انتقاد از «جذب مخفیانه» هزاران عضو هیئت علمیِ «همسو» با حکومت در دانشگاه‌ها

برخی از شخصیت‌های سیاسی و علمی با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی به فرایند «جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیئت علمی همسو» با حکومت واکنش نشان داده‌اند.

عبدالناصر همتی،‌ رئیس سابق بانک مرکزی، روز جمعه، ۲۷ مرداد، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت اینکه «معاونت سیاسی وزارت کشور» مسئول «اصلاح فرآیند ضوابط جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیئت علمی» شده، «بدعت خطرناکی» است.

آقای همتی که در دو سال گذشته بارها از دولت رئیسی به‌ویژه در زمینه اقتصادی و مالی انتقاد کرده است در ادامه افزود:‌ «امیدوارم سند منتشره صحت نداشته باشد.»

سندی که روز ۲۴ مرداد در کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر» منتشر شد نشان می‌دهد که «شورای امنیت کشور» در مصوبه‌ای به تاریخ ۲۱ دی سال گذشته دستور داده «هیئت علمی در تراز انقلاب اسلامی جذب دانشگاه‌ها شوند».

این شورا در مصوبهٔ محرمانه‌ای که به امضای احمد وحیدی، وزیر کشور، رسیده دستور داده است که جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها «طی یک فرایند خاص» بر اساس همسویی با نظام جمهوری اسلامی صورت پذیرد.

آن طور که از متن این نامه برمی‌آید، این تصمیم غیرمعمول واکنشی مستقیم است به اعتراضات سراسری که با مرگ مهسا امینی در شهریورماه ۱۴۰۱ شروع شد و ابتدا دانشجویان و سپس تعداد قابل توجهی از استادان هم به آن پیوستند.

علی شریفی زارچی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز جمعه در توئیتی با انتشار این خبر نوشت: «در گروه‌های دانشگاهی سندی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت رئیسی مخفیانه فرایند جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیئت علمی همسو را به صورت سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه‌ها آغاز کرده.»

او افزود: «این فاجعه یعنی مثلاً تزریق صد نفر به هر دانشگاه علوم پزشکی. سکوت جامعه‌ علمی خیانت به ایران است.»

محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز روز گذشته در کانال تلگرامی خود با طعنه به «جدیت» تحول در دولت سیزدهم اشاره کرد و درباره دخالت یک نهاد امنیتی در استخدام استادان نوشت: «شورای امنیت کشور دربارهٔ جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها مصوبه داده است! آن هم چه مصوبه‌ای.»

این سیاستمدار اصلاح‌طلب در ادامه نوشت:‌ «احتمالا بزودی شورای عالی شهرسازی هم دربارهٔ مقابله با حملات تروریستی مصوبه بدهد.»

در نامهٔ محرمانهٔ منتشر شده از سوی کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر» وزیر کشور با اشاره به اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی آورده است: «طی اغتشاشات اخیر این تجربه حاصل گردید که نقش تحریک‌کننده تعدادی از اساتید برای ایجاد کنش‌های اعتراضی و ساختارشکن دانشجویی و همراهی با اغتشاشات در دانشگاه‌ها، اصلی‌ترین عامل بحران بوده است.»

در این نامه همچنین آمده که این مصوبه با حضور وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد در شورای امنیت کشور به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران از برنامهٔ وزارت بهداشت برای جذب سه‌هزار عضو هیئت‌ علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

او مدعی شد: «حدود هزار عضو هیات علمی سالانه بازنشسته می‌شوند و جذب نیروی جدید به منظور جایگزینی افراد بازنشسته است.»

گزارش‌ها دربارهٔ جذب افراد «همسو» با جمهوری اسلامی به عنوان استاد در دانشگاه‌ها در حالی رسانه‌ای می‌شود که دانشگاه‌های ایران در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی»، یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات بود.

در ماه‌های گذشته، علاوه بر اعمال محدودیت‌های گسترده علیه دانشجویان، محدودیت‌هایی نیز علیه استادان حامی اعتراضات و دانشجویان وضع شده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *