انتقاد رهبران کشورهای اسلامی از غرب در سازمان ملل بابت قرآن‌سوزی‌ها

رؤسای جمهور ایران و ترکیه و امیر قطر، روز سه‌شن ۲۸ شهریور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقادهای یدی را بابت قرآن‌سوزی‌های ماه‌های گذشته در سوئد، متوجه غرب ند.

دولتمردان ضمن محکوم ن عمل، رفتار غرب در خصوص را منظور رعایت آزادی بیان، از قبیل اقدامات جلوگیری نمی‌کند، تبعیض‌آمیز دانستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ماه‌ه سوئد را بابت پذیرفتن کنش‌گرانِ ی ترکیه آنها را «تروریست» شمار می‌آورد، تحت فشار گذاشته ، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، کشورهای غربی شاهد «طاعون» نژادپرستی هستند اسلام‌هراسی نیز جزئی از آن .

او افزود: « امر سطحی غیرقابل تحمل ه . متاسفانه سیمداران عوامفریب در بسیاری از کشورها با تشویق چنین گرایش‌های خطرناکی، همچنان در حال بازی با آتش هستند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز با دست گرفتن یک جلد قرآن در صحن سازمان ملل گفت: « نخستین بار نیست کلمات خداوند را می‌سوزانند و گمان می‌کنند صدای ملکوت را برای همیشه قطع ه‌اند اما تعالیم قرآنی برای جوامع بشری هرگز نمی‌سوزد و آتش توهین و تحریف حریف حقیقت نخواهد .»

رئیسی سوزاندن قرآن و منع حجاب در مدارس را صورت‌های مختلف «اسلام‌ستیزی» و «آپارتاید فرهنگی» دانست و افزود: «پشت‌پرده نفرت‌پراکنی‌ها طراحی بزرگ‌تری وجود و تقلیل آن مقوله آزادی بیان‌ گمراه کننده .»

اشاره او کشور فرانسه دختران مسلمان را از پوشیدن حجاب در مدارس منع ه . در عین حال جمهوری اسلامی خود خاطر قانون حجاب اجباری تخت انتقادات ید داخلی و خارجی قرار .

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در ادامه از «برخی جریان‌های شوم اما قدرتمند» نام برد باور او، «راه‌حل را در بحران‌سازی و دشمن‌تراشی می‌بینند» و افزود: «ما بر باوریم باید احترام ادیان الهی از دستور کارهای نظام بین‌الملل با و سازمان ملل با طراحی سازوکاری احترام ادیان الهی را تضمین کند.»

ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی حضور پیدا ه یک سال از سرکوب حکومتی خشونت‌آمیز اعتراضات پس از کشته ن مهسا امینی تحت باز گشت ارشاد در ایران می‌گذرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر کشوری روابط نزدیکی هم با غرب و هم با جهان اسلام ، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، «بی‌حرمتی تعمدی مقدسات دیگران» نباید ‌عنوان آزادی بیان نگاه .

او افزود: «من برادران مسلمانم خواهم گفت معقول نیست هر بار از خاطر یک احمق مغرض بگذرد ما را با سوزاندن کتاب مقدس قرآن یا با رفتارهای کم اهمیت دیگر خشمگین کند، ما نیز برآشفته شویم. قرآن چنان مقدس با اقدام یک فرد کم‌خرد، بی‌حرمت نمی‌شود.»

تجمعات اعتراضی در سوئد در خلال آنها قرآن‌سوزی نیز اتفاق افتاد، از سوی سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی ساکن سوئد سازماندهی ه . اقدام، برافروختن شعله خشمی ید در خاورمیانه و زادگاه خود او عراق منجر .

دولت سوئد، اقدام قرآن‌سوزی را تا کنون چندین بار در آن کشور پیش آمده، محکوم ه اما در عین حال اعلام ه نمی‌تواند مانع از اقدامی شود مطابق با قوانین مربوط آزادی بیان، مجاز محسوب می‌شود.

با فاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *