اعزام کارشناسان سازمان ملل به قره باغ؛ خروج صد هزار ارمنی


در حالی که برآورد می‌شود تاکنون صد هزار ارمنی ساکن قره‌باغ کوهستانی از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت آن طی یک هفته گذشته از منطقه خارج شده‌اند، سازمان ملل کارشناسان خود را برای ارزیابی وضعیت آنها به خان‌کندی اعزام می‌کند.

شبکه سی‌ان‌ان روز شنبه، هشتم مهرماه، گزارش داد که تاکنون ۸۰ درصد ساکنان ارمنی خان‌کندی از قره‌باغ خارج شده‌اند.

جمهوری آذربایجان تضمین داده است که ارمنی‌های ساکن قره‌باغ می‌توانند با حفظ زبان، دین و فرهنگ خود، به زندگی در این منطقه و تحت شهروندی جمهوری آذربایجان ادامه دهند؛ اما مقامات محلی و دولت ارمنستان از ساکنان خواسته‌اند قره‌باغ را ترک کنند.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مصاحبه با کسانی که قره‌باغ را ترک می‌کنند نشان می‌دهد بخشی از آنها مایل به بازگشت به خانه خود بوده، برخی مردد هستند و برخی نیز می‌گویند زندگی در ارمنستان را به شهروندی جمهوری آذربایجان ترجیح می‌دهند.

تاکنون نه جمهوری آذربایجان، نه ارمنستان و نه ساکنان قره‌باغ کوهستانی ادعایی درباره اجبار ساکنان به تخلیه منطقه مطرح نکرده‌اند؛ اما ارمنی‌ها می‌گویند که نگران آینده خود هستند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی گفت که سفر این هیئت مورد توافق آذربایجان بوده و در دو روز آینده انجام خواهد شد.

به گفته او، کارشناسان سازمان ملل به دنبال ارزیابی وضعیت قره‌باغ کوهستانی و شناسایی نیازهای بشردوستانه برای افراد باقی مانده در این منطقه و افرادی هستند که به ارمنستان نقل مکان می‌کنند.


فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *