انتقاد ایران از رویکرد آژانس درقبال برنامه هسته‌ای این کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه ۲۰ بهمن از رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دلیل «استانداردهای دوگانه» در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

محمد اسلامی در نمایشگاهی در مشهد گفت: هرگونه اقدامی در بخش صنعت هسته‌ای «باید با هماهنگی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد؛ که متأسفانه به‌دلیل استانداردهای دوگانه و نیز رفتار مخربی که نظام استکباری داشته است، از ابتدا با صنعت هسته‌ای ایران همکاری نکرده‌اند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: «نه‌تنها همکاری نکردند بلکه مزاحمت هم ایجاد کردند و اجازه ندادند که جمهوری اسلامی ایران تجهیزات، لوازم و فناوری مورد نیاز خود را تأمین کند و در اختیار بگیرد. »

در حالی محمد اسلامی این اظهارات را مطرح کرده است که در دو دهه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی از ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با مشکل مواجه بوده است.

گزارش‌های افشاگرانه در سال ۲۰۰۱ و سال ۲۰۰۲ از فعالیت‌های مخفیانه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و اراک٬ باعث نگرانی جامعه بین المللی شد.

در سال ۲۰۰۲ ایالات متحده ایران را متهم کرد که به دنبال تولید تسلیحات اتمی است و در همین زمینه تصاویری ماهواره‌ای از تاسیساتی اتمی در نطنز و اراک را منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۳ به دنبال حضور بازرسان آژانس بین المللی در ایران، جمهوری اسلامی تایید کرد در حال ساخت تاسیساتی در نطنز و اراک است ولی تاکید کرد که این فعالیت‌ها صرفا برای تولید انرژی هسته‌ای و کاربرد غیر نظامی آن است.

از آن زمان تاکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کوشیده است تا در خصوص نگرانی‌ها نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران شفاف سازی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجم دی اعلام کرده بود که ایران با افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در اختیار دارد که این میزان در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ساخت سه بمب اتمی کافی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود: «ایران تنها کشور غیرهسته‌ای [جهان] است که اورانیوم را در چنین سطح بسیاربالایی و خیلی نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی٬ غنی‌سازی می‌کند.»

رافائل گروسی ۲۸ دی ماه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که ایران «به سختی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد که از بیش از دو سال پیش و بر خلاف تعهدات ایران در توافق هسته‌ای موسوم به برجام آغاز شد٬ یکی از نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *