انتشار آمار سازمان حقوق بشر ایران از مرگ‌های «مشکوک» در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی می‌گوید «۲۲ تن از معترضان» در اعتراضات یک سال گذشته از جمله «چهار کودک و هشت زن با خودکشی یا مرگی مشکوک از دنیا رفته‌اند».

سازمان روز جمعه،‌۲۴ شهریورماه، با اشاره «ممانعت جمهوری اسلامی از انجام تحقیقات بی‌طرفانه» در مورد کشته‌گان اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» اسامی و عکس‌های ۲۲ معترض را منتشر شکل «مشکوک» و «در ارتباط با اعتراضات» جان‌باخته‌اند.

سازمان‌ها و نهادهای مختلف حقوق بشری در حالی گزارش خود در مورد جزئیات سرکوب معترضان ایران را در سالگرد اعتراضات منتشر می‌کنند گزارش‌های ه از داخل ایران حاکی از افزایش فضای امنیتی و حضور نیروهای سرکوب در شهرهای مختلف ایران .

با وجود ، مناطق مختلفی از شهرهای تهران، کرج، مشهد و شیراز شامگاه جمعه بار دیگر شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم معترض، ویژه شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» .

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش روز جمعه خود با اشاره تلاش نهادهای مدافع حقوق بشر برای مستندسازی پرونده کشته‌گان اعتراضات اعلام : «طی اعتراضات دست‌کم ۵۵۱ معترض، ازجمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن، ‌دست نیروهای امنیتی قتل ند.»

سازمان با بیان «مناطق نشین و بلوچ‌نشین بیشترین کشته‌گان را ه‌اند» اعلام : «بیشترین کشته‌ها ترتیب از ان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، ستان، آذربایجان غربی و مازندران ه‌اند.»

بر اساس گزارش «اکثر کشته‌گان با سلاح گرم یا ضربات باتون قتل ند» و نهادهای رسمی جمهوری اسلامی «تمام تلاش خود را کار بردند» تا کشته‌ ن معترضان را «انکار یا با ارائه اطلاعات غلط، اخبار مربوط مرگ ایشان را مخدوش کنند».

محمود امیری مقدم،‌ مدیر سازمان حقوق بشر ایران نیز در مورد اعلام : «همهٔ افرادی در جنایات مشارکت ند، از علی خامنه‌ای و سران جمهوری‌اسلامی گرفته تا تمام نیروهای سرکوبگر، باید در قبال جنایات خود پاسخگو شوند.»

رادیوفردا خود تا زمان انتشار گزارش موفق ه هویت ۳۷۳ تن از کشته‌گان را تأیید کند دست‌کم ۵۸ نفر آنها کودک زیر ۱۸ سال و ۴۳ نفر هم زن هستند. احراز هویت از طریق منابع مستقل رادیو و نیز تماس با خانواده‌ها، نزدیکان کشته‌گان و شاهدان عینی انجام گرفته .

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف، از مقام‌های سیاسی تا امنیتی و انتظامی، در هفته‌های اخیر صراحت از احتمال اوج‌گیری اعتراضات در «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ابراز نگرانی ه‌اند.

شماری از مقام‌های حکومتی از جمله احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، معترضان را «سرکوب» و «لِه ن» در صورت اوج‌گیری دوباره اعتراضات خیابانی تهدید ه‌اند.

علاوه بر قرار گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح چند شهر ‌ویژه شهرهای ان ستان طی چند روز اخیر، موارد متعددی از باز معترضانی سابقه دستگیری در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دارند، باز کنشگران حقوق زنان، و باز گسترده خانواده‌های معترضان کشته ه گزارش‌ ه .

با فاده از گزارش‌های سازمان حقوق بشر ایران و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *