اسرائیل می‌تواند در این مسابقات شرکت کند

یک عضو ارشد دولت آلمان این موضوع را مطرح کرد که در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، بریتانیا می‌تواند در سپر دفاع هسته‌ای اروپا مشارکت کند.

اظهارنظر کریستیان لیندر، وزیر دارایی و رهبر حزب دموکرات آزاد که بخشی از دولت ائتلافی آلمان است، این بحث را در میان سیاستگذاران بریتانیایی مطرح کرده که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه می‌توان امنیت اروپا را تقویت کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن نوشت که پرسش‌ها در مورد تقویت قدرت هسته‌ای بازدارنده پس از اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در روز شنبه جدی‌تر شده است.

آقای ترامپ در یک همایش انتخاباتی گفت او به عنوان رئیس‌جمهور از اعضای ناتو که دو درصد تولید ناخالص ملی خود را به هزینه‌های نظامی اختصاص نمی‌دهند دفاع نخواهد کرد و حتی روسیه را تشویق خواهد کرد به آنها حمله کند.

ناتو هرچند هدفش مقابله با تهدید شوروی بود اما نه‌تنها با فروپاشی این نظام سیاسی هم به کار خود ادامه داد که حتی روزبه‌روز گسترده‌تر هم شد. اما دونالد ترامپ که منتقد نقش‌آفرینی‌های ایالات متحده در معادلات و مناقشات جهانی است، بار دیگر این سازمان ناتو را به باد انتقاد گرفته است.

بسیاری از رهبران اروپایی سخنان جدید آقای ترامپ را هشداری جدی تفسیر کرده‌اند که در صورت بازگشت او به قدرت نمی‌توان روی نقش محوری آمریکا در سپر دفاع هسته‌ای اروپا حساب کرد.

کریستیان لیندر، وزیر دارایی و رهبر حزب دموکرات آزاد که بخشی از دولت ائتلافی آلمان است، از رهبران و سیاستگذاران اروپایی خواست یک الگوی جایگزین را برای دفاع هسته‌ای اروپا با مشارک سلاح‌های هسته‌ای فرانسه و بریتانیا مدنظر قرار دهند.

آقای لیندر در مقاله‌ای که در شماره تازه روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه زایتونگ منتشر شد نوشت:

«نیروهای اتمی راهبردی فرانسه و بریتانیا در حال حاضر بخشی از امنیت اعضای ناتو را تأمین می‌کنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، با هدف توسعه همکاری امنیتی اروپا تلاش‌های متعددی انجام داده است. ما باید اظهارنظر اخیر دونالد ترامپ را به عنوان درخواستی دیگر برای بازبینی در این وجه از امنیت اروپا زیر چتر ناتو تعبیر کنیم.»

او در ادامه این مقاله افزود: «سؤال این است که لندن و پاریس تحت چه شرایط سیاسی و مالی حاضرند قابلیت‌های راهبردی خود را در راستای امنیت جمعی اروپا به شکل فعلی حفظ کرده یا آن را توسعه دهند؟ و در مقابل، ما تا چه حد حاضریم در چنین طرحی مشارکت کنیم؟ وقتی موضوع صلح و آزادی در اروپا در میان است نباید از طرح پرسش‌های دشوار طفره رفت.»

روزنامه گاردین می‌افزاید در بحث هسته‌ای موضوع اصلی این نیست که آیا بریتانیا و فرانسه حاضرند سلاح‌های هسته‌ای خود را در دسترس اتحادیه اروپا قرار دهند یا نه. موضوع محوری این است که آیا آنها حاضرند این سلاح‌ها را در خدمت یک استراتژی بازدارنده برای محدوده اروپایی ناتو قرار دهند؟.

هر چند سلاح‌های هسته‌ای فرانسه خارج از ساختار فرماندهی ناتو است ولی رئیس‌جمهور این کشور از سال‌ها پیش پیشنهاد همکاری با اروپا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای را مطرح کرده است. امانوئل مکرون در سال ۲۰۲۰ خواستار «گفتمان راهبردی در مورد نقش قدرت هسته‌ای فرانسه در امنیت جمعی اروپا» شد ولی آلمان هیچ‌گاه این پیشنهاد را نپذیرفت.

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان نیز در روزهای اخیر گفت پیشنهاد امانوئل مکرون برای اروپایی کردن سلاح‌های هسته‌ای و ایجاد یک نظام امنیتی مشترک را «باید جدی گرفت.»

این مسئله به احتمال فراوان به یکی از موضوعات مهم در انتخابات پارلمان اروپا بدل خواهد شد که ماه ژوئن برگزار می‌شود.

به نظر می‌رسد که کاتارینا بارلی، نامزد اصلی حزب سوسیال دمکرات آلمان در این انتخابات، نیز طرفدار این موضوع است. او اخیراً به روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل گفت: «معنی اظهارنظر اخیر دونالد ترامپ این است که نمی‌توان روی تضمین‌های امنیتی آمریکا حساب کرد.»

دولت بریتانیا در سیاست رسمی خود اعلام کرده که سلاح‌های هسته‌ای این کشور در صورت درخواست فرمانده ارشد ناتو در اروپا در اختیار دفاع مشترک قرار می‌گیرند و «فقط در وضعیت بسیار بحرانی برای دفاع از خود از جمله دفاع از اعضای ناتو» می‌توانند به کار برده شوند.

البته این سیاست بریتانیا با در نظر گرفتن این اصل است که جنگ‌افزار هسته‌ای آمریکا در اروپا مستقر و قابل اتکا باشند.

حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت فعلی بریتانیا، وعده داده است که همکاری‌های دفاعی با اروپا را افزایش دهد.

جان هیلی، مسئول امور دفاعی این حزب اخیراً تعهد داد که حزب کارگر به فاصله شش ماه پس از رسیدن به قدرت در زمینه همکاری‌های دفاعی با آلمان به توافق خواهد رسید. ولی این تعهد کوچک حزب کارگر با به اشتراک گذاشتن قدرت هسته‌ای بریتانیا هیچ ارتباطی ندارد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *