اعتراضات در زاهدان برای دومین شب پیاپی؛ شمار باز‌گان  «۱۲۸ تن»

در اولین سالگرد اعتراضات خونین زاهدان و با وجود فضای ت امنیتی، شامگاه شن اعتراضات خیابانی در شهر برای دومین شب پیاپی ادامه و جمعی از مردم معترض ضمن برافروختن آتش، اقدام سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ند.

گزارش‌های رسانه‌های محلی حاکی از آن طی چهل و هشت ساعت گذشته دست‌کم ۱۲۸ تن از شهروندان در جریان اعتراضات «سالگرد جمعه خونین» در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چاار دست نیروهای حکومتی باز ه‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از مناطق زاهدان از جمله شیرآباد، کوثر، بازار مشترک، فل کشاورز، خیابان عمار، کریم‌آباد و بابائیان، شامگاه شن صحنه اعتراضات خیابانی و شعارهای ضد حکومتی .

اعتراضات شن شب در حالی برپا بخش گسترده‌ای از بازار، مراکز خرید و فروشگاه‌های شهرهای زاهدان، چاار و نوبندیان نیز روز شن شاهد اعتصاب مناسبت سالگرد «جمعه خونین» . اسم اشاره وقایع روز ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ در زاهدان بیش از یکصد تن از مردم و نمازگزاران اهل سنت با تیراندازی نیروهای حکومتی جان باختند.

ویدیوهای منتشر ه در شب‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان در جریان تظاهرات شن شب در محله شیرآباد زاهدان، با آتش زدن لیک خودرو اقدام مسدود ن خیابان‌های ورودی روی نیروهای امنیتی ه و در ادامه با برپایی تجمع در محله شعارهایی ضد حکومتی از جمله شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرداده‌اند.

در همین حال سایت حال‌وش گزارش داد نیروهای امنیتی معترضان همجوم برده و اقدام شلیک گاز اشک‌آور ه‌اند.

بر اساس یک ویدیوی منتشر ه دیگر از اعتراضات شامگاه شن در زاهدان، نیروهای امنیتی در «منطقه جاده قدیم زاهدان» نیز برای دقایقی اقدام «تیراندازی بی‌هدف و هوایی» ه‌اند.

کمپین فعالین بلوچ نیز با انتشار ویدیوهایی از اعتراضات شامگاه شن در مناطق مختلف زاهدان، عنوان معترضان با وجود گشت‌زنی گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و میادین مرکزی شهر زاهدان، اقدام برپایی اعتراضات در محله‌های مختلف شهر ند.

اعتراضات سالگرد «جمعه خونین زاهدان» از روز جمعه پس از نماز اهل سنت در خیابان‌های اطراف مسجد مکی آغاز .

سایت حال‌وش گزارش داد شمار شهروندانی طی دو روز جمعه و شن در جریان سالگرد «جمعه خونین زاهدان» توسط نیروهای امنیتی در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چاار باز ه‌اند ۱۲۸ تن افزایش یافته .

سایت همچنین اسامی ۶۵ تن از باز گان را منتشر و افزود اغلب باز‌گان «نوجوان» هستند.

نامه هفت زندانی سیاسی زن: جان‌های رفته در زاهدان جان تازه‌ای جنبش دادند

در همین حال هفت تن از زندانیان سیاسی زن با انتشار نامه‌ای از بند زنان زندان اوین، همراهی و همبستگی خود با مردم زاهدان و سیستان و بلوچستان را اعلام ند.

نامه در صفحه ستاگرام نرگس محمدی منتشر ، امضای نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، سپیده قلیان، فائزه هاشمی، شکیلا منفرد، محبو رضایی و آزاده عابدینی ه .

هفت زندانی سیاسی در نامه خود تاکید ند «جمعه خونین زاهدان، بزنگاهی با اهمیت و تاثیرگذار در جنبش زن، زندگی، آزادی .»

آنها با اشاره «یک سال پیش معترضان بی‌پناه، اما مصمم و مقاوم در سیستان و بلوچستان، در خیابان‌های زاهدان جرم حق‌خواهی و دادخواهی کشته ند»، نوشتند: «جنایت» نیروهای حکومتی، بنابر آمارهای مختلف «بیش از ده‌ها کشته بر جای گذاشت و «از آن لحظه بعد با فریاد آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی در خیابان‌های شهرهای سیستان و بلوچستان کابوس بداد و دلگرمی معترضان در سراسر ایران تبدیل .»

هفت زندانی سیاسی زن در بیانیه خود افزودند «در سالگرد آن جنایت خونبار، وظیفه هر ایرانی‌ در دفاع از بلوچستان با مردم ستم‌دیده آن دیار همچون پاره تن ایران ، همراه و همصدا شود.»

هفت زندانی سیاسی زن در پایان نوشتند: «ما امضا کنندگان نامه ضمن گرامی‌ جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان، همراهی و همبستگی خود را با هم‌وطنان‌مان در سیستان و بلوچستان اعلام می‌داریم.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *