ادامه فشارها بر معلمان؛ ۹ نفر از فرهنگیان گیلان احضار شدند

شانزده گروه فلسطینی، مشاور ویژه سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری از نسل‌‌کشی را متهم کردند که در انجام وظیفه خود مبنی بر هشدار درباره این پدیده در جنگ غزه، به طور «فاحشی» کوتاهی کرده است.

گروه‌های فلسطینی که روزنامه گاردین آن‌ها را برجسته توصیف کرده، شامل «شورای حقوق بشر فلسطین»، در نامه‌ به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند آلیس وایریمو ندریتو، مشاور ویژه سازمان ملل متحد، در برابر «جنایات گسترده و مستمر» صورت گرفته در قبال فلسطینیان در غزه به طرز آشکار «هیچ اقدامی» انجام نداده است.

در این نامه که چهارشنبه ۱۸ بهمن به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشته شده، آمده است که رویکرد خانم ندریتو «نگرانی‌های مهمی را در زمینه توان او در اجرای مأموریت مؤثر و بی‌طرفانه» برانگیخته است.

این نامه تأکید دارد که خانم ندریتو در خصوص حکم موقت دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه که دو هفته پیش در ارتباط با پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل صادر کرد، سکوت کرد.

نامه همچنین افزوده که خانم ندریتو و دفتر او با گروه‌های فلسطینی در ارتباط نیستند، جلسات برنامه‎‌‎ریزی شده را لغو و از پاسخگویی به مکاتبات خودداری کرده و در نشست‌های رسمی سازمان ملل نیز که در آن موضوع تهدید نسل کشی در غزه مطرح می‌شود، شرکت نمی‌کند.

مشاور ویژه سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری از نسل کشی یک شخصیت اهل کنیا است.

وظیفه رسمی این مشاور ویژه، بر اساس درس عبرت از شکست‌های پیشین جامعه بین‌الملل در نسل کشی‌های رواندا و سربرنیتسا، پیشبرد ابتکارات ملی و بین‌المللی جهت محافظت از مردم در برابر نسل کشی، جنایات جنگی، پاکسازی قومی، جنایت علیه بشریت و تحریکات به اقداماتی است که مصداق جنایت علیه بشریت باشد.

گروه‌های فلسطینی در نامه خود در خصوص عملکرد خانم ندریتو نوشتند که او حمله حماس در روز ۱۵ مهر را «بدون هیچ انتقادی از اسرائیل» محکوم کرد و پس از آن نیز «هر گونه انتقاد از اسرائیل را نادیده گرفته است».

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

۹ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد ۱۲ روز پس از آغاز جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در باریکه غزه بر «خطر قریب‌الوقوع» ناشی از اقداماتی که نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه باشد، تأکید کردند.

حدود چهار هفته پس از آغاز جنگ نیز هشت گزارشگر ویژه سازمان در بیانیه‌ای نسبت به «خطر بزرگ نسل کشی» برای مردم فلسطینی هشدار دادند.

۴۰ روز پس از شروع جنگ نیز ۴۱ کارشناس مستقل سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواستند برای «جلوگیری از نسل کشی فلسطینیان در غزه» اقدامی انجام دهد.

به نوشته گاردین، دفتر سازمان ملل متحد به نامه ۱۶ گروه حقوق بشری فلسطینی در مورد قصور و ناتوانی خانم ندریتو از انجام وظایف خود واکنش نشان نداده است.

دولت اسرائیل اتهامات نسل کشی در قبال غزه را رد کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دو هفته پیش در واکنش به صدور حکم اولیه دادگاه لاهه گفت این اتهام «نه تنها درست نیست بلکه ظالمانه است و انسان‌های شریف در هر جا باید آن را رد کنند».

جو بایدن می‌گوید پاسخ نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن گفت که پاسخ نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است. او تأکید کرد که به دنبال «وقفه پایدار در جنگ» برای کمک به غیرنظامیان فلسطینی است.

جو بایدن در نشستی خبری با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «همان‌طور که می‌دانید، من معتقدم که نحوه پاسخ در نوار غزه بیش از حد بوده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که تلاش‌های جدی برای دستیابی به توافقی برای عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل، افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی و توقف موقت نبردها برای آزادی گروگان‌های در دست حماس انجام داده است.

جو بایدن گفت: «برای دستیابی به توافقی [در مورد آتش‌بس] و آزادی گروگان‌ها به شدت در حال تلاش هستم. افراد بی‌گناه زیادی هستند که گرسنگی می‌کشند، افراد بی‌گناه زیادی دچار مشکل شده و می‌میرند. این باید متوقف شود.»

رویترز می‌گوید کاخ سفید به پرسش‌ها برای شفاف‌سازی اظهارات تازه جو بایدن در خصوص جنگ غزه پاسخ نداد.

در حالی جو بایدن بر لزوم وقفه پایدار در جنگ غزه صحبت کرده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد وقفه در جنگ به منطقه سفر کرده است.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با رد طرح پیشنهادی گروه افراطی حماس برای آتش بس گفت، به نیروهای ارتش دستور داده است خود را «برای عملیات در رفح» آماده کنند.

او پیش‌بینی کرد که اسرائیل در ماه‌های آینده به پیروزی خواهد رسید.

نشانه‌های آغاز عملیات زمینی در الرفح پس از دستور نخست‌وزیر اسرائیل

گزارش‌های بامداد جمعه از غزه حاکی است که مناطق شرقی الرفح زیر آتش تانک‌های اسرائیل قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه از عواقب عملیات نظامی ارتش اسرائیل در منطقه الرفح، جنوبی‌ترین بخش باریکه غزه که در نزدیکی مرز مصر است، و نخست‌وزیر اسرائیل این هفته از دستور خود به ارتش برای آغاز عملیات در آن خبر داد، ابراز نگرانی کرد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه به الرفح گریخته بودند و دیگر جایی برای فرار ندارند.

آنتونیو گوترش با «نکوهش صریح اقدامات وحشتناک حماس»، بر لزوم آتش بس بشردوستانه فوری و آزادی بی‌قید و شرط اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه تأکید کرد.

گزارش تازه‌ای در روز جمعه حاکی از کشته شدن ۱۷ تن در نزدیکی بیمارستان ناصر در شهر خان یونس است.

در جنگی که این هفته وارد پنجمین ماه خود شد، شمار تلفات ثبت شده از سوی وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه تا روز یکصد و بیست و ششم، ۲۷ هزار و ۸۴۰ تن و شمار زخمی‌ها بیش از ۶۷ هزار نفر بوده است.

وزیر دفاع اسرائیل تأکید دارد که دست‌کم ۱۰ هزار نفر از کشته‌های غزه افراد شبه‌نظامی حماس بوده و به همین میزان نیز اعضای این گروه زخمی شده و توان بازگشت به میدان جنگ را از دست داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو این هفته چند بار با تأکید بر «پیروزی قاطع» بر گروه حماس و از بین بردن توانایی‌های نظامی آن، معتقد است که این هدف تا چند ماه دیگر محقق خواهد شد.

با استفاده از گاردین، الجزیره، شبکه کان و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *