ایران؛ با روی کارآمدن ترامپ باید منتظر دلار ۱۰۰هزار تومانی باشیم؟

ایران؛ با روی کارآمدن ترامپ باید منتظر دلار ۱۰۰هزار تومانی باشیم؟

یک اقتصاددان می گوید: برای سال آینده اگر دولت نتواند مشکل تحریم‌ها را حل کند و به دنبال حل مشکل FATF نباشند، به دو دلیل از نظر من قیمت ارز رو به افزایش خواهد بود؛ یکی اینکه مجلس جدیدی که آمده یک مجلس تندرو است. از این منظر می‌گویم تندرو که هم در سیاست خارجی خیلی علاقه‌ای به حل مشکل تحریم‌ها ندارند و هم عمدتا سیاست‌هایشان با توجه به مصاحبه‌هایی که اخیرا داشتند، تنش زا است، یعنی تفکرشان در مسائل خارجی تنش‌زاست. از آن طرف در آمریکا هم هرچه به آبان ماه نزدیک می‌شویم، آن طور که نظرسنجی‌ها اعلام می‌کند حزب جمهوری‌خواه چه ترامپ چه هر کسی که آن‌ها حمایت کنند، احتمالا برنده آتی باشند. همین اثر روانی‌اش باعث می‌شود که نرخ ارز افزایش پیدا کند.

به گزارش اقتصاد24، مرتضی افقه در ادامه به کسری بودجه شدید دولت تاکید و خاطرنشان می‌کند: مالیات‌هایی که دولت در این بودجه پیش بینی کرده پنجاه درصدش قابل تحقق نیست؛ بنابراین کسری بودجه بیشتری پیدا می‌کند. لذا ناچار می‌شود از بانک مرکزی استقراض کند. خود این دوباره منجر به تورم شده و به افزایش قیمت ارز منجر می‌شود؛ بنابراین اگر مشکلات تحریم‌ها حل نشود که فعلا نشانه‌ای هم وجود ندارد وضع همین خواهد بود.

این اقتصاددان گفت: در روز‌های اخیر فقط گفتند ایران و آمریکا در عمان به صورت محرمانه دارند مذاکره می‌کنند. بعد معلوم شد عمدتا برای کنترل حوثی‌ها بوده نه مسئله تحریم‌ها؛ بنابراین اگر مشکل تحریم حل نشود قیمت ارز در سال آینده حتما افزایشی است و اگر در آبان ماه ترامپ انتخاب شود که بانی برهم زدن برجام بود، من تصورم این است که نرخ ارز از ۱۰۰ هزار تومان هم عبور می‌کند!

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *