انتقاد از فرافکنی در دولت رئیسی؛ نوبخت نماینده دولت را به مناظره اقتصادی فراخواند

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت دوم حسن روحانی، نماینده اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی را به مناظره درباره انتشار اوراق مالی و میزان بدهی دولت روحانی فراخواند.

او که پیش از این اعلام کرده بود دولت رئیسی با انتشار بیش از ۳۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق مالی در کمتر از دو سال، بیش از هشت سالِ دولتِ روحانی انواع اوراق مالی منتشر کرده، در واکنش به پاسخ وزیر اقتصاد این درخواست را مطرح کرده است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی، روز جمعه، ۱۳ مرداد گفت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد اوراق مالی که دولت منتشر کرد، صرف بازپرداخت استقراض «آقایان در دولت قبل» شد.

نوبخت در واکنش به این اظهار نظر، خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: «گزارش ارسالی، حاکی از ادعای نادرست همکاران شما در بدهی ۵۳۵ همتی [هزار میلیارد تومانی] اوراق در دولت قبل است.»

او سپس با اشاره به «ادعاهای مشابه» در دو سال اخیر، خواستار آن شده که نماینده دولت با او در تلویزیون حکومتی ایران به مناظره بنشیند.

در دومین سالگرد تنفیذ حکم ابراهیم رئیسی توسط رهبر جمهوری اسلامی، مقام‌ها و رسانه‌های دولت انتقاد از دولت قبل را افزایش داده‌اند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، روز ۱۲ مرداد در دیدار با جمعی از دانشجویان با تایید فاصله داشتن با وضعیت مطلوب اقتصادی، دلیل آن را «اعتماد به غرب در دهه قبل» دانست که کنایه‌ای به دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.

او در ادامه گفت: «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ سالانه ۸۵۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شد، اما در ۸ سال دولت قبل به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال رسید.»

سخنگوی دولت رئیسی همچنین با اشاره به تورم نزدیک به ۶۰ درصدی در شهریور ۱۴۰۰ ادعا کرد که دولت توانسته این میزان را به «۴۶ درصد» برساند.

این در حالی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی از اواخر سال گذشته انتشار آمارهای مربوط به تورم را متوقف کرده است.

در واکنش به این نوع اظهارنظرها، روزنامه جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱۴ مرداد، در سرمقاله خود با انتقاد از دولت سیزدهم نوشت: «بعد از گذشت دو سال از تحویل گرفتن دولت، هیچ رئیس ‌جمهوری نمی‌تواند وضع موجود را به گردن دولت قبلی بیندازد.»

این روزنامه با یادآوری این که در ۴۴ سال گذشته هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی با یکدستی و همراهی کامل نهادهای مخالف و حمایت رهبر جمهوری اسلامی مواجه نبوده، تاکید کرد که با گذشت دو سال از عمر دولت «هیچ عذری برای وجود مشکلات قابل قبول نیست.»

به گفته نویسنده سرمقاله این روزنامه، این که هر دولتی ضعف‌ها را به گردن دولت قبل می‌اندازد تا خود را «قوی و دلسوز» نشان دهد، برای مردم «اصلاً جاذبه» ندارد.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به ادعای ابراهیم رئیسی در گره نزدن مشکلات اقتصادی ایران به مذاکره با غرب نوشته که «در عمل ثابت شد» بدون سیاست خارجی «متوازن» نمی‌توان کشور را اداره کرد.

در این سرمقاله همچنین به آماری که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت دوازدهم اخیرا ارائه کرد، اشاره شده و آمده: «اینکه در دو سال اول این دولت، چاپ پول ۸۳ درصد، قیمت سکه ۱۶۲ درصد، قیمت دلار ۹۵ درصد و شاخص قیمت‌ها ۱۱۴ درصد افزایش یافته، نشان‌‌دهنده نادرستی تصور دولتمردان از شرایط کلی کشور و سیاست خارجی است.»

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین هشدار داده که تبلیغات دولت رئیسی برای اتفاق‌هایی مانند پیمان شانگهای، رابطه با آمریکای لاتین، آفریقا، چین و روسیه نه تنها به «سفره مردم» کمکی نکرده، بلکه بر اساس دیدگاه «صاحبنظران اقتصادی»، شاخص‌های کلی اقتصادی به «مرزهای خطر» نزدیک شده است.

از سوی دیگر، روزنامه فرهیختگان، نزدیک به دانشگاه آزاد، در دو سالگی دولت ابراهیم رئیسی از «حلقه» اطرافیان او انتقاد کرد و نوشت «نگران» این دولت است.

این روزنامه نزدیک به اصولگرایان در یادداشتی که روز شنبه منتشر شد، نوشته حلقه اطرافیان رئیس جمهور «قصد تعطیلی مراکز فکری دولت» را دارند و در حوزه اینترنت «آن‌قدر لولوسازی کرده» که وعده‌های انتخاباتی رئیسی به «لطیفه» تبدیل شده است.

این در حالی است که محمدباقر قالیباف روز هشتم مرداد در اظهارنظری که انتقاد از دولت رئیسی تلقی شد، گفت ایران نیازمند «تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ» است و باید با یک برنامه پنج‌ساله ثبات اقتصادی به کشور بازگردد.

او همچنین ضمن اذعان به وضعیت نابسامان معیشتی مردم اعلام کرد: «در حال حاضر زن و مرد اگر مسکن نداشته باشند و به صورت دو شیفت نیز با هم کار کنند، نمی‌توانند اجاره خانه را بدهند.»

با استفاده از روزنامه‌های جمهوری اسلامی و فرهیختگان، خبرگزاری تسنیم، سایت خبرآنلاین و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *