اعتراضات گسترده در دو استان تحت کنترل حکومت بشار اسد به وضعیت اقتصادی سوریه

مخالفان حکومت بشار اسد روز دوشنبه ۳۰ مرداد از گسترش اعتراضات در دو استان این کشور که تحت کنترل دمشق هستند خبر دادند که در اعتراض به سقوط بیشتر ارزش لیر و کاهش شدید قدرت خرید مردم در این کشور جنگ‌زده آغاز شده است.

این فعالان گفته‌اند که در برخی از تجمع‌های اعتراضی، علیه نفوذ ایران در سوریه نیز شعار داده شد.

هردلار آمریکا که دی‌ماه پارسال معادل حدود هفت هزار لیره سوریه بود، اکنون به ۱۵ هزار لیره افزایش یافته است.

۱۲ سال پیش در آغاز اعتراضاتی که به جنگ داخلی سوریه منجر شد، هر دلار آمریکا ۴۷ لیره معامله می‌شد.

براساس ارزیابی سازمان ملل متحد، ۹۰ درصد از مردم سوریه در مناطق تحت کنترل حکومت بشار اسد در فقر به سر می‌برند و بیش از نیمی از ۱۲ میلیون نفری که در سوریه باقی مانده‌اند، سخت درگیر تلاش برای امرار معاش هستند.

جرقه اعتراضاتی که از هفته گذشته در پی صدور فرمان بشار اسد برای حذف یارانه‌ها زده شد، در حال حاضر به بخش‌های جنوبی سوریه محدود است و در دمشق، پایتخت، یا شهرهای بزرگ مانند حمص و حلب وضعیت آرام گزارش شده است.

بشار اسد هفته گذشته دستمزد ثابت برای تمام کارکنان غیرنظامی، نظامی و بازنشستگان را دو برابر کرد و هم‌زمان وزارت بازرگانی سوریه یارانه سوخت را لغو کرد، که این امر به سرعت باعث گرانی بیشتر و تشدید معضلات اقتصادی مردم این کشور شد.

به گفته مخالفان، اعتراضات تازه از شهر جنوبی سویدا که ساکنان آن دروزی‌ها هستند، و همچنین در استان همسایه آن، درعا، درگرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اعتراضات پراکنده درسویدا گسترش یافته و به خشونت کشیده شده است.

به گزارش یک سایت خبری از سویدا، معترضین که برخی از آن‌ها از روستاهای مجاور به شهر آمده بودند، در تجمعی به رهبری یک روحانی دروزی، شعار می‌دادند که آنها تسلیم هیچ کسی جز خدا نمی‌شوند. شعارهای نوشته شده روی پلاکاردها حول «زندگی عزتمندانه»، آزادی افراد بازداشت‌شده و نیز «آینده برای فرزندان» بود.

این سایت خبری محلی افزود که روز ۲۹ مرداد بیش از ۴۰ نقطه در سویدا شاهد تجمع اعتراضی بود، شهر وارد اعتصاب شد و ادارات دولتی بسته بودند.

تصاویر انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که مغازه‌های اطراف میدان مرکزی شهر در زمان حضور معترضین، بسته بودند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که از بریتانیا تحولات سوریه را رصد می‌کند و از مخالفان حکومت بشار اسد است، خبر داده بود که معترضین راه‌های اصلی سویدا و نیز جاده منتهی به دمشق را بستند.

ایستگاه رادیویی «شام اف.ام» که حامی حکومت است، تنها از «تعویق» امتحانات دانشگاه‌های سویدا خبر داد و دلیل آن را نرسیدن برخی از دانشجویان به دانشگاه‌ها به‌دلیل «بسته بودن جاده‌ها» عنوان کرد.

به گفته مخالفان، در استان درعا نیز معترضان در چند روستا دست به راهپیمایی زدند و در حالی که پرچم گروه‌های مخالف را در دست داشتند، شعار می‌داند که بشار اسد باید برود. معترضین همچنین خواهان پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه بودند.

درعا از سال ۲۰۱۸ میلادی که در نتیجه توافق آتش‌بس با حمایت روسیه، دوباره به کنترل نیروهای دولت مرکزی درآمد، تا قبل از روزهای اخیر شاهد کمترین تجمع‌های اعتراضی بود.

دولت بشار اسد در خصوص رویدادهای این دو استان سکوت کرده است.

تصمیم رئیس‌جمهور سوریه برای دوبرابر کردن دستمزد بخش دولتی و حقوق بازنشستگان دولتی و نظامی در شرایطی اعلام شد که حکومت او با کمبود نقدینگی روبه‌روست و خود را ناچار به ادامه پرداخت یارانه سوخت، بنزین و گندم می‌دید.

دولت برای کاهش بار مشکلات، یارانه سوخت را ملغی کرد.

در روزهای اخیر هزینه تردد با وسایل نقلیه عمومی در نتیجه گران‌تر شدن بهای سوخت افزایش یافته است.

حکومت مرکزی متهم به فساد، سوء‌مدیریت و مشارکت در تجارت غیرقانونی مواد مخدر است، اما بسیاری از معضلات را به گردن تحریم‌های غرب می‌اندازد.

منابع: خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، فرانسه، عرب‌نیوز/ف.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *