ادعای نادرست درمان شبکیه چشم در شیراز از طریق سلول‌های بنیادیدر برنامه تلویزیونی…

ادعای نادرست درمان شبکیه چشم در شیراز از طریق سلول‌های بنیادی

🔹در برنامه تلویزیونی «عصر جدید» که با اجرای احسان علیخانی مجری معروف از صدا و سیما پخش می‌شود، ادعاهایی درباره درمان نابینایی از طریق سلول‌های بنیادی در شیراز مطرح شده است. فردی به نام تارا صبی به همراه مادرش با حضور در این برنامه مدعی شده‌اند نابینایی تارا با استفاده از سلول‌های بنیادی مادر تارا در بیمارستان خدادوست شیراز درمان شده‌ و او پس از ۲۱ سال بینایی خود را به دست آورده است.

🔹این روایت پیش‌تر از سوی بیمارستان خدادوست شیراز و کمپین دفاع از حقوق معلولان رد شده است.

🔹به دلیل عدم دسترسی به پرونده پزشکی نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده، سطح بینایی تارا پیش از مراجعه احتمالی او به بیمارستان چقدر بوده، در بیمارستان دقیقا چه اتفاقی رخ داده و… اما می‌دانیم ادعاهای مطرح شده درباره استفاده از سلول‌های بنیادی از نظر علمی متناقض و غیرمنطقی است.

🔹در این برنامه گفته شده سلول‌های بنیادی از مادر تارا گرفته شده، در حالی که برای درمان بافت آسیب‌دیده بدن انسان از سلول‌های بنیادی خود فرد استفاده می‌شود.

🔹ادعا شده تارا به دلیل آسیب شبکیه نابینا شده است، در حالی که تاکنون برای هیچ‌کدام از بیماری‌های شبکیه چشم هیچ درمان موثری با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود ندارد و تایید نشده‌است.

🔹عوامل زیادی باعث نابینایی می‌شوند. اما فناوری سلول‌های بنیادی تنها برای آسیب‌های قرنیه چشم، مورد تایید است. در این روش که ۲۰ سال پژوهش روی آن طول کشیده، سلول‌های بنیادی بخش خارجی عنبیه را برای بازسازی قرنیه استفاده می‌کنند. اما تاکنون هیچ روشی برای درمان آسیب‌های شبکیه چشم با استفاده از سلول‌های بنیادی، نتوانسته کارآزمایی‌های بالینی را به سرانجام برساند. هرچند آینده روشنی در چندسال آینده در چشم‌انداز آن وجود دارد.

🔹استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بافت‌های آسیب‌دیده بدن انسان، یکی از فناوری‌های نوین در درمان است که روزبه‌روز توسعه پیدا می‌کند. در این فناوری که با کاهش آسیب‌های ناشی از فرآیند جراحی همراه است، ریسک پس‌زدن بافت توسط بدن به احتمال زیاد، صفر است. زیرا سلول بنیادی از بدن خود فرد برداشته می‌شود.

🔹با این اوصاف فکت‌نامه،‌ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت طرح چنین ادعاهایی، بدون اطمینان از اعتبار آنها بر عهده رسانه است، به «ادعای درمان نابینایی از طریق سلول‌های بنیادی در شیراز» نشان شاخ‌دار می‌دهد.

🔹توضیح تکمیلی: چند ساعت پیش از انتشار فکت‌چک «ادعای درمان نابینایی از طریق سلول‌های بنیادی در شیراز»، دست‌اندرکاران برنامه عصرجدید ادعاهای مطرح شده در برنامه قبلی‌ را اصلاح کردند. ما برنامه دوم را ندیده بودیم، اما توضیحات و استدلال‌های مطرح شده در آن، تاکیدی بر یافته‌های مقاله فکت‌نامه است.

👈 متن کامل درستی‌سنجی را در سایت فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *