارگردان به قوانین دست و پا گیر رسانه ملی اشاره کرد و افزود: برنامه «سینما جوان» توانست با در نظر گرفتن چهارچوب‌های اصلی رسانه ملی، با همراهی و همکاری شبکه مستند برنامه‌ای اثرگذار را ارائه کند، البته شبکه مستند با جرات دست به کاری ساختارشکنانه زده و تصمیمی دشوار برای ارائه چنین برنامه‌ای گرفته است، زیرا رسانه ملی در حمایت از فیلم کوتاه، طی این سال‌ها کوتاهی کرده و شبکه مستند با حفظ خط مشی و قوانین برای پخش برنامه «سینما جوان» اقدام کرده است. از سوی دیگر نگاه مدیران صدا و سیما مبتنی بر یک روند دو سویه نیست و تنها یک سویه نگاه می‌کنند، همین یک بعدی نگری زمینه را برای فاصله گرفتن مخاطبان از رسانه به دنبال داشته که ضرر آن دامن‌گیر برنامه‌های مختلف نیز شده است.

وی بازخوردهای برنامه «سینما جوان» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: پیامک‌هایی که برای برنامه ارسال می‌شود، نشان می‌دهد که برنامه دیده شده و میزان بازدید‌ها بالاتر از اهداف مد نظر ما بوده است، به همین دلیل قاطعانه می‌توان گفت که برنامه «سینما جوان» توانسته به اهداف خود دست یابد.

احمدپور در مورد اهمیت فیلم کوتاه اظهار کرد: کارفیلم کوتاه ایجاد تفکر است، از این رو تاثیر غیر قابل انکار در تولید فرهنگ دارد، اما متاسفانه مورد توجه واقع نشده و رسانه ملی نیز به آن توجه خاصی ندارد.

انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *