ایران‌خودرو هم به جمع واردکنندگان خودرو چینی پیوست

واردات خودرو چینی توسط ایران‌خودرو، پژو پارس با ظاهر عجیب، هیوندایی سانتافه جدید، شاهین در راه روسیه و خودرو برقی اسپرت هیوندایی موضوعات این شماره از مجلۀ خودرو است.

ایران‌خودرو، واردکنندۀ خودروهای چینی

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد که قصد دارد محصولات سواری شرکت دانگ‌فنگ چین را به ایران وارد کند.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، ۲۸ تیرماه اعلام کرد: «ایران‌خودرو سیاست واردات را در پیش گرفته است. در این خصوص همکاری با خودروسازی دانگ‌فنگ، یکی از شرکای تجاری ایران‌خودرو، واردات دو نسخۀ هیبرید و بنزینی محصول “شاین مکس” را شروع کردیم.»

ایران‌خودرو در حالی به سراغ واردات محصولات دانگ‌فنگ رفته است که این شرکت سابقۀ کمتری در خودروسازی در قیاس با ایران‌خودرو دارد و جزو تولیدکنندگان درجه یک خودرو در چین نیز محسوب نمی‌شود.

براساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، خودرو شاین مکس دارای موتور ۱.۵ لیتری مجهز به توربوشارژ است. قدرت این موتور ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور آن ۳۰۰ نیوتن متر اعلام شده است.

این خودرو دارای یک گیربکس دوکلاچۀ تر است که نیرو را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند.

قیمت این خودرو در بازار چین معادلِ حدود ۸۰۰ میلیون تومان است.

هیوندای سانتافه ۲۰۲۴

تصاویر هیوندایی سانتافه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد این خودرو به لندرور دیفندر جدید شبیه شده است. طراحی سانتافه جدید کاملاً با مدل‌های قبلی متفاوت است و نشان از یک تغییر در روند طراحی این مدل موفق صنعت خودرو دارد.

طراحی سانتافه جدید برخلاف مدل‌های قبلی کاملاً شکل مکعبی گرفته است. نسل پنجم هیوندایی سانتافه قرار است در پایان تابستان امسال به‌صورت رسمی معرفی شود.

این خودرو توسط هیوندایی برای یک خانواده پرجمعیت طراحی شده و انتظار می‌رود با توجه به طراحی کاربردی جدیدش در بازار آمریکا، کانادا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با استقبال روبه‌رو شود.

هیوندایی اعلام کرده که سانتافه جدید به‌عنوان یک خودرو شاسی‌بلند نیازهای شهری و رانندگی خارج از جاده را تأمین می‌کند. در طراحی جدید امکان استفاده از رینگ‌های ۲۱ اینچی هم برای این ماشین مهیا شده است.

پژو پارس با ظاهری عجیب

رسانه‌های خودرویی ایران از تولید پژو پارس با ظاهری عجیب خبر داده‌اند؛ این در حالی است که پایۀ این خودرو متعلق به پژو ۴۰۵ است که در سال ۱۹۸۸ معرفی شده بود. این خودرو مورد انتقاد است که دارای پلت‌فرم ناامن و قدیمی است.

رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند پژو پارس بهینه با چهرۀ جدید ‌رسماً وارد مرحۀ تولید آزمایشی شده است. ایران‌خودرو ظاهراً قصد ندارد دست از سر این گاو شیرده بردارد و حال شاهد تولید پژو پارس با نمایی شبیه به وانت آریسان هستیم. اگر این محصول تست‌های تولید را پشت سر بگذارد، مرحلۀ تجاری‌سازی آن در ایران‌خودرو خراسان آغاز خواهد شد.

پژو پارس تاکنون چندین فیس‌لیفت را تجربه کرده و در فیس‌لیفت جدید خود جلوی آن شبیه وانت آریسان شده است.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، شرکت ایران‌خودرو قرار است این محصول را با قوای محرکۀ TU5 پلاس یا XU7 پلاس به بازار ارائه کند.

شاهین در راه روسیه

رسانه‌های ایران از صادرات شاهین سایپا با موتور جدید به روسیه خبر داده‌اند؛ این در حالی است که موتور کنونی این خودرو در ایران با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و اخباری از آتش‌سوزی آن منتشر شده است.

براساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، شاهین پلاس سایپا هم‌اکنون با موتور ۱۶ سوپاپ در خط تولید این گروه خودروسازی در حال تولید در تیراژ بالا است، اما این خودروها قرار نیست فعلاً در بازار خودرو ایران عرضه شود.

گفتنی است شاهین پلاس سایپا فروردین ماه امسال رونمایی شد و در جریان این رونمایی، سایپا اعلام کرد این محصول تا تابستان به مرحلۀ فروش خواهد رسید.

گزارش شده است که سایپا به‌دلیل تعهدات خود برای بازار خودرو روسیه، هم‌اکنون با تیراژ بیش از سه هزار دستگاه مشغول تولید شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ است.

براساس اطلاعات منابع روسی، سایپا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۱۲۰ نمایندگی فروش در روسیه افتتاح کند. گارانتی محصولات این گروه خودروسازی در روسیه سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

موتور جدید شاهین برخلاف موتور فعلی آن در ایران ۱۶ سوپاپ است. موتور فعلی این خودرو در ایران هشت سوپاپ و دارای فناوری قدیمی است.

موتور جدید شاهین با خودرو تارا در ایران‌خودرو یکی است و یکی از موتورهای گروه پژو سیتروئن است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد.

خودرو اسپرت برقی هیوندایی

شرکت هیوندای محصول جدیدی را با نام Ioniq 5 N معرفی کرده است. این خودرو گیربکس شبیه‌ساز هشت‌سرعته دارد و قدرت آن ۶۴۱ اسب بخار است.

این خودرو اولین محصول اسپرت برقی شرکت هیوندایی به‌شمار می‌رود. این اتومبیل برقی دارای دو موتور الکتریکی است که در مجموع توان تولید ۷۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارند.

با استفاده از این پیشرانه، خودرو طی مدت ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو می‌تواند به‌سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. باتری‌های این ماشین طی مدت ۲۰ دقیقه توانایی شارژشدنِ ۸۰ درصدی دارد.

شرکت هیوندایی برنامۀ گسترده‌ای برای تولید خودروهای برقی دارد و در برخی بازارها در ۱۰ سال آینده تنها خودروهای برقی عرضه خواهد کرد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *