ایران؛ واکنش دقیق جمهوریخواهان آمریکا به حمله حماس به اسرائیل

ایران؛ واکنش دقیق جمهوریخواهان آمریکا به حمله حماس به اسرائیل

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که جمهوری اسلامی را از دستیابی به ۶میلیارد دلاری که پیش‌تر توسط آمریکا در جریان مبادله زندانیان دو تابعیتی آزاد شده بود، بازمی‌دارد. این طرح برای تصویب نهایی به سنا فرستاده می‌شود.

مجلس نمایندگان آمریکا در یک اقدام دوحزبی طرحی را به تصویب رساند که از دستیابی رژیم ایران به شش میلیارد دلاری که پیش‌تر توسط آمریکا در جریان مبادله زندانیان دو تابعیتی آزاد شده بود، جلوگیری می‌کند.

جمهوری‌خواهان آمریکا این اقدام را “واکنشی نسبت به نقش جمهوری اسلامی در حملات مرگبار حماس به خاک اسرائیل” در تاریخ ۷ اکتبر اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس نوشت، “طرح قانونی عدم تامین‌ مالی برای تروریسم جمهوری اسلامی” توسط مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود و با ۳۰۷ رای مثبت در مقابل ۱۱۹ رای منفی به تصویب رسید.

مک‌کال که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا است، در همین خصوص گفت: «با چنین بی‌ثباتی در منطقه [خاورمیانه]، آخرین کاری که باید بکنیم این است که امکان دسترسی به شش میلیارد دلار را به حکومتی بدهیم که حامی تروریسم در منطقه است.»

شرط آمریکا برای آزادسازی شش میلیارد دلار

براساس توافقی میان تهران و واشنگتن، شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شد و در مقابل، پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران آزاد شدند.

مقام‌های مسئول در دولت آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که به ایران باج نداده‌اند و تهران از این منابع تنها برای اهداف بشردوستانه و خرید اقلامی که مشمول تحریم نیستند، می‌تواند استفاده کند.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند که از این منابع به صلاح‌دید خود استفاده خواهند کرد.

بسیاری از جمهوری‌خواهان با انتقاد از این اقدام دولت بایدن اظهار داشتند که جمهوری اسلامی از این منابع عمدتا برای تامین مالی شبه‌نظامیان تحت حمایت خود در منطقه با هدف ایجاد بی‌ثباتی و تهدید اسرائیل استفاده خواهد کرد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، این طرح برای آنکه تبدیل به قانون شود، به مجلس سنای آمریکا ارائه خواهد شد، اما با توجه به این که اکثریت این مجلس در اختیار دمکرات‌ها است، بعید به نظر می‌رسد که این طرح در سنا تصویب شود.

به گزارش دویچه وله، در پی بالا گرفتن انتقادها از این اقدام دولت بایدن به‌ویژه پس از حمله تروریستی گروه حماس به اسرائیل، دولت بایدن اعلام کرد که شش میلیارددلار آزادشده هنوز توسط جمهوری اسلامی هزینه نشده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *