افزایش ۴۰ تا ۶۰ کارمزد جایگاه‌های عرضه بنزین و سی‌ان‌جی

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه، ۲۹ مردادماه، خبر دادند هیئت وزیران افزایش متوسط ۴۰ تا ۶۰ درصدی کارمزد عرضه بنزین و سی‌ان‌جی نسبت به سال گذشته را تصویب کرده‌ است.

اما رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به این تصویب‌نامه اعلام کرده این افزایش کارمزد فروش برای جایگاه‌ها، «به‌معنای افزایش قیمت سوخت برای مصرف‌کننده نیست».

این در حالی است که بر اساس این بخشنامه، کارمزد هر لیتر بنزین سهمیه پایه یک که پیش از این با مبلغ ۱۲۶۵ تومان به جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شد با افزایش حداقل ۵۰۰ تومانی روبه‌رو خواهد شد.

همچنین بنزین آزاد نیز که حداقل قیمت عرضهٔ آن به جایگاه‌های سوخت ۲۷۶۵ تومان بوده، حداقل ۱۱۰۰ تومان گران‌تر به این جایگاه‌ها فروخته خواهد شد.

انتشار این خبر در حالی است که کمبود بنزین در ایران تشدید شده و به‌تازگی نیز دولت طرح محدودیت سوخت‌گیری را اعمال کرده که بر مبنای آن خودروها بیشتر از میزانی که دستور داده شده، حق استفاده از بنزین ندارند.

اجرای این طرح در یکی دو هفتهٔ اخیر باعث تشکیل صف‌های طولانی و حتی کیلومتری مقابل برخی جایگاه‌های سوخت شده و در مواردی اعتراضاتی را هم برانگیخته است.

در همین حال حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، روز شنبه با اشاره به تشابه وضعیت بنزین در سال ۹۸ و هفته‌های اخیر افزود که دولت در آن سال برای جبران کمبود درآمد خود اقدام به «افزایش سه برابری قیمت بنزین» کرد و و دولت «احتمالاً قیمت بنزین را افزایش خواهد داد».

خبرگزاری تسنیم نیز تصویر تصویب‌نامه هیئت وزیران مبنی بر افزایش کارمزد جایگاه‌های بنزین هیئت را که تاریخ ۲۸ مرداد را بر خود دارد، منتشر کرده است.

در این تصویب‌نامه آمده «هزینه‌های انتقال، ذخیره‌سازی و پخش فرآورده‌های نفتی» توسط خزانه از محل حساب «سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها» پرداخت خواهد شد.

بر أساس این تصویب‌نامه دستورالعمل اجرایی باید «ظرف یک‌ماه» توسط وزارت نفت و همکاری چند وزارتخانه دیگر تهیه و ابلاغ گردد.

میزان تولید بنزین در ایران براساس اعلام معاون وزیر نفت، روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است، این در حالی است که مصرف بنزین در یک‌ ماه گذشته به بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر رسیده است.

در روزهای گذشته و با محدودیت‌های اعمال شده در عرضه بنزین در شهرهای مختلف ایران حدس و گمان‌ها در مورد افزایش قیمت بنزین بالا گرفته است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، اخیراً گفته که ایران هر تُن محصولات نفتی را ۱۵۰ دلار گران‌تر از قیمت‌های جهانی از روسیه وارد کرده و علاوه بر روسیه، ترکمنستان و ازبکستان نیز در ورود این محصول به ایران نقش داشته‌اند.

در آبان ۱۳۹۸، درحالی‌که مقامات دولت وقت بحث افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده بودند، قیمت بنزین بدون اعلام قبلی و به‌صورت ناگهانی سه برابر شد و به بروز اعتراضات گسترده‌ای در کل کشور انجامید که به‌سرعت رنگ و بوی ضدحکومتی گرفت.

در جریان سرکوب شدید این اعتراضات، به‌گزارش رویترز، حدود ۱۵۰۰ شهروند معترض در سراسر کشور کشته شدند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، تسنیم، دیگر رسانه‌های ایران و رادیوفردا؛ پ.م./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *