«اوپنهایمر» برنده ۷ جایزه آکادمی فیلم بریتانیا شد

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داد اگر پیش‌نویس مورد نظر الجزایر مبنی بر «آتش‌بس بشردوستانه» در جنگ غزه، برای تبدیل شدن به قطعنامه به رأی شورای امنیت سازمان ملل گذاشته شود، آمریکا آن را وتو خواهد کرد.

احتمال داده شده که شورای امنیت روز جمعه این هفته پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که با حمایت کشورهای عربی در سازمان روبه‌رو شده، به رأی بگذارد.

این چهارمین قطعنامه ارائه‌شده با هدف برقراری آتش‌بس در جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در باریکه غزه است که از آغاز جنگ طرفین در ۱۳۵ روز اخیر به شورای امنیت ارائه شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا مانند اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان حماس را گروهی با ماهیت تروریستی شناخته‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان و رویترز، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، شنبه‌شب ۲۸ بهمن گفت واشینگتن در حال کار به روی توافقی است که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی و توقف درگیری‌ها برای دست‌کم شش هفته منجر شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای پیشبرد توافق مورد نظر دولت خود، در روزهای گذشته تماس‌های تلفنی متعددی با نخست‌وزیر اسرائیل، رئیس‌جمهور مصر و رهبران قطر داشته است.

خانم گرینفیلد گفت اختلافاتی هنوز باقی است اما «عناصر کلیدی» برای یک توافق وجود دارد.

به گفته سفیر آمریکا، بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی نزد خانوادهایشان و توقف عملیات نظامی امکان خواهد داد تا غیرنظامیان فلسطینی به غذا، آب، دارو و سایر اقلام ضروری دسترسی یابند.

خانم گرینفیلد گفت پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی الجزایر به شورای امنیت به نتایج مورد نظر منجر نخواهد شد و حتی ممکن است «در تضاد» با این اهداف باشد.

ریاض منصور، سفیر فلسطین (نماینده تشکیلات خودگردان فلسطینی) در سازمان ملل در یک نشست خبری در نیویورک از اعضای سازمان ملل خواست از قطعنامه پیشنهادی الجزایر حمایت کنند.

آقای منصور ارزیابی کرد که «حمایت گسترده» از این پیش‌نویس وجود دارد.

اما سفیر آمریکا از اعضای شورای امنیت خواست اطمینان حاصل کنند گام‌هایی را در روزهای آینده بردارند که فشار بر حماس را برای پذیرش پیشنهاد روی میز (طرح مورد نظر واشینگتن) افزایش دهد.

آمریکا از آغاز جنگ غزه پیشنهادهای دیگر برای خاتمه جنگ را نیز وتو کرد. مجمع عمومی سازمان ملل دو ماه پیش قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب را برای تضمین آتش‌بس بشردوستانه تصویب کرد، که قدرت اجرایی ندارد و اسرائیل آن را رد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل شنبه‌شب در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌های کشورش فشارهای جامعه بین‌المللی با هدف خودداری اسرائیل از عملیات زمینی در رفح را رد کرد و گفت «تا پیروزی کامل به نبرد، از جمله در رفح ادامه می‌دهیم».

بنیامین نتانیاهو افزود درخواست‌های حماس که در مذاکرات روزهای گذشته در قاهره برای آزادی ۱۳۴ گروگان اسرائیلی باقی مانده در اسارت این گروه عنوان شده، همچنان «متوهمانه» است و هنگامی که حماس از این مطالبات دست بردارد، می‌توان در گفت‌وگوها پیشرفت کرد.

نخست‌وزیر قطر که کشورش یکی از دو میانجی اصلی در مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس است، روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت روزهای اخیر برای این مذاکرات «نویدبخش نبود».

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *