ادامه فشار امنیتی بر دادخواهان؛ مادر سیاوش محمودی، از کشته‌شدگان اعتراضات، احضار شد

در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی و در ادامه فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه، لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی، پس از تفتیش خانه و توقیف تلفن همراهش، به دادسرای اوین احضار شد.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، پنج‌شنبه دوم شهریور به نقل از منبع نزدیک به خانواده لیلا مهدوی گزارش داد که مأموران روز چهارشنبه خانه این مادر دادخواه را تفتیش و «برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه» او را توقیف کردند.

بنا بر این گزارش، لیلا مهدوی برای «شنبه چهارم شهریور» به دادسرای اوین احضار شده است، اما دلیل این احضار روشن نیست.

لیلا مهدوی مادر سیاوش محمودی نوجوان ۱۶ ساله است که ۳۰ شهریور سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری در تهران با شلیک گلوله کشته شد.

در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، فشار بر فعالان مدنی و خانواده‌های دادخواه افزایش یافته است.

پدر یکی از جان‌باختگان دوشنبه به صدای آمریکا گفته، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی خانواده‌های دادخواه را تهدید کرده‌اند که اگر در سالگرد مهسا آنها را بیرون و در مکان‌های عمومی ببینند، تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.

در روزهای گذشته شماری از اعضای این خانواده‌های دادخواه از جمله ماشالله کرمی، نسرین علیزاده، فرامرز براهویی، و مهسا یزدانی بازداشت شده‌اند و برخی دیگر به مراجع قضایی احضار شده‌اند.

فاطمه، خواهر جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در قزوین، در توییتی اعلام کرده که نسرین خواهر دادخواه شیرین علیزاده به زندان دولت آباد اصفهان انتقال یافته و کوروش وزیری همسر شیرین نیز در زندان دستگرد به سر می‌برد و در پی‌گیری خانواده‌ها، مقامات «هیچ پاسخی» به آنها نمی‌دهند.

در این حال، شماری از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و معترضان اعدام‌شده از جمله خواهر جواد حیدری، برادر عرفان خزایی، برادر آرمان عمادی، برادر فریدون محمودی، دختر مینو مجیدی، برادر محمدحسن ترکمان، برادر علی روزبهانی، برادر شهریار محمدی، برادر محمدرسول مومنی‌زاده، برادر مهرگان زحمتکش، برادر محسن قیصری، برادر عرفان رضایی، و پسرخاله مجید کاظمی با انتشار پیام مشترکی در حساب‌های توییتری خود، بر ایستادگی تا پایان تأکید کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ۲۷ تیر در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *