اصغر فرهادی از اتهام «نقض حقوق مولف» تبرئه شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، می‌گوید کشورش در وضعیت آمادگی رزمی قرار دارد و کاملاً برای جنگ هسته‌ای آماده است، اما به گفته او، در حال حاضر «شتاب اوضاع به آن سمت نیست».

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای تازه تأکید کرد که قوای هسته‌ای سه‌گانه روسیه، در زمین و دریا و هوا،‌ «بسیار پیشرفته‌تر» از قوای ایالات متحده است.

ولادیمیر پوتین در این مصاحبه‌ که بامداد چهارشنبه، ۲۳ اسفند، منتشر شد گفت که در صورت تهدید موجودیت روسیه، این کشور آماده استفاده از سلاح هسته‌ای است.

او که با دمیتری کیسیلی‌اف، مدیر مجموعه‌ای از رسانه‌های روسیه، مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سوال که آیا مسکو واقعا برای جنگ هسته‌ای آماده است گفت: «از دیدگاه نظامی – فنی البته آماده هستیم».

روسیه پنجم اسفند ۱۴۰۰ تهاجم غیرقانونی و گسترده‌ای را علیه اوکراین آغاز کرد و جنگ این کشور با اوکراین حدود سه هفته پیش وارد سومین سال خود شد.

این نخستین بار نیست که رئیس جمهور روسیه تلویحاً به رویارویی اتمی تهدید کرده است.

او از جمله پنجم اسفندماه غرب را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد.

سخنان او با واکنش واشینگتن روبه‌رو شد و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «این نخستین بار نیست که لفاظی غیرمسئولانه ولادیمیر پوتین را می‌بینیم. این روش حرف زدن مناسب رهبر یک کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست».

اعزام نیروی متحد اوکراین از خارج «وضع را تغییر نخواهد داد»

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه تازه خود به موضوع اعزام نیرو توسط متحدان اوکراین به جبهه شرق اروپا نیز اشاره کرد و گفت که از نظر او چنین اقدامی تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد کرد.

او گفت: «اگر درباره نیروهای رسمی ارتش کشورهای خارجی صحبت می‌کنیم، مطمئنم که این کار وضعیت جبهه را تغییر نخواهد داد.»

در ماه‌های گذشته، در حالی که کی‌یف بارها از نیاز خود به تسلیحات و مهمات بیشتر سخن گفته، نیروهای روسیه توانسته‌اند در جبهه جنگ پیشروی داشته باشند؛‌ با این حال این پیشروی‌ها تاکنون برای روسیه بسیار گران تمام شده و این کشور هم در دو سال گذشته تلفات بسیار داشته است.

ولادیمیر پوتین با بیان این که واشینگتن می‌داند اعزام نیروهای آمریکایی به خاک روسیه یا اوکراین از نظر مسکو مداخله قلمداد خواهد شد گفت: «در آمریکا به اندازه کافی متخصص در زمینه روابط روسیه و آمریکا و در زمینه خویشتن‌داری راهبردی هست؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که اوضاع به آن سو [مقابله هسته‌ای] شتاب گرفته؛ اما ما برای این کار آماده‌ایم».

اشاره رئیس جمهور روسیه به موضع‌گیری اخیر همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، است که برای اولین بار از اعزام نیرو از طرف اروپا برای کمک به اوکراین سخن گفت.

مکرون روز دوشنبه، هفتم اسفندماه، در نشست ۲۰ رهبر اروپایی در پاریس تأکید کرد که «هیچ گزینه‌ای» از جمله اعزام نیروی زمینی از طرف اروپا برای مقابله با روسیه در جبهه اوکراین را «نباید حذف کرد».

آقای مکرون در این زمینه اضافه کرد: «هیچ اجماعی در حمایت رسمی از طرح اعزام نیروی زمینی نیست؛ با این همه، هیچ گزینه‌ای را نباید حذف کرد. ما هر کاری در توان‌مان باشد خواهیم کرد تا مطمئن شویم که روسیه پیروز نخواهد شد.»

یک روز پس از طرح این گزینه احتمالی، کرملین هشدار داد که این اقدام به نفع کشورهای غربی نیست و متحدان پاریس هم به این موضع مکرون واکنش منفی نشان دادند.

متحدان اوکراین و در رأس آنها ایالات متحده از همان ابتدا به دلیل دسترسی روسیه به قوای هسته‌ای تلاش کرده‌اند از رویارویی مستقیم با این کشور پرهیز کنند.

دولت جو بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن کمک‌های نظامی تازه‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده است.

این نخستین کمک آمریکا به اوکراین پس از ماه‌ها اختلاف در کنگره ایالات متحده بر سر این موضوع خواهد بود. کاخ سفید با توجه به وضعیت جبهه جنگ در اوکراین و مقاومت جمهوری‌خواهان کنگره در برابر تخصیص بودجه برای این امر، طی این مدت به دنبال راه‌هایی برای ارسال کمک به کی‌یف بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ ف.دو./ب.ب.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *