اولین مدال دوچرخه‌سواری زنان ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی

دوچرخه‌سواری زنان ایران برای اولین بار در تاریخ مسابقات بازی‌های آسیایی موفق کسب مدال .

فرانک پرتوآذر، ملی‌پوش کوهستان ایران، در ادامهٔ بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ میزبانی هانگژو، موفق در ماده کراس کانتری سخت‌ترین رویداد دوچرخه‌سواری در مسیرهای ناهموار طبیعی ، پس از یک ساعت و ۴۲ دقیقه از خط پایان بگذرد گذشت و بین ۱۵ رکاب‌زن شرکت‌کننده جایگاه سوم را از آنِ خود کند.

لی هونگ فنگ و ما چای ژیا، رکاب‌زنان چینی، مدال‌های طلا و نقره را گردن آویختند. برخی شرکت‌کنندگان ازجمله نمدگان ژاپن و قزاقستان موفق عبور از خط پایان نند.

رکاب‌زنان ایرانی تاکنون پنج طلا، ۱۰ نقره و ۱۴ برنز از بازی‌های آسیایی دست آورده ند و سی‌امین نشان اولین مدالی یک ورزشکار زن نصیب دوچرخه‌‌سواری ایران می‌کند.

فرانک پرتوآذر

فرانک پرتوآذر

فرانک پرتوآذر ۳۵ ساله ، در دورهٔ قبلی هم می‌توانست مدال بگیرد، اما ‌دلیل پارگی زنجیر دوچرخه‌اش در دور اول از رقبا عقب افتاد. پس از بازگشت مجدد مسیر، با تلاش فراوان توانست بخشی از عقب‌ماندگی را جبران کند اما ردهٔ چهارم .

او در خط پایان بازی‌های آسیایی جاکارتا ‌ت ناراحت و اشک می‌ریخت. مدیر تیم ملی ایران آن زمان گفت: مسابقه اگر یک دور دیگر ادامه ، فرانک می‌توانست دقایق تلف‌ه ‌خاطر پارگی زنجیر را ‌طور کامل جبران کند و مدال بگیرد.

خانم پرتوآذر پس از کسب مقام چهارم ۲۰۱۸ خبرنگاران گفته : «درگیر پرداخت هزینهٔ سفر مسابقات جهانی‌ام. مشکل دوچرخه حل نه. قول دادند از وزارت کمک شود اما ن و برای دوچرخه‌ام از فدراسیون قرض گرفتم و باید پول را برگردانم. ما گدایی نمی‌کنیم، اما راهی می‌رویم، تنهایی طی نمی‌شود.»

با حال نظر می‌رسد او بخش چشمگیری از راه صعب‌العبور را تنهایی طی ه و اکنون تاریخ‌ساز ه .

حتی پنج هفته پیش همراه با محمد گنج‌خانلو در مسابقات جهانی اسکاتلند حضور ، گنج‌خانلو با جمع‌آوری وسایل خود هتل را ترک و پرتوآذر تنهایی تهران برگشت.گنج‌خانلو تاکنون اطلاعی از وضعیت خود نداده .

ایران تا لحظه از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با تأخیر ‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سال ۲۰۲۳ موکول ه، با ۲ نقره و ۲ برنز در ردهٔ نهم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار .

هر چهار مدالی تاکنون کسب ه را ورزشکاران زن دست آورده‌اند. علاوه بر خانم پرتوآذر، مرجان سلحشوری هم در پومسه تکواندو روی سکوی سوم ایستاد.

در قایق‌رانی هم دو نشان نقره نصیب زنان پاروزن ایرانی ه . در روئینگ دونفره مهسا جاور و زینب نوروزی پس از تیم چین نایب‌قهرمان ند. در روئینگ چهارنفره هم چینی‌ها روی سکوی نخست ایستادند. نازنین ملایی، مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل نیز مدال نقره را کسب ند.

فرانک پرتوآذر پس از دریافت مدال برنز گفت: «پنج سال زحمت کشیدم. آسیب‌دیدگی م، اما کاملاََ با برنامه رکاب زدم تا در هوای گرم انرژی‌ام را تقسیم کنم. شاید هیچ‌کس تصور مدال گرفتنم را ن. خیلی تردیدها و صحبت‌ها دربارهٔ من ، اما همین تفکرات منفی من انگیزهٔ مضاعفی داد.»

فرانک پرتوآذر در مسیر مسابقه

فرانک پرتوآذر در مسیر مسابقه

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *