اعتراض شدید وزیر اسرائیلی به استفاده از واژه «تروریسم» برای کشته شدن جوان فلسطینی

آوی دیشتر، وزیر کشاورزی اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد، به استفاده از عبارت «حمله تروریستی» که آمریکا برای محکوم کردن کشته شدن یک جوان ۱۹ ساله فلسطینی در ناحیه کرانه باختری به کار برده است، به شدت اعتراض کرد.

پلیس اسرائیل در روز جمعه، دو فرد یهودی را به اتهام کشتن یک جوان ۱۹ ساله فلسطینی در حوالی روستای برقع بازداشت کرد.

با این حال، وکلای این متهمان، شلیک یکی از آنها را به این جوان، «دفاع شخصی در مقابل گروه بزرگی از سنگ‌اندازان» خوانده‌اند.

دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه در واکنش به این قتل، برای نخستین بار عبارت «حمله تروریستی» را برای محکوم کردن خشونت «افراطیون اسرائیلی» به کار برد.

پلیس اسرائیل نیز در ابتدا دو یهودی بازداشت شده را به «قتل عمد یا قتل در اثر بی‌توجهی» متهم کرد و انگیزه آن را نژادپرستانه خواند، اما آوی دیشتر، وزیر کشاورزی کابینه بنیامین نتانیاهو گفت، هنوز هیچ مشخص نیست که در این قتل، چه کسی مقصر بوده است.

آوی دیشتر که خود سابق بر این ریاست اداره مقابله با تروریسم را در سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) بر عهده داشت، در این باره به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «من آن‌ تعریفی را که آمریکا در این خصوص به کار برده، تعریفی دقیق و حرفه‌ای نمی‌دانم. در نهایت نیز آنها نه “اطلاعات”، بلکه “گزارش‌ رسانه‌‌ای” تولید می‌کنند.»

او افزود: «هر چیزی در گزارش رسانه‌ها پیدا می‌شود؛ چه موارد درست و چه موارد غلط، جانبدارانه و دیگر موارد. در نهایت، آن‌چه برای ما اهمیت دارد، چیزی است که واقعا در آنجا اتفاق افتاده است.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: «به نظر ما این یک حمله تروریستی بوده است و از این بابت نگران هستیم. به همین دلیل برایش آن اصطلاح را به کار بردیم.»

دادگاه بخش اورشلیم برای یکی از متهمان این پرونده، حکم آزادی از زندان و ماندن در حصر خانگی را صادر کرد و برای متهم دیگر که به‌ علت جراحات سرش به‌همراه یک پلیس نگهبان، در بیمارستان به سر می‌برد، حکم به ماندن در بیمارستان داد.

وزارت امور خارجه فلسطین رای این دادگاه را محکوم کرده است و می‌گوید که چنین رایی، افراد را به خشونت بیشتر تشویق خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *