اختصاصی؛ زرتشت احمدی راغب در زندان؛ ۲۵ روز اعتصاب غذا، محروم از تماس و ملاقات

منابع خبری و حقوق بشری خبر دادند که زرتشت احمدی راغب در حالی که ۲۵ روز از دور جدید اعتصاب غذای او در زندان اوین می‌گذرد، در سه ماه گذشته با دستور مقامات زندان از حق تماس با نزدیکان و ملاقات با خانواده نیز محروم بوده است.

یک منبع نزدیک به زرتشت روز چهارشنبه هشتم شهریور به صدای آمریکا گفت که تماس این زندانی سیاسی با بیرون قطع است و او اکنون در بیست‌وپنجمین روز از اعتصاب غذای تر خود به سر می‌برد.

منبع مطلع با تأکید بر این که در سال‌های گذشته و دوره‌های قبلی زندان، زرتشت احمدی راغب «تنها یک بار ملاقات با خانواده داشته، عنوان کرد که «حقوق و بیمه» این فعال مدنی زندانی قطع شده و خانواده او «در تنگنای مالی شدید» قرار دارند و از این رو، پیش از ممنوعیت ملاقات نیز، این او راضی به این که خانواده‌اش به ملاقات بروند، نبود.

همچنین، پویا جگروند، فعال مدنی در ایران و از دوستان این زندانی سیاسی دو روز قبل، یعنی دوشنبه، در توییتی اعلام کرد که ۲۳ روز از دور تازه اعتصاب غذای زرتشت احمدی راغب می‌گذرد.

زرتشت احمدی راغب ۱۷ تیر در پیامی از بند شش زندان اوین که در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، گفته است که «روند سانسور علیه فعالان سیاسی، مدنی حقوق بشر» همچنان «جریان دارد تا صدایی از آن جا به گوش مردم نرسد.»

زرتشت احمدی راغب با بیان این که تلفن‌های او به همراه، مهدی مسکین‌نواز، محمد نوری‌زاد، و یاور فتح‌اللهی «همچنان قطع است» گفت که با این وجود مصمم هستیم که «همانند بیرون، صدایمان را به گوش هموطنان در درون کشور و خارج از کشور برسانیم» و تلاش «نهادهای امنیتی و زندانبان‌ها برای محدود کردن ما بی‌فایده است» چرا که «ما از روش‌های خود همچنان بهره می‌بریم.»

زرتشت احمدی راغب در مدت کوتاهی پس از آزادی در روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در حالی که قصد داشت برای همراهی با معلمان در تجمع آنها حضور یابد، «با ضرب و شتم» بازداشت شد.

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران، فشار بر فعالان مدنی و سیاسی و پرونده‌سازی برای آنها از سوی مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شدت گرفته است.

پیش از این نیز، یک منبع مطلع به بخش فارسی صدای آمریکا خبر داده است که برای شش تن از فعالان مدنی مشروطه‌خواه که در حال حاضر چهار تن از آنها در زندان به سر می‌برند، در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین، پرونده‌ای مشترک از سوی سازمان اطلاعات سپاه با اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» گشوده شده است.

به گفته منبع آگاه، از میان این شش فعال مدنی و سیاسی، «علی‌اصغر حسنی‌راد ساکن تهران در ۹ مرداد» و «میثم غلامی اهل کبودرآهنگ همدان ۱۱ مرداد» هر دو در مازندران بازداشت شده‌اند و وحید سرخ‌گل اهل کرمانشاه چهارشنبه ۱۸ مرداد پس از احضار به شعبه سوم بازپرسی عمومی و انقلاب کرمانشاه و با مراجعه به این نهاد قضایی» بازداشت شد و هم‌زمان وحید قدیرزاده نیز «با یورش مأموران سازمان اطلاعات سپاه به خانه پدرش» بازداشت شده است.

کاظم علی‌نژاد اهل تبریز هم یکی دیگر از متهمان این پرونده مشترک است که در محلی امن به سر می‌برد.

آرشام رضایی، فعال حقوق بشر، بر اساس ابلاغیه‌ای که ۱۵ مرداد برای وحید سرخ‌گل ارسال شده، در توییتی اعلام کرد که او نفر ششم این پرونده است.

این فعال مدنی مشروطه‌خواه، دیروز سه‌شنبه از «یورش» ۱۲ مأمور حکومتی «در پوشش مأمور اداره برق» به خانه مادرش به قصد بازداشت او خبر داد و در پیامی ویدئویی خطاب به نیروهای جمهوری اسلامی تأکید کرد: «اگر من الآن دارم از دست شما فرار می‌کنم به منزله ترس من نیست. من زمین بازی را به نفع چهار تا کفتار مثل شما خالی نمی‌کنم.»

آرشام رضایی افزود: «۲۵ شهریور شما را توی خیابان می‌بینیم و مطمئن باشید آن جا هم تمام‌قد جلوی شما ایستاده‌ایم. ما از هیچ چیزی ترسی نداریم. ما دست از جانمان می‌کشیم ولی دست از ایرانمان نمی‌کشیم.»

پیشتر، یاشار تبریزی، فعال مدنی، از «قطع شدن کارت تلفن و کارت فروشگاهی» شماری از زندانیان از جمله زرتشت احمدی‌راغب، مهدی مسکین‌نواز، و محسن غیاثی «به دستور وزارت اطلاعات، شورای انضباطی، و رئیس زندان» خبر داده بود.

اقدامی که اعتراض به آن موجب انتقال محمد نوری‌زاد به سلول انفرادی شده بود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *