ادامه واکنش‌ها به تداوم اغمای آرمیتا گراوند در بیمارستان فجر

ملی مذهبی _  انتشار تصویری از آرمیتا گراوند در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران در شبکه‌ها اجتماعی سبب شد که فشار بر خانواده این دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی ساکن تهران دوچندان شود. 

سازمان حقوق بشری “هه‌نگاو” که برای نخستین بار خبر به اغما رفتن گراوند و تصویر او را منتشرکرده بود گزارش داده که ماموران امنیتی متعاقب انتشار عکس او در بخش مراقبت‌های ویژه گوشی‌های همراه تمامی اعضای خانواده را به ظن ارسال هر گونه تصویر ضبط کرده‌اند. این نهاد حقوق بشری از ایرانیان داخل و خارج خواسته است که “صدای آرمیتا” باشند.
آرمیتا گراوند در متروی “شهدا”ی تهران از هوش رفته، به زمین خورده و به بیمارستان منتقل شده است. با گذشت سه روز او هنوز در کما به سر  می‌برد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان چهارشنبه ۱۲ مهر خبر داد: «امروز رییس حراست وزارت آموزش و پرورش با حضور در محل مدرسه محل تحصیل آرمیتا گراوند و با تهدید معلمان این دانش آموز، تاکید کرده است که انتشار هرگونه خبر یا حتی عکسی از آرمیتا گراوند از طریق صفحات مجازی و بوسیله معلمان این دانش آموز، جریمه سنگینی خواهد داشت و معلم خاطی ، مستقیم اخراج خواهد شد.»

کانال تلگرامی این شورا همچنین نوشته دوستان آرمیتا که در روز حادثه همراه او بودند “به شدت تحت فشارهستند که نه تنها از هر گونه اطلاع رسانی پیرامون وضعیت آرمیتا در روز حادثه خودداری کنند، بلکه علاوه بر آن با قرار گرفتن در مقابل دوربین‌های خبرگزاری‌های رسمی ، بروز هرگونه حادثه‌ای برای آرمیتا گراوند را منکر شوند”.

آرمیتا گراوند، دختر ١۶ ساله اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پیش ‌از ظهر یکشنبه ٩ مهر ماه ۱۴۰۲ (اول اکتبر) در متروی شهدای تهران از هوش رفته، به زمین خورده و به بیمارستان منتقل شد.

در شبکه‌های اجتماعی گفته شده که او به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، توسط ماموران مورد حمله فیزیکی قرار گرفته و بنابر برخی اطلاعات، در اثر وارد شدن صدمات شدید بیهوش و در نتیجه با آمبولانس به بیمارستان فجر نیروی هوایی منتقل شده است.

آرمیتا  در این بیمارستان در کما به‌سر می‌برد اما در مورد علت به کما رفتن او به طور شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌شود و سراسر بیمارستان نیز پر از نیروهای امنیتی است.

از سوی دیگر سایت هه‌نگاو مطلع شده که از زمان رسانه‌ای شدن خبر بیهوشی و به کما رفتن آرمیتا “هیچ یک از حجاب‌بان‌‌های شیفت روز حادثه ضرب و جرح آرمیتا در محل کار خود حاضر نشده‌اند”.

سایت دیده‌بان ایران خبر داده که سایت بیمارستان فجر که محل بستری آرمیتا گرواند است، دسترسی مراجعه‌کنندگان به دو لینک “بخش‌های بیمارستان” و “آشنایی با بیمارستان” را از دسترس خارج کرده است. این درحالی است که سایر بخش‌های این سایت در دسترس است.

خبرنگار دیده‌بان ایران برای توضیح چرایی این عدم دسترسی با بیمارستان تماس گرفته اما پاسخی به او داده نشده است.

انتشار فیلم “تقطیع‌شده” مترو

چهارشنبه شب پس از گذشت دو روز از رسانه‌ای شدن خبر آرمیتا، رسانه‌های دولتی فیلم‌های مترو را منتشر کردند. در این فیلم‌ها دختری که ظاهرا آرمیتاست نشانه‌گذاری شده و دیده می‌شود که او بدون حجاب اجباری وارد ایستگاه شده و از گیت عبور می‌کند و پس از سوار شدن به داخل واگن دختر دیگری که ظاهرا همراه او بوده، آرمیتا را که روی زمین افتاده به بیرون واگن می‌کشد.

در این فیلم هیچگونه برخوردی با ماموران حجاب دیده نمی‌شود در حالی که با حضور گسترده این ماموران در تمامی ایستگاه‌های مترو، قاعدتا آرمیتا که در تمام طول فیلم بدون روسری است می‌بایست حداقل مورد تذکر شفاهی قرار می‌گرفت. 

عدم انتشار کامل فیلم‌های مداربسته مترو

‌فیلم‌های دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود گراوند و دو دختر همراه او  به ایستگاه متروی شهدا و همچنین پیش از ورود آن‌ها به واگن مترو هنوز منتشر نشده است.

مسعود درستی، مدیرعامل مترو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته است که فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و هیچ‌گونه درگیری لفظی و فیزیکی بین مسافران با آن‌ها یا عوامل مترو در دوربین‌ها ثبت نشده است. فیلمی که مدیرعامل مترو از آن صحبت کرده هنوز علنی نشده است. 

مدیرعامل مترو تاکید کرده که این دختر دانش‌آموز احتمالا به دلیل “افت فشار” بیهوش شده و توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل شده است.

افکار عمومی با توجه به حضور شدید نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر و عدم اجازه ملاقات خانواده با آرمیتا و ضبط گوشی‌های همراه تمامی اعضای خانواده نگران تکرار سناریوی قتل مهسا ژینا امینی هستند که به اعتراضات گسترده ۱۴۰۱ منجر شد. 

علاوه بر این تمام مدت این فیلم تنها حدود پنج دقیقه است در حالی که پیشتر گفته شده بود که از زمان ورود آرمیتا به داخل ایستگاه تا بیهوش شدن او ۱۵ دقیقه طول کشیده است.بسیاری از کاربران به همین دلیل این فیلم را نیز ساختگی و تقطیع‌شده و حتی مربوط به روزهای قبل از حادثه دانسته‌اند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از عدم رویت حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو از روز دوشنبه۱۰مهر خبر می‌دهند.

اینکه عدم حضور عوامل حجاب بان در ایستگاه‌های مترو که در استخدام شهرداری تهران هستند با حادثه رخ داده برای آرمیتا گراوند مرتبط است یا تصمیم تازه شهرداری است، هنوز مشخص نشده است.

شهرداری تهران از مرداد امسال اعلام کرد که برای ممانعت از ورود افراد بی‌حجاب به واگن‌های مترو و تحویل آن‌ها به نیروی انضباطی، افرادی با عنوان «حجاب‌بان» را استخدام کرده است.

یکی دیگر از رخدادهای روز چهارشنبه، انتشار و حذف زودهنگام گفت‌وگو روزنامه اینترنتی «فراز دیلی» با پدر آرمیتا گراوند است. این رسانه که در ایران فعال است، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی به نقل از «احمد گراوند»، پدر آرمیتا، نوشت: «حقیقتا من اطلاع چندانی از وضعیت آرمیتا ندارم. در بیمارستان نیستم. سر کارم. چند روزی است که از آرمیتا خبری ندارم، من در جریان نیستم. تا جایی که خبر دارم در کما است. فقط همین را می‌دانم.»

این مصاحبه تنها ساعاتی پس از انتشار از سایت فراز دیلی حذف شد و این رسانه بدون اشاره به جزییات «اشتباه بزرگ رخ داده»، مصاحبه را حذف کرد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *