ادعای گمراه‌کننده نقش غنی‌سازی در تولید رادیو دارو محمد اسلامی، رئیس سازمان انر…

💊 ادعای گمراه‌کننده نقش غنی‌سازی در تولید رادیو دارو

📣 محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲، در جریان رونمایی از یک رادیو دارو گفت: «تولید رادیو دارو بدون غنی‌سازی اورانیوم معنا و مفهوم ندارد.»

🔹 رادیو داروها موادی شیمیایی هستند که به‌طور کلی مولکول آنها از دو بخش اصلی تشکیل شده: یک قسمت آلی و یک ایزوتوپ رادیواکتیو. قسمت آلی، به بافت خاصی متصل می‌شود و ایزوتوپ رادیواکتیو هم از خود تشعشع ساطع می‌کند.

🔹 بسیاری از رادیو ایزوتوپ‌ها به خصوص سنگین‌ترها، از واپاشی‌های عناصری مانند اورانیوم ۲۳۵ رادیواکتیو به‌دست می‌آید. برای کار با اورانیوم ۲۳۵ هم نیاز به غنی‌سازی است زیرا غلظت آن در طبیعت کم (حدود ۰/۷ درصد) است اما همه رادیو داروها از این راه به دست نمی‌آید.

🔹 در این مراسم از داروی Pars TECTO PSMA رونمایی شده که ایزوتوپ پرکاربرد تکنسیم 99m Tc در آن استفاده شده. این ایزوتوپ با «ژنراتورهای تکنسیوم» از ایزوتوپ مولیبدن ۹۹ به‌دست می‌آید. در این دستگاه کوچک، تکنسیوم 99m از مولیبدن جدا می‌شود.

🔹 رادیو داروهایی که در ایران تولید می‌شود، هیچ ربطی به اورانیوم غنی‌شده در مجتمع‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در فردو و نطنز ندارد و در راکتور تحقیقاتی تهران تولید می‌شود. سوخت این نیروگاه، اورانیوم ۲۰٪ غنی‌شده‌است و مطابق برجام، از روسیه تامین می‌شود.

🔹 اورانیومی که در فردو و نطنز غنی‌سازی می‌شود، مطابق تعهدنامه پادمان‌ها، توسط بازرسان آژانس به دقت اندازه‌گیری شده و هر سه ماه یک‌بار در گزارشی توسط دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اعلام می‌شود.

🔹 با وجود اینکه راکتور تهران برای تولید ایزوتوپ‌های سنگین رادیو دارو، به اورانیوم ۲۰٪ غنی‌شده نیاز دارد، جمهوری اسلامی هم‌اکنون مطابق آخرین گزارش‌های آژانس درحال غنی‌سازی ۶۰درصد است و شواهدی از ذراتی با غنای ۸۳٪ هم در مجتمع‌های غنی‌سازی دیده شده‌است.

🔹 راکتور تهران به قرص‌های فلزی آلياژ آلومینیوم با اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده نیاز دارد. در حالی که طبق آخرین گزارش آژانس، جمهوری اسلامی حدود ۱۳۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰درصد غنی شده به صورت گاز (آماده برای غنی‌سازی ۹۰درصد) در اختیار دارد.

🔹 این ادعا بیشتر یک مانور تبلیغاتی برای گمراه‌کردن افکار عمومی از سوی مقامات جمهوری اسلامی است.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید
@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *