ایران؛ بازداشت چندین روزنامه‌نگار دیگر/حملات کم‌سابقه به بهائیان

ایران؛ بازداشت چندین روزنامه‌نگار دیگر/حملات کم‌سابقه به بهائیان

روزنامه‌نگاران اگرچه همواره در جمهوری اسلامی تحت فشار قرار داشته‌اند، اما از زمان اعتراضات گسترده سال گذشته تحت فشارهای مضاعفی قرار گرفته‌اند.
در همین حال نیروهای امنیتی دستکم ۱۰ شهروند بهائی را درهمدان و ۹ نفر دیگر را در کرج دستگیر کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از احضار و بازداشت چند روزنامه‌نگار در ایران طی روزهای گذشته خبر داده است.

به گزارش این فدراسیون، منیژه مؤذن، روزنامه‌نگار اکوایران و هفته‌نامه تجارت‌فردا، روز چهارشنبه ۱۷ آبان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

متین غفاریان، مدیر کانال خبری روزآروز، نیز به دلیل انتشار «مطالب انتقادی» و هم‌چنین اعلام موضع دربارهٔ پرونده مرگ آرمیتا گراوند به دادسرا احضار شد و دادستان علیه این کانال اعلام جرم کرد.

الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، نیز از احضار خود به دادسرا و تشکیل پرونده در روزهای گذشته خبر داده است.

احسان بداغی، روزنامه‌نگار پایگاه خبری فراز، نیز به دلیل انتشار مطالبی در خصوص ادامه کار دولتی رضا ثقتی، مدیر برکنارشده اداره ارشاد گیلان، احضار شده است.

علاوه بر بازداشت‌ها، هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی رأی بر مجرمیت فریبا شیخ‌الاسلامی کندلوس، مدیر مسئول پایگاه خبری پارسینه، نیز داده است.

حکم سه سال و هفت ماه حبس سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار آزاد، نیز بابت اتهام «اجتماع و تبانی» در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است.

دستگیری ۱۹ شهروند بهائی در همدان و کرج

نیروهای امنیتی در ایران ۱۰ شهروند بهائی را درهمدان و ۹ نفر دیگر را در کرج دستگیر کردند.

به گفته سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهائیان «ماموران مسلح به خانه ۲۰ شهروند بهائی در همدان یورش برده و ۱۰ نفر را دستگیر کردند. ۹ بهائی دیگر نیز در کرج بازداشت شدند که تعداد کل بازداشت‌شدگان را به ۱۹ نفر می‌رسد.»

سخنگوی جامعه جهانی بهائیان می گوید: «خانه دو زن سالمند بهائی در همدان نیز مورد تفتیش قرار گرفته است. اختر نعیمی ۸۵ و پوران خاندل ۸۰ سال سن دارند و همسران هر دوی آن‌ها از جمله ۲۰۰ بهائی‌ هستند که پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ اعدام شدند.»

همزمان خبرگزاری هرانا از آزادی ۲ بهائی در اصفهان خبر داده اما گفته که ۸ بهائی دیگر که همراه آنان که ۱۷ روز پیش بازداشت شدند همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در روزهای اخیردادگاه‌های انقلاب اسلامی علاوه بر بازداشت تعداد بیشتری از بهائیان احکام حبس بیشتری را نیز برای آنها صادر کرده‌‌اند.

در تازه‌‌ترین احکام قضایی صادر شده، دو شهروند بهایی ساکن مشهد و همچنین شش بهائی دیگر در تهران به ۲ تا ۶ سال حبس محکوم شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که شهروندان ایرانی به صرف بهائی بودن محاکمه نمی‌شوند این درحالیست که سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بارها در چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی را به نقض گسترده حقوق بهائیان متهم کرده‌اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *