«افزایش محدودیت‌های شدید» در خوابگاه‌های دانشجویان در ایران

همزمان با اتمام بررسی غیرشفاف لایحه جنجالی حجاب در مجلس شورای اسلامی، گزارش‌ها حاکی از افزایش فشار بر دانشجویان دانشگاه‌های ایران است.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز یکشنبه ۲۹ مرداد گزارش داد که انواع محدودیت‌ها به ویژه در خوابگاه‌های دختران دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، به عنوان نمونه در خوابگاه دختران دانشگاه فرهنگیان تبریز «محدودیت‌هایی اعمال شده که در زندان هم برقرار نیستند».

این نهاد صنفی نوشت: «بر اساس گزارش دانشجویان، دانشگاه در بازه فرجه امتحانات ترم تابستانی، برای دانشجویان دختری که تصمیم گرفتند تا در خوابگاه بمانند، محدودیت‌ تردد یک ساعته گذاشته ‌است. یعنی دانشجو در طول روز تنها می‌تواند به مدت یک ساعت از خوابگاه خارج شود. در هر بار خروج دانشجو از خوابگاه، مدت زمان خروج ایشان ثبت می‌شود و چنانچه دانشجو بیشتر از یک ساعت خارج از خوابگاه بوده باشد، به حراست معرفی می‌شود.»

به نوشته شوراهای صنفی دانشجویان کشور، «در مواردی که دانشجو از این مقررات تبعیت نکرده‌ باشد، با خانواده‌اش تماس گرفته می‌شود، کارت دانشجویی وی ضبط می‌گردد و اجازه خروج از خوابگاه از وی گرفته می‌شود. درصورت تکرار هم به کمیته انضباطی ارجاع داده می‌شود.»

این گزارش می‌افزاید که مسئولان خوابگاه در پاسخ به دانشجویان معترض گفته‌اند: «وقتی دانشجویی بیرون می‌رود دردسر ایجاد می‌کند.»

اما این محدودیت‌ها به خوابگاه دختران محدود نیست و بر اساس این گزارش، «در خوابگاه‌های پسرانه، وضعیت رفاهی دانشجویان اسفناک است».

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشت: «با‌ وجود مشکلات رفاهی متعدد دانشجویان و آزادی‌های روز به روز کوچکتر شده، دانشگاه تنها تمرکز خود را بر پوشش دانشجویان گذاشته است».

همزمان کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از حذف دو رشتۀ مجسمه‌سازی و سینما از فهرست دانشگاه هنر در دفترچۀ انتخاب رشته کنکور بدون هیچ اطلاع قبلی خبر داده است.

رسانه این فعالان دانشجویی با یادآوری این که دانشجویان این دو رشته بیشترین مشارکت را در اعتراضات سال گذشته داشته‌اند و تعداد زیادی از دانشجویان و استادان این رشته‌ها تعلیق و محروم شده‌اند، این اقدام سازمان سنجش را نشانۀ عزم مقامات برای «حذف» کامل این دو رشته دانسته‌اند.

حساب «حرفه: هنرمند» نیز در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته با توجه به مشارکت دانشجویان رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر در تحصن‌های همزمان با اعتراضات سال گذشته، پیش از این «شایعاتی» درباره تصمیم مدیران برای حذف کامل آن وجود داشت که حالا مشخص شده درست بوده‌اند.

این خبر در همین شبکه اجتماعی با واکنش‌های گسترده مواجه شده است، اما مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم هنوز درباره دلایل این اتفاق توضیحی نداده‌اند.

با وجود این افزایش محدودیت‌ها در دانشگاه‌ها، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شده است: «هیچ بخشنامه جدیدی در حوزه حجاب و عفاف نداشته‌ایم».

او روز دوشنبه ۳۰ مرداد با ذکر این مطلب افزود که «وضع حجاب در جامعه ما وضعیت مطلوبی نیست» اما در مورد تشدید محدودیت در دانشگاه‌ها افزود که «وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها از متوسط جامعه بالاتر است».

در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، دانشگاه‌های ایران یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات بود و در ماه‌های گذشته، علاوه بر اعمال محدودیت‌های گسترده علیه دانشجویان، محدودیت‌هایی نیز علیه استادان حامی اعتراضات و دانشجویان وضع شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ/م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *