اوکراین نشست جده را «سازنده» خواند، چین از ادامۀ مذاکرات «استقبال کرد»

سومین نشست بین‌المللی با محوریت طرح صلح در اوکراین در حالی روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد در جده، پایتخت عربستان سعودی، پایان یافت که ۴۲ کشور حاضر در این مذاکرات، بیانیه مشترک صادر نکردند، اما «استقبال» چین از ادامۀ مذاکرات خبرساز شد.

گزارش‌های مختلف از استقبال و حمایت چین برای ادامه مذاکرات با هدف متوقف کردن جنگ در اوکراین حکایت دارد. رئیس‌جمهور اوکراین نیز این مذاکرات را «بسیار پُر بار و سازنده» خوانده است.

چین که از شرکت در یک نشست بین‌المللی دیگر با محوریت مذاکرات صلح اوکراین در اوایل تابستان خودداری کرده بود، این‌بار هیئتی به رهبری نماینده ویژۀ این کشور در امور یوروآسیا را به نشست صلح اوکراین در عربستان سعودی اعزام کرد.

لی هیو، نماینده ویژه چین در امور یوروآسیا، به خبرگزاری رویترز گفته است «ما اختلافات زیادی داریم و مواضع مختلفی شنیده‌ایم، اما مهم است که اصول ما مشترک باشد».

یک مقام رسمی اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده به خبرگزاری آلمان گفته است چین در نشست جده «مشارکت فعال» داشت و از ایدۀ برگزاری سومین نشست در همین سطح، «استقبال کرد».

دیپلمات‌های اروپایی نیز به خبرگزاری فرانسه گفتند که در مذاکرات دو روز گذشته، حمایت گسترده‌ای از ادامه رایزنی در مورد کمک‌های بشردوستانه، صادرات مواد غذایی و همچنین مسائل هسته‌ای و زیست‌محیطی صورت گرفت.

شمار کشورهایی که در نشست جده برای مذاکره پیرامون صلح در اوکراین حضور یافتند به ۴۲ کشور رسید، در حالی که در نشست قبلی که در کپنهاگ برگزار شد تنها ۱۵ کشور شرکت کردند.

دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات روز یک‌شنبه به خبرگزاری آلمان گفتند که عربستان سعودی و چند کشور دیگر در نشست دو روزه‌ای که برگزار شد، طرح‌های بالقوه صلح در اوکراین را پیشنهاد کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای که از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ارائه شده و شامل احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین، احیای اصول سازمان ملل و پای‌بندی به قوانین بین‌المللی است، به مذاکره گذاشته شد.

یک منبع از هیئت اوکراینی به شبکه‌های خبری العربیه و الحدث گفته است این طرح از سوی چندین کشور حمایت شده است.

این منبع که هویتش فاش نشده، افزوده که فرمول ۱۰ ماده‌ای یاد شده در مقایسه با نشست کپنهاگ «حمایت بیشتری» دریافت کرده است.

روسیه که در اجلاس حضور نداشت، تأکید کرده هر فرمولی که برای خاتمهٔ جنگ ارائه شود، باید «واقعیات جدید» را در نظر بگیرد. اشارهٔ مسکو به سرزمین‌هایی در اوکراین است که در جنگ اشغال کرده است.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین به خبرگزاری فرانسه گفتند عربستان سعودی نیز در این نشست طرحی را مطرح کرده که خواستار آتش‌بس در همه جبهه‌ها و مذاکرات صلح با میانجی‌گری سازمان ملل متحد بین روسیه و اوکراین است.

به گفتۀ این دیپلمات‌ها، طرح عربستان سعودی حول محور حفظ تمامیت ارضی اوکراین و مبادله اسیران جنگی است.

هم‌زمان با برگزاری روز دوم و پایانی نشست صلح اوکراین، نیروهای روسیه حملات سنگینی به خاک اوکراین انجام دادند.

ارتش کی‌یف از سرنگون کردن ۷۰ موشک و پهپاد طی شب گذشته خبر داده و گفته‌اند برخی از این موشک‌ها از دریای خزر شلیک شده و بخشی از پهپادها نیز ساخت ایران بوده است.

آقای زلنسکی شامگاه یک‌شنبه با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد تنها طی یک هفته گذشته ارتش روسیه با ۶۵ موشک مختلف و ۱۷۸ پهپاد، از جمله ۸۷ پهپاد انتحاری مدل شاهد (تولید ایران) خاک اوکراین را هدف حملات خود قرار داده‌است.

او در ادامه تصریح کرد بخش عمده‌ای از این موشک‌ها و پهپادها ساقط شدند. مقامات اوکراینی همچنین از کشته شدن شش نفر در حملات شب گذشته روسیه خبر دادند.

مسکو نیز پروازها از دومین فرودگاه بزرگ کشور را صبح روز یک‌شنبه و در پی یک حمله نافرجام پهپادی برای مدت کوتاهی تعلیق کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان و رادیوفردا/د.خ/آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *