ادامه واکنش‌های داخلی و خارجی به نوبل صلح نرگس محمدی

ملی مذهبی _ جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین، در پیامی که نسخه‌ای از آن در اختیار «ایران وایر» قرار گرفته است، اعطای جایزه صلح نوبل را به «نرگس محمدی»، فعال حقوق بشر «سرمایه‌ای ملی» خوانده‌اند. این پیام خطاب به نرگس محمدی نوشته شده است. «مصطفی تاجزاده»، «امیرسالار داوودی»، «حسین رزاق»، «آرش کیخسروی»، «مهدی محمودیان»، «سعید مدنی»، «نوید میهن‌دوست» و «محمد نجفی» امضاکنندگان این پیام هستند. 

در بخشی از این پیام آمده است: «امید داریم این رخداد، فرصتی نو برای تداوم تلاش‌های آزادی‌خواهانه به سوی کسب حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان‌های جنبش «زن، زندگی، آزادی» و ارتقای حقوق شهروندی و تعهد به حقوق بشر در راستای منافع ملی را فراهم آورد.»

متن کامل این پیام را می‌خوانید: 

سرکار خانم نرگس محمدی،

اعطای جایزه بین المللی صلح نوبل به شما، برای ما و تمام ملت ایران به ویژه زنان و دختران، سرمایه‌ای ملی و حاصل صبر، مقاومت، پایداری و مبارزه برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری و نقض حقوق شهروندی است.

امید داریم این رخداد، فرصتی نو برای تداوم تلاش‌های آزادی‌خواهانه به سوی کسب حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان‌های جنبش «زن، زندگی، آزادی» و ارتقای حقوق شهروندی و تعهد به حقوق بشر در راستای منافع ملی را فراهم آورد.

مصطفی تاجزاده. امیرسالار داوودی. حسین رزاق. آرش کیخسروی. مهدی محمودیان. سعید مدنی. نوید میهن‌دوست. محمد نجفی.

خانواده نرگس محمدی: قدردانی از تلاش‌های نرگس مرهمی بر رنج ما است

خانواده نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، با انتشار بیانیه‌ای به رسمیت شناخته شدن تلاش‌های نرگس محمدی را مرهمی بر زخمی‌های وصف ناپذیرشان توصیف کردند.خانواده خانم محمدی در این بیانیه که روز شنبه ۱۴ مهر منتشر شده نوشته‌اند بسیار خرسندیم که شاهد اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس عزیزمان در حبس هستیم هرچند سال‌های غیبت خانم محمدی در کنار خانواده «هرگز قابل جبران نیست»آن‌ها با این حال به رسمیت شناخته شدن تلاش‌های نرگس محمدی را مرهمی بر زخم‌های وصف ناپذیر خانواده‌شان دانسته‌اند.

در این بیانیه آمده که نرگس برای ۱۰ سال سالروز تولد خود را در سلول‌های انفرادی یا در زندان‌های اوین، زنجان و قرچک گذرانده است.تقی رحمانی، همسر و کیانا و علی، فرزندان نرگس محمدی با اشاره به اینکه که خانم محمدی بیش از هشت سال و نیم است که فرزندانش را ندیده و یک سال است که حتی صدای آن‌ها را نشنیده است، نوشته‌اند: «همه اینها نشان‌دهنده آن چیزهایی است که او در مسیر تحقق آرزوهای خود تحمل کرده است.»

خانواده محمدی تأکید کرده‌اند که جایزه صلح نوبل به او در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. آن ها در پایان بیانیه خود را از توجه کمیته صلح نوبل به «مردم سرکوب شده ایران، زندانیان سیاسی، فعالان مدنی و معترضان ایران» تشکر کرده‌اند. نرگس محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان است که در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است. او هم اکنون نیز به خاطر فعالیت در حوزه حقوق بشر در ایران زندانی است.

یک پیام از درون حصر

هم چنین زهرا رهنورد، از رهبران محصور جنبش سبز و همسر میرحسین موسوی، در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدیف خطاب به او نوشت که این زندانی سیاسی با دریافت نوبل امسال «بر آبروی زنان ایران افزوده» است.

خانم رهنورد روز شنبه در این زمینه نوشت که این فعال حقوق بشر «پس از سال‌ها مبارزه با ظلم و بیداد و تحمل رنج و‌ زندان و دوری از همسر و ‌فرزندان» به این افتخار دست‌ یافته است.

همسر میرحسین موسوی در انتهای این پیام تبریک نوشت: «جای بسی تأسف و تأثر است که حاکمان ایران با خشونت‌های سبعانه در حق زنان مبارز و آزادیخواه و تضییع حقوق انسانی آنان و با کشتن دخترانی چون مهساها و آرمیتاها هر شادی را به کام‌ ملت به زهر تبدیل می‌کنند.»

موجی از پیام‌های تبریک داخلی و خارجی پس از خبر دریافت جایزه نوبل صلح توسط نرگس محمدی، نسبت به این فعال سیاسی به راه افتاد. بسیاری از شخصیت‌های داخلی شخصیت خانم محمدی را ستودند و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی به خانم محمدی تبریک گفتند.

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی با تاکید بر اینکه «نرگس محمدی الگوی شجاعت و افتخار ماست»، خواهان تلاش‌ برای آزادی او و شنیده شدن صدای همه زنان ایران در جهان شد. همزمان جعفر پناهی و محمد رسول‌اف دو کارگردان سرشناس در پیام مشترکی ابراز امیدواری کردند که «گوش‌های آرمیتا گراوندی» نیز این سرود شادی را بشنود.

مادر مهسا(ژینا) امینی با استقبال از اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی در مصاحبه با ان‌آرکو، شبکه خبری نروژ، گفت: «به نرگس محمدی افتخار می‌کنیم و اهدای جایزه صلح نوبل به او اقدام درستی است.»

علاوه بر  واکنش‌های داخلی، اهدای جایزه نوبل به خانم محمدی واکنش‌های شخصیت‌های سیاسی جهان را هم در پی داشت. در یکی از این  موارد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همراه با مردم سراسر جهان»، به نرگس محمدی به‌خاطر دريافت جايزه نوبل صلح برای «شهامت تزلزل‌ناپذيرش» تبريک می‌گويد.

پیغامی از درون زندان

از سوی دیگر 22 نفر از زندانیان سیاسی که همبند «نرگس محمدی»هستند در نامه‌ای از زندان اوین، جایزه نوبل صلح او را «ارج نهادن به سال‌ها فعالیتش برای تحقق آزادی و برابری و رساندن صدای دادخواهی و حق‌طلبی جامعه ایران» خوانده و آن را گامی به سوی روشنایی بیشتر دانسته‌اند.

این زندانیان در نامه خود نوشته‌اند: «ما خواهران نرگس و شاهدان سال‌ها  تلاش مستمر و سخت جانی او در مسیر مبارزه برای آزادی و برابری، از داشتن او دلشاد هستیم و از شنیدن این خبر غرق در شادی شده‌ایم.»

این زندانیان سیاسی زن افزوده‌اند: «نرگس که همت بی دریغ خود را صرف برملا کردن نقض سیستماتیک حقوق انسانی در ایران کرده است، اکنون مسئولیتی بس خطیر به عهده دارد، مسئولیتی که متضمن حفاظت از حقوق بشر، نه تنها برای امروز که در مسیر پیش رو برای ایجاد تغییر در جامعه ایران است.»

آنها افزوده‌اند که «امروز ما افتخار می‌کنیم  به خواهر و هم‌رزممان نرگس، که در یک‌سالگی جنبش ژینا، به جایزه نوبل رای داد.»

جامعه جهانی بهایی جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را تبریک گفت

جامعه جهانی بهایی با انتشار اطلاعیه‌ای، خرسندی خود را از اعطای جایزه صلح نوبل به «نرگس محمدی»، فعال حقوق‌بشر زندانی در ایران نشان داد و ضمن تبریک به او، این جایزه را ادای احترامی به «تمام زنان ایرانی مدافع حقوق‌بشر» دانست.

در بیانیه جامعه جهانی بهایی که روز یکشنبه۱۶مهر منتشر شده، به فعالیت‌های حقوق‌بشری خانم محمدی از جمله حمایت او از کمپین «داستان ما یکیست»، در بزرگداشت ۱۰ زن بهایی که در دهه ۶۰  در شیراز توسط نظام جمهوری اسلامی اعدام شدند، اشاره شده است.

این بیانیه همچنین به همبندی دو زندانی عقیدتی بهایی یعنی «مهوش ثابت» و «فریبا کمال‌آبادی» با نرگس محمدی در زندان اوین اشاره کرده و نوشته است: «خانم محمدی، بارها خواستار آزادی این زندانیان عقیدتی شده است که هر سه هم در حال حاضر و هم یک دهه پیش هم‌بند بوده‌اند.» 

متن کامل بیانیه تبریک جامعه جهانی بهایی به نرگس محمدی به این شرح است:

جامعه جهانی بهایی با کمال خرسندی، صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به خانم نرگس محمدی، برند جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ تقدیم می‌کند. اعطای این جایزه، همچنین ادای احترامی است به تمام زنان ایرانی مدافع حقوق‌بشر.

 خانم محمدی فعال برجست ایرانی در زمینه حقوق‌بشر و حقوق زنان است. او برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط مقامات حکومت ایران بازداشت شد و از آن زمان، ۱۳ بار دستگیر و ۵ بار محکوم شده و مجموعا با ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق مواجه شده است. 

کمیته نوبل از خانم محمدی برای«مبارزه‌اش با ستم و سرکوب علیه زنان ایران و کوشش‌هایش در راستای ترویج حقوق‌بشر و آزادی برای همگان» قدردانی کرد. جامعه بهابی نیز که اعضایش ۴۴سال توسط جمهوری اسلامی تحت سرکوب بوده‌اند، به این ارزش‌ها پایبند است.

تبریک مابه‌دلیل محبوس بودن خانم محمدی در زندان اوین آمیخته با اندوه است. جامعه جهانی بهایی در گذشته نیز خواستار آزادی او بوده است. مایه تاسف است که این خواسته درکنار درخواست به رسمیت شناختن کامل حقوق تمامی ایرانیان، از‌جمله بهاییان و دیگر اقلیت‌ها، همچنان توسط مسوولان ایران نادیده گرفته می‌شود.

خانم‌ها مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو زن بهایی نیز که ناعادلانه در اوین زندانی هستند، حداقل می‌توانند دریافت این جایزه را داخل زندان کنار خانم محمدی جشن بگیرند. خانم محمدی، بارها خواستار آزادی این زندانیان عقیدتی شده است که هر سه هم در حال حاضر و هم یک دهه پیش هم‌بند بوده‌اند. 

خانم محمدی همچنین به کارزار «داستان ما یکیست» در بزرگداشت ۱۰ زن بهایی که در سال ۱۹۸۳ در شیراز اعدام شدند پیوست، و از مبارزات و کوشش‌های زنان ایران برای دستیابی به برابری جنسیتی و حقوق بشر حمایت کرد. جامعه جهانی امروز یکی از مهم ترین تریبون‌هایش را به تلاش‌های ایرانیان برای برابری جنسیتی و حقوق‌یشر اختصاص داد. امیدواریم که نرگس محمدی، و تمامی ایرانیان، از این لحظات قوت قلب گرفته و تالاش‌هایشان برای برابری و عدالت در ایران را ادامه دهند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *