اظهارات ضدونقیض مقام‌های دولتی درباره «شنیده ن صدای مهیب در خرم‌آباد»

با گذشت چند ساعت از شنیده ن صدایی مهیب و لرزش ید در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد، مقام‌های انی و کشوری ضمن رد وقوع هرگونه «انفجار و زلزله» در شهر، می‌گویند «تاکنون منشا صدای مهیب» پیدا نه و «موضوع تحت بررسی» .

بنابر گزارش‌های متعدد حوالی ساعت ۱۰ شامگاه دوشن ۳ مهر ماه «صدای مهیبی در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد شنیده و همزمان مردم لرزش زمین را نیز احساس ند» و در ساعت‌های اولیه برخی از رسانه‌های رسمی از جمله صداوسیمای جمهوری اسلامی رویداد را «زلزله» خوانده و با تیتر «خرم آباد لرزید» پوشش دادند.

ابعاد لرزش و صدای مهیب شنیده ه در خرم‌آباد چنان خبرگزاری تسنیم، نزدیک سپاه پاسداران، نوشت: «تکانه‌های ید همراه با صدای مهیب باعث ایجاد لرزش در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد» و «باعث وحشت و بر هم ریختن آرامش شبانگاهی مردم ‌خرم‌آباد» .

خبرگزاری نزدیک سپاه پاسداران همچنین تاکید مردم خرم‌آباد ابتدا تصور می‌‌ند زلزله باعث صدا و تکانه‌ها ه، اما پس ازآن مشخص زلزله‌ای توسط مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت نه، «‌وقوع انفجار ‌در اذهان مردم پررنگ‌تر» ه .

با حال مقام‌های کشوری و انی ساعتی بعد از شنیده ن صدا، هم «وقوع زلزله و هم وقوع انفجار را رد ند و گفتند منشا صدای مهیب همچنان نان مشخص .

مهدی پازوکی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران انداری لرستان، در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شن ۴ شهریور ماه، گفت: «وقوع زلزله در خرم‌آباد صحت ن ولی تا الان منشا صدای مهیب نیز پیدا نه و هیچ انفجار و خسارتی نیز تاکنون گزارش نه .»

پازوکی با تاکید بر «موضوع وقوع زلزله صورت کلی مردود »، افزود «در ارتباط مستقیم با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران موضوع بررسی » و «هیچ گونه زلزله‌ای» طی ساعت شنیده ن صدای مهیب، در خرم‌آباد ثبت نه

مقام انداری لرستان شنیده ن صدای انفجار مهیب در خرم‌آباد را تایید اما اضافه «تاکنون هیچ موضوع نگران کننده‌ای گزارش نه و نیرو‌های عضو ستاد مدیریت بحران و نیرو‌های عملیاتی در حال رصد موضوع» هستند.
پازوکی با بیان «تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وقوع انفجار ستاد مدیریت بحران اعلام نه »، گفت: «خسارتی نیز اعلام نه و فقط صدایی شنیده ه .»

همزمان احسان یاوری، معاون سیاسی امنیتی انداری لرستان، از تشکیل جلسه « ستاد مدیریت بحران» ان خبر داد و گفت: «احتمال انفجار و زلزله در لرستان را تکذیب می‌کنم اما سایر احتمالات در دست بررسی ‌.»

معاون سیاسی امنیتی انداری لرستان «سایر احتمالات» در دست بررسی درباره صدای مهیب شنیده ه در شهر خرم‌آباد اشاره ن اما گفت پس از تشکیل جلسه ستاد بحران «پیگیری‌های لازم» درباره یافتن منشا صدای مهیب در حال انجام و «محض کسب اطلاعات متقن» اطلاع رسانی خواهد .

شنیده ن صدای مهیب و لرزش زمین در شهر خرم‌آباد، یک هفته پس از ان رخداد دوشن ۲۷ شهریور ماه درپی شنیده ن صداهای انفجار مهیب در شهر گرگان و اطراف شهر، قطعاتی از تسلیحات منفجر ه در مناطق مختلف شهر سقوط و خساراتی را منازل مردم وارد .

مقام‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در مورد سانحه رخ داده در شهر گرگان اظهارات ضد و نقیضی بیان ند و از جملهعلی مهاجر، معاون امنیتی اندار گلستان آن را «سقوط یک پهپاد» خواند و گفت دست‌کم دو نفر در اثر سقوط پهپاد در شهر گرگان زخمی ه‌اند.

رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع، اما آن را سقوط یک «سامانه» در جریان «فرد آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی در منطقه کویری» عنوان .

علاوه بر ، شنیده ن «صدای انفجار مهیب» در فاصله سال‌های ۹۸ تاکنون، در نزدیک چهار سال گذشته سوابق متعددی در مناطق مختلف ایران .

مقام‌های جمهوری اسلامی در اغلب موارد اطلاع‌رسانی، ارائه توضیح شفاف و مستند در ارتباط با منشا انفجارها خودداری ه‌اند اما در مواردی با گذشت زمان آن را نتیجه اقدامات «دشمنان» توصیف ه‌اند.

یکی از موارد مربوط شنیده ن صدای مهیب انفجار در کرمان طی ۲۷ من ماه پارسال اندار کرمان آن را «ناشی از انهدام از پیش تعیین ه مهمات سنگین ارتش در ارتفاعات شهر باغین» عنوان

در موردی دیگر شنیده ن صدای انفجار در کرج طی شامگاه ۲ تیر ماه پارسال با اظهارات ضدونقیض مقام‌های حکومتی مواجه اما در ادامه نیویورک تایمز آن را «ناشی از حمله پهپادی مرکز ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج» عنوان .

با فاده از ایرنا، تسنیم وشب‌های اجتماعی

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *