اعمال تحریم‌های تازه توسط رهبران «گروه ۷» علیه ایران

ملی مذهبی _ شامگاه شنبه ۱۳ آوریل دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ایران «از داخل خاک خود» به اسرائیل حمله کرده است. اندکی بعد، سپاه پاسداران این حمله را تایید و اعلام کرد که «این عملیات با مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شده است».

ایران در پی حمله‌ای که معتقد است در اول آوریل توسط اسرائیل علیه کنسولگری این کشور در دمشق انجام شده، هشدار داده بود که اسرائیل را «نتبیه» خواهد کرد. در جریان حمله به این کنسولگری، دو تن از اعضای ارشد سپاه قدس و پنج عضو همراه آنان کشته شند. 
بر همین اساس شب گذشته صدها پهپاد و موشک از داخل خاک ایران و با عبور از آسمان عراق، سوریه و بخش‌هایی از اردن به سمت اسرائیل پرتاب شدند و حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن نیز از مشارکت در این حمله با پرتاب راکت و پهپاد خبر دادند.

همزمان با این حملات کشورهای منطقه شامل عراق، اردن، لبنان و اسرائیل موقتا حریم هوایی خود را بستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز اطمینان داد که کشورش برای «حمله مستقیم احتمالی از سوی ایران» آماده شده است. 

ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورها این حمله را محکوم کردند و برخی نیز خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شدند. 

درنهایت ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه از انهدام ۹۹ درصدی این حملات خبر داد، با این حال اذعان کرد که برخی از موشک‌های بالستیک ایران به پایگاه نظامی نووآتیم اصابت کرده است. 

مقام‌های نظامی ایران می‌گویند که از این پایگاه در حمله به کنسولگری ایران در دمشق استفاده شده و حملات انتقام‌جویانه ایران «متناسب» با آن بوده است. 

فرمانده سپاه پاسداران این عملیات را که «وعده صادق» نام داشت، موفقیت‌آمیز توصیف کرد و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز آن را «خاتمه یافته» دانست.

قرار است روز یکشنبه جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل و جلسه‌ دیگری با حضور اعضای «گروه هفت» در واکنش به این حملات تشکیل شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و تیمش به امید اجتناب از تشدید درگیری‌ها در منطقه و وقوع جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه، به اسرائیل توصیه کرده‌اند دفاع موفقیت‌آمیزش در برابر حملات هوایی ایران را «یک پیروزی استراتژیک بزرگ» بداند و ایده انتقام متقابل را کنار بگذارد.

آمریکا بر این موضوع تاکید دارد که رهگیری تقریباً همه پهپادها و موشک‌های شلیک شده علیه اسرائیل در شنبه شب، نشان داده که اسرائیل در رویارویی با ایران موفق بوده و توانایی‌اش برای محافظت از خود را به دشمنانش ثابت کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، این بدین معنی است که لزوما به پاسخ متقابل دیگری احتیاج نیست.

هنوز روشن نیست که آیا بنیامین نتانیاهو و دولتش موافقت خواهند کرد که مسئله را به همین حالت رها کنند یا خیر؟ 

زیرا اگرچه خسارات ناشی از این حمله نسبتاً خفیف برآورد شده، با این حال دامنه حملات بسیار فراتر از «جنگ در سایه» میان ایران و اسرائیل در سال‌های اخیر بوده و با شلیک موشک از خاک ایران به خاک اسرائیل از خط قرمزها عبور شده است. 
تلقی عمومی در واقع این است که اگر دفاع اسرائیل قوی عمل نمی‌کرد، شاید صدها نفر کشته می‌شدند و این نکته می‌تواند نقشی کلیدی در تصمیم بعدی اسرائیل ایفا کند.

مقامات آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با نیویورک تایمز صحبت کرده‌اند، می‌گویند در جریان تماس‌های تلفنی شب گذشته با مقامات اسرائیلی، آن‌ها به قدری هیجان‌زده بوده‌اند که همگی خواستار حمله متقابل شده‌‌اند.

بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران: پاسخ «شرارت‌های» بعدی اسرائیل «حداقل ۱۰ برابر از همان نوع» خواهد بود

شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «علت حمله گسترده موشکی و پهپادی سپاه به سرزمین‌های اشغالی عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز و بر پایه ماده ۲ منشور ملل متحد بود.»

این شورا تاکید کرد: «ایران برای تامین منافع ملی و امنیت ملی خود، حداقل اقدام تنبیهی لازم را علیه رژیم متجاوز صهیونیستی انجام داده است.»

در ادامه آمده است که «در این عملیات صرفا پایگاه هوایی اطلاعاتی و نظامی این رژیم هدف قرار گرفته و از حمله به تاسیسات اقتصادی و زیرساختی رژیم اجتناب شده و فعلاً اقدام نظامی دیگری در دستور کار ایران نیست.»

در این اطلاعیه آمده است: «چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود علیه ایران با هر ابزار روش و در هر سطحی ادامه دهد پاسخ حداقل ۱۰ برابر از همان نوع دریافت خواهد کرد.»

جلسه کابینه جنگ اسرائیل بدون تصمیم‌گیری درباره پاسخ به ایران به پایان رسید؛ دولت باید گزینه‌های دیگری ارائه دهد

یک مقام اسرائیلی گفت، جلسه یک ساعته کابینه جنگ یکشنبه شب بدون تصمیم‌گیری درباره نحوه واکنش اسرائیل به حمله ایران به پایان رسید.

وی گفت: کابینه جنگ اسرائیل مصمم به پاسخگویی است، اما هنوز در مورد زمان و محدوده تصمیم گیری نشده است. این مقام گفت که ارتش اسرائیل موظف شده تا گزینه‌های بیشتری را برای پاسخ به ایران ارائه کند.

یک مقام ارشد دولتی در ایالات متحده نیز به طور جداگانه به خبرنگاران گفت که یک مقام اسرائیلی به ایالات متحده گفته است که به دنبال تشدید قابل توجه رویارویی با ایران نیست.

این مقام ارشد دولت جو بایدن گفت «فکر می کنم اسرائیل برای ما روشن کرد که به دنبال تشدید تنش با ایران نیست. این چیزی نیست که آن‌ها به دنبال آن هستند. آ‌ن‌ها به دنبال محافظت از خود و دفاع از خود هستند.»

رهبران «گروه ۷» از تلاش جمعی برای تثبیت اوضاع و احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند

رئیس کمیسیون اروپا عصر یکشنبه در جریان یک نشست خبری، نتایج تصمیمات اتخاذ شده در جریان نشست «گروه ۷» را در قالب یک بیانیه اعلام کرد.

اورزولا فن در لاین گفت: «ما رهبران گروه ۷، حمله مستقیم و بی‌سابقه ایران به اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم؛ و در عین حال همبستگی و حمایت خود را با مردم اسرائیل اعلام و بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود نسبت به امنیت آن‌ تاکید می‌کنیم.»

وی افزود:‌ «اقدامات ایران خطر افزایش غیرقابل کنترل تنش‌های منطقه‌ای را در پی دارد که باید از آن اجتناب کرد. در نتیجه ما به تلاش‌هایمان برای تثبیت وضعیت ادامه خواهیم داد. برای این منظور ما از ایران و نیروهای نیابتی آن می‌خواهیم که حملات خود را به طور کامل متوقف کنند.» خانم فن در لاین گفت که در حقیقت «همه طرفین باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در مورد تحولات در نوار غزه هم گفت: «ما درباره لزوم پایان دادن فوری به بحران غزه نیز گفتگو کردیم، موضوعی که باید شامل آتش‌بس فوری و آزادی فوری همه گروگان‌ها توسط حماس باشد. مضافا اینکه افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های نیازمند را نیز شامل گردد.»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در پایان سخنان خود گفت که کشورهای عضو گروه ۷ درباره تحریم‌های اضافی علیه ایران، به‌ویژه در مورد برنامه‌های پهپادی و موشکی آن «تامل خواهد کرد.»

جو بایدن همچنین در راستای تشویق مقامات اسرائیل به خویشتن‌داری، اعلام کرده است که روز یکشنبه با رهبران «گروه ۷»، متشکل از هفت کشور قدرتمند صنعتی، برای ایجاد هماهنگی جهت یک «واکنش دیپلماتیک واحد» علیه ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه یک جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.

با این حال هم‌اکنون کابینه جنگ اسرائیل تشکیل شده تا درباره چگونگی واکنش به حمله ایران تصمیم‌گیری کند. 

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام اسرائیلی می‌نویسد پیشنهاد برخی اعضای کابینه اسرائیل مبنی بر انجام حمله تلافی‌جویانه، پس از گفتگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو و جو بایدن لغو شده است. این مقامات در مورد محتوای تماس بین رهبران توضیح بیشتری نداده‌اند.

نشست گروه ۷؛ استفاده از تمام ابزارهای فشار بر اسرائیل برای پرهیز از تنش‌زایی بیشتر با ایران


رهبران هفت کشور صنعتی، موسوم به «گروه ۷»، روز یکشنبه در نشستی «حملات بی‌سابقه» جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را محکوم کرده و از اعمال تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران سخن گفتند.

حساب کاربری کاخ سفید در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از این نشست که به صورت ویدیویی برگزار شده، اعلام کرد رهبران گروه هفت «حمله بی سابقه ایران علیه اسرائیل را محکوم و بر تعهد گروه ۷ به امنیت اسرائیل تاکید کردند.» 

این نشست برای بحث در مورد آنچه بایدن «پاسخ دیپلماتیک فوری» به حمله تلافی‌جویانه ایران خواند، برگزار شد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا عصر یکشنبه در جریان یک نشست خبری، نتایج تصمیمات اتخاذ شده در جریان نشست «گروه ۷» را اعلام کرد.

او گفت: «ما رهبران گروه ۷ این حمله را به قوی‌ترین شکل آن محکوم می‌کنیم؛ همبستگی و حمایت خود را با مردم اسرائیل اعلام می‌کنیم و بر تعهد خود نسبت به امنیت این کشور تاکید می‌کنیم.»

رئیس کمیسیون اروپا  افزود که کشورهای عضو این گروه تحریم‌های اضافی علیه ایران، به‌ویژه در مورد برنامه‌های پهپادی و موشکی آن را بررسی خواهند کرد.

کاخ سفید در پستی در شبکه ایکس اعلام کرد که رهبران «حمله بی سابقه ایران علیه اسرائیل را محکوم کردند و بر تعهد گروه ۷ به امنیت اسرائیل تاکید کردند.» این نشست برای بحث در مورد آنچه بایدن «پاسخ دیپلماتیک فوری» به حمله تلافی‌جویانه ایران خواند، برگزار شد.

جنیفر جیکوب، خبرنگار بلومبرگ در حوره اخبار کاخ سفید در پیامی در توئیتر نوشت:‌ «رهبران گروه ۷ توافق کردند که از تمام کانال‌های نفوذ بر اسرائیل استفاده کنند تا از حمله تلافی جویانه‌علیه ایران خودداری کند.»

رهبران گروه هفت همچنین از ایران و گروه‌های نیابتی‌اش خواسته‌اند به حملات خود پایان دهند. آن‌ها هشدار داده‌اند: «ما آماده‌ایم اکنون و در پاسخ به حرکات بی‌ثبات‌کننده، اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

شامگاه شنبه ۱۳ آوریل دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ایران «از داخل خاک خود» به اسرائیل حمله کرده است. اندکی بعد، سپاه پاسداران این حمله را تایید کرد.

مقامات اسراییل ضمن تاکید بر موفقیت این کشور در دفع حمله پهپادی و موشکی ایران بر ضرورت پاسخ به جمهوری اسلامی تاکید دارند.

اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل به اسکای نیوز گفت که اسراییل همه گزينه ها بعد از حمله ایران را در نظر دارد.

او اقدام ایران را اعلان جنگ دانست و گفت: اکنون از آنجا که ما در حال خویشتن داری هستیم و عواقب آن را می دانیم و با شرکای خود رایزنی هایی داریم، در حال بررسی همه گزینه ها هستیم و کاملاً مطمئن هستم که اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از مردم خود انجام خواهیم داد. 

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ اسرائیل نیز شامگاه یکشنبه گفت ایران یک معضل جهانی، یک چالش منطقه‌ای و یک تهدید برای اسرائیل است و ما ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برپا کرده و ایران را به شیوه‌ای که مناسب بدانیم، وادار به پرداخت بهای سنگین خواهیم کرد.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائيل هم گفت که حمله دیشب «فرصتی برای ایجاد ائتلاف در برابر تهدید تهران است» او افزود: «آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان در کنار هم در مقابله با تهدید ایران ایستاده‌اند.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *