اعتصاب شوراهای شهرک‌های عرب‌نشین اسرائیل

شوراهای محلی شهرک‌های عرب‌نشین اسرائیل، روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در اعتراض به مسدودسازی صدها میلیون «شِکلِ» متعلق به شهرداری‌های این شهرک‌ها توسط وزارت دارایی اسرائیل، دست به اعتصاب زدند. آنها وزیر دارایی اسرائیل را بابت این اقدام، به نژادپرستی متهم کرده‌اند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و از مهره‌های کلیدی کابینه دست راستی بنیامین نتانیاهو، دست کم ۲۰۰ میلیون شِکِل (معادل ۵۲/۷۵ میلیون دلار) از بودجه شهرداری‌های شهرک‌های عرب‌نشین اسرائیل را مسدود کرده و در توضیح این اقدام خود گفته است که این پول‌ها می‌توانست به دست «عناصر مجرم و تروریست» برسد.

سمیر محامید، شهردار شهر عرب‌نشین «ام الفحم» در گفت‌وگویی با رادیو ارتش اسرائیل، در این زمینه گفت، این‌که وزیر دارایی، عرب‌ها را «دزد و جنایتکار» محسوب می‌کند، «مضحک و غلط» است.

محامید با بیان این‌که آن بودجه قرار بود صرف مبارزه با جرم و جنایت‌های روزافزون شود، افزود: «این پول قرار بود صرف بقای ما شود، نه صرف تجملات. صرف مبارزه برای زنده ماندن‌مان.»

با وجودی که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز نهم اوت، قول آزاد کردن این پول‌ها را داده بود، اسموتریچ روز دوشنبه ۳۰ مرداد در حساب توییتر خود، با بیان این‌که نمی‌تواند از این موضوع که «صدها میلیون از پول مالیات هر فرد به گروه‌های مجرم می‌رسد» چشم‌پوشی کند، بر تصمیم خود پافشاری کرد.

اقدام افراطی اسموتریچ باعث شده است که شماری از قانون‌گذاران عرب و یهودی، از جمله یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و رهبر مخالفان دولت نتانیاهو و همچنین شهرداران شهرک‌های عرب‌نشین اسرائیل، او را به نژادپرستی متهم کنند.

شهروندان عرب اسرائیل که اغلب از تبار فلسطینیانی هستند که بعد از جنگ ۱۹۴۸ در اسرائیل ماندند، حدود یک پنجم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

آنها چندین دهه است که در مقایسه با شهروندان یهودی، متحمل تبعیض‌های بسیار می‌شوند که از آن جمله است نرخ بالای فقر و زندگی در شهرک‌هایی با ازدحام بالای جمعیت که از فقدان زیرساخت و بودجه ناچیز مدارس رنج می‌برند. این شهروندان عرب معتقدند که تمام این‌ تبعیض‌ها نتیجه سیاست‌هایی بوده است که دولت‌های اسرائیلی تعمدا به آنها روی آورده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *