اسرائیل می‌گوید پاراگوئه پذیرفته سفارت خود را دوباره در اورشلیم برقرار کند

وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه ۲۵ مرداد گفت که رئیس‌جمهور جدید پاراگوئه پذیرفته است که سفارت آن کشور در اسرائیل، دوباره در اورشلیم برقرار شود.

به گزارش وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل و رادیوی ارتش این کشور، الی کوهن در پی دیدار با سانتیاگو پنیا، رئیس‌جمهور جدید آن کشور، گفت او پذیرفته که در یک سال آتی به اسرائیل سفر کرده و سفارت پاراگوئه را در اورشلیم برقرار کند.

آقای کوهن برای شرکت در آیین ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید پاراگوئه به آن کشور سفر کرده بود.

پاراگوئه بیانیه الی کوهن را تأیید یا رد نکرده و وزیر خارجه یا رسانه‌های اسرائیل نگفته‌اند که انتقال سفارت تصمیمی است که تنها در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور پاراگوئه است یا نهادهای دیگر آن کشور نیز باید آن را تصویب کنند.

با این حال، درصورت انتقال سفارت پاراگوئه از تل‌آویو، این کشور پنجمین دولت پس از آمریکا، گواتمالا، هندوراس و کوسوو، خواهد بود که اورشلیم را برای استقرار سفارت خود در نظر گرفته است.

اما این نخستین بار نیست که یک رهبر پاراگوئه احتمالاً می‌خواهد سفارت کشورش در اورشلیم برقرار باشد.

زمان کوتاهی پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در پاییز شش سال پیش اورشلیم را به عنوان «پایتخت» اسرائیل به رسمیت شناخت، هوراسیو کارتس، رئیس‌جمهور وقت پاراگوئه سفارت کشورش را به اورشلیم منتقل کرد.

اما تنها سه ماه و نیم پس از کار سفارت پاراگوئه در اورشلیم، ماریو عبده بنیتس، رئیس‌جمهور بعدی که در نتیجه انتخابات پنج سال پیش در پاراگوئه به روی کار آمد، سفارت در اورشلیم را ملغی و آن را به تل‌آویو برگرداند.

دولت آقای بنیتس تأکید کرده بود که برای تقویت کوشش‌‌ها در راه صلح منطقه‌ای و دستیابی به صلح عادلانه و جامع در خاورمیانه آن تصمیم را گرفت.

رسانه‌های اسرائیل آقای بنیتس را که لبنانی‌تبار بود، دارای مواضع مخالف با اسرائیل و بخشی از تقویت جناح چپ در کشورهای آمریکای لاتین معرفی می‌کردند.

دولت اسرائیل پنج سال قبل در واکنش به انتقال سفارت پاراگوئه به تل‌آویو و در نتیجه تیره شدن رابطه با رئیس‌جمهور آن کشور، سفارت خود را در شهر آسانسیون، پایتخت پاراگوئه بست.

با این حال، بستن سفارت اسرائیل در پاراگوئه ظاهراً با برخی مشکلات مالی وزارت خارجه اسرائیل نیز که آن را به کاهش دفاتر نمایندگی در برخی از نقاط دنیا وادار کرده بود، ارتباط داشت.

الی کوهن روز چهارشنبه به رسانه‌های اسرائیل گفت که در نتیجه توافق او با رئیس‌جمهور جدید پاراگوئه، اسرائیل سفارت خود را در آسونسیون بازگشایی خواهد کرد. او تاریخی برای این اقدام ذکر نکرد.

آقای کوهن افزود که دولت اسرائیل «به تقویت جایگاه بین‌المللی اورشلیم به عنوان پایتخت جاودان کشور اسرائیل ادامه می‌دهد».

با وجود توصیف اسرائیل از اورشلیم به عنوان «پایتخت جاودان»، بیش از صد کشوری که با این دولت رابطه دارند، سفارت خود را در تل‌آویو نگه داشته‌اند.

دولت جو بایدن هرچند از تصمیم دولت دونالد ترامپ در خصوص وجود سفارت آمریکا در اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کرد، اما تأکید دارد که جایگاه نهایی این شهر باستانی و مورد نزاع اسرائیل و فلسطینیان باید در راه‌کار جامع صلح بین طرفین تعیین شود.

جامعه جهانی و قطعنامه‌های سازمان ملل بخش شرقی اورشلیم را اراضی فلسطینی دانسته و اسرائیل را که در جنگ ۵۶ سال پیش، بر این بخش مسلط شده و آن را نیز رسماً از ۴۳ سال پیش به خاک خود منضم کرده، نکوهش کرده است.

تشکیلات خودگردان نیز اقدام کشورهایی که سفارت خود را در اورشلیم برقرار می‌کنند، محکوم کرده است. حکومت فلسطینی بر لزوم احیای کوشش‌های منطقه‌ای و جهانی برای تحقق راهکار «دو کشوری» (استقلال فلسطین به پایتختی شرق بیت‌المقدس در کنار اسرائیل) اصرار دارد.

بیش از یک سوم از ساکنان اورشلیم فلسطینی هستند.

آقای کوهن از تصمیم احتمالی پاراگوئه برای انتقال دوباره سفارت به اورشلیم در حالی استقبال کرده که او در آغاز این هفته در واکنش به اقدام عربستان در انتصاب کنسول در شرق بیت‎‌المقدس گفت اسرائیل اجازه برپایی دفاتر سیاسی نزد فلسطینیان در شرق اورشلیم را نخواهد داد.

با استفاده از رادیوی ارتش اسرائیل، یدیعوت آحرونوت، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر./ ب.ب./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *