استانبول ایران، شهر تبریز: دیدار با پراکنده‌های آثار قرون وسطایی

استانبول ایران، شهر تبریز: دیدار با پراکنده‌های آثار قرون وسطایی

شهر تبریز، با برخورداری از مکان‌های تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در شمال غرب ایران است. این شهر با تاریخچه‌ای عمیق، در طول قرن‌ها شاهد تمدن‌ها و امپراطوری‌های مختلف بوده است. نیاکان این شهر انوشیروانیان، سلجوقیان، مغول‌ها و تیموریان بوده‌اند و هر یک از این سلسله‌ها، به تجربه فرهنگی و تاریخی تبریز افزوده است.

اگر راهی به تبریز می‌افتید، پیشنهاد می‌دهیم که از دیدن پراکنده‌های آثار قرون وسطایی این شهر استفاده کنید. در این مقاله، با برخی از مکان‌هایی که آلودگی قرون وسطا را به خوبی حفظ کرده‌اند، آشنا خواهیم شد.

1. قلعه آرگ شهرریز
قلعه آرگ، یکی از نمادهای شهر تبریز است. این قلعه در محل واقعیت جغرافیایی سراب آرگ مهاباد ساخته شده و در قرون 10 تا 14 میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. قلعه آرگ، با برج‌های باقی‌مانده‌اش و دیوار حصاری که محوطه قلعه را در بر گرفته، تاریخ کلانی را در خود جای داده است. این قلعه در سال 2007 به عنوان یکی از آثار تاریخی و مذهبی برجسته تبریز، در فهرست جهانی میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

2. مسجد جامع کبود مسجد
در قلب شهر تبریز، مسجد جامع کبود از جاذبه‌هایی است که با فرهنگ و تمدن این شهر توأم شده است. این مسجد، در قرون وسطا به ساخته شده و هنوز هم دیداری روشن از زیبایی‌های معماری آن باقی مانده است. نمای نیمکتی ساختمان مسجد جامع کبود، طراحی شده به طرزی بی‌نظیر است و شب‌ها با نورپردازی متفاوتی به چشم می‌خورد. در داخل مسجد، هنر نقاشی‌های زینتی و نمایه‌های گل‌دار، تجربه ای متفاوت را برای دیدارکنندگان به ارمغان می‌آورد.

3. بازار تبریز
بازار تبریز، با قدمتی بیش از 8 قرن، به یکی از مکان‌های پرجاذبه تبریز تبدیل شده است. این بازار در تاریخ مشتمل بر اشکال و انواع معماری مختلف و با دستیابی به فرقه‌ها و رشته‌های مختلف، نمونه‌ای زنده از بازارهای قدیمی را در خود جای داده است. طراحی شیک و منحصربه‌فرد بازار تبریز، در شب‌های برفی که بر عرش شهر طلوع می‌کند، جلوه ویژه‌ای دارد. تنوع کالاها، رنگ‌ها و بوهای بازار، یک تجربه اجتماعی و پیاده‌روی فراموش‌نشدنی را در این معابر عتیقه به ارمغان می‌آورد.

4. آرامگاه شیخ شهاب‌الدین احمد آرانی
آرامگاه شیخ شهاب‌الدین احمد آرانی، به یکی از مراکز مذهبی و جاذبه‌های تاریخی تبریز تبدیل شده است. شیخ شهاب‌الدین بین سده‌های 12 و 13 میلادی زندگی می‌کرده‌است و پایگاه عرفانی و فرهنگی‌ای برای علاقمندان به سیر و سلوک روحانی به شمار می‌آید. آرامگاهی که سالم در شهر تبریز واقع شده است، جلوه ویژه‌ای را در بخشی بی‌بدیل از شهر به ارمغان می‌آورد. آرامگاهی که نشان دهنده تمدن‌هایی است که در آن زمان در تبریز بوجود آمده بود.

در پایان این مقاله، بلافاصله پیشنهاد می‌کنیم که در سفرهای خود به تبریز، این پیشنهاد‌های به یادماندنی را به یاد داشته باشید و از دیدن این مکان‌های عالی تاریخی و فرهنگی لذت ببرید. استانبول ایران، شهری است که در آغوش تاریخ و اثار هنری قرون وسطایی خیره می‌شوید و این تجربه فرهنگی و تاریخی را در کنار زیبایی‌های طبیعتی و نمایشگاه‌های هنری مدرن می‌یابید.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *